2020-04-07, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Iofs plats 14, men, jo tjena.

En "lustig" grej är att om man enbart tittar på Stockholms län så är siffran 381. Det betyder att om man byter ut Sverige mot Stockholm så blir placeringen på världsrankingen densamma. Stockholms län ensamt ligger på 14:e plats i världen, före Kanada som har 37 miljoner invånare och "bara" 375 döda.

78 döda i Stockholm senaste dygnet, det är ett dödsfall var 18:e minut.

Då får du väl enbart räkna lombardiets invånare och sluta tala om Italien med då?
Citera
Bannlyst
Bland mest komiska kommentarer på olika sociala medier finns den som har att göra med att:
"Det verkar gå bättre för Italien och Spanien. Hurra, nu kan vi lätta på restriktioner i Sverige och leva livet igen".
Men liksom....va????????
Tror de att det går bra för Italien och Spanien för att virus har tagit ledigt för påskveckan?
Eller att den bara tröttnat på att hoppa från person till person?

Har de ens tänkt en sekund på att....i Italien och Spanien är det totalt förbud överallt?
Att folk har i 1 månads tid varit instängda hemma?
Att det mesta av näringslivet pausats i en månad?
Att det inte finns en enda frisör, bar, restaurang, café, klädaffär med mera som varit verksam i en månads tid?
Vad trodde dem? Att man skulle åka snålskjuts?
Att de andra ska offra sig för Sverige?
Att deras kamp skulle av nån mirakulös anledning även skona Sverige?

Är de mentalt retardet eller vill de verkligen se folk dö?
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
R är ett mått på "transmission rate". Är det under 1 minskar smittad är det över 1 ökar den.

Hela målet med fas 1 (karantän i någon form) är att få ner smittspridningen. Sedan öppna upp försiktigt.

Sverige som bara kör på måste bromsa 4-6 veckor om det börjar krascha i t ex sjukvården. Lite för sent då.

Därför köper andra länder tid genom att vara hårdare först och mjuka sedan. INTE tvärtom.

"Sverige kör på" gäller väl då Stockholm?
Citera
2020-04-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Dette er forferdelig!

Har Stockholm spurt andre sykehus om hjelp med slike legemidler?
Har Sverige spurt andre land om hjelp med slike legemidler?

Den/de som bestemte at smittespredningen i Sverige ikke skulle bremses mer enn den har blitt bremset, hadde den/de på forhånd undersøkt at det var nok slike legemidler på svenske sykehus og om det eventuelt var nok slike legemidler på et svensk beredskapslager (dersom det finnes beredskapslagere for legemidler)?

Norge var veldig sent ute med å utvide beredskapslagrene. Det kan se ut som om det mangler planer og gode rutiner:

Jeg finner ikke artikkelen nå, men det finnes en artikkel i dagens medisin om at det er mangel på enkelte legemidler https://tidsskriftet.no/tema/covid-19

Jeg fant også noe annet om medisiner i Norge:

Ikke kan man produsere alle typer medisiner i Norge heller, da mye av råstoffene kommer fra bl.a. India, og Norge får ikke tilsendt disse råstoffene nå pga den situasjonen som er i India nå:
https://www.nrk.no/norge/frykter-norsk-legemiddelmangel-etter-india-stenging-1.14968803

Det er helt ufattelig at de som har ansvaret for slikt, ikke har ordnet med beredskapslager med nok medisiner, medisinsk utstyr, verneutstyr m.m. og heller ikke har hatt gode kriseplaner angående råvarer til produksjon av viktige medisiner m.m.
Dette gjelder kanskje mange land, i tillegg til Norge?

Jeg håper at de ansvarlige lærer av dette. Det er fryktelig trist at dette går ut over mennesker som er alvorlig syke

Jeg vet ikke hvor stor beholdning det er av narkosemidler i Norge, men Sverige kan prøve å spørre Norge om å få hvis Sverige ikke har nok av dette og hvis Norge har kapasitet.

"IKKE KRITISK: Steinar Madsen sier tilgangen på medisiner fortsatt er stabil, men at det kan bli nødvendig å prioritere etterhvert."
https://www.nrk.no/norge/frykter-norsk-legemiddelmangel-etter-india-stenging-1.14968803
Jeg vet ikke hvilke medisiner han snakker om angående eventuell prioritering.
Citera
2020-04-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Alltså jag är en av dem som nämnt det tidigare som här på Flashback och lär inte vara den enda som tänker på helhetsbilden. Ingen har intresse av att "det är för litet antal" du missar som alla andra, alla åtgärder som sätts in för att minska smittspridning. Om exponering påverkar, skulle teoretiskt bortsett från viss immunitet, förklara varför kineser går symptomfria vis smitta om de använder munskydd och fått i sig mindre virus. Kanske övermannar immunförsvaret det bättre då. Men karantän etc har definitivt hållit dödsantalet lågt. En annan har gått ut sjuk eftersom jag inte vetat av vad och lär knappast vara den enda. Så det finns otroligt många bromsar människor inte ser utan de vill ha rätt i hur harmlöst det är och jämföra siffror. Men de glömmer siffrorna över alla åtgärder.

Jag kan inte ge ett medicinskt svar men givetvis gnager frågan. Varför vissa blir nästan döende medan familjemedlemmar mår prima.

Min egna spaning, vanvettig må du säga kanske, är att det är ett listigt litet virus vi har att göra med. Vissa kroppar tar det över - men helst inte helt. Vissa kroppar används som virusets transportörer.

Trodde aldrig jag skulle skriva sånt faktiskt. Men det stör mig.
Citera
2020-04-07, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
En hel del ur personalen med utlänsk bakgrund har väl också vägrat ta testerna?

Hört muslimer, judar och jehovas ofta vägrar.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Tja du, en månsd senare nu. Och visst har det dött många fler än vad jag trodde i början på mars. Men inte så att det är dramatiskt ändå. Hittills drygt en halv procent av den mängd personer som dör varje år i landet ändå..

Och nej, är inte ett dugg paralyserad av ångest ännu. Byt ut sin spåkula , verkar knas

Hur räknade du nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Lite hoppfull statistik angående BoJo :

Patients who don't go on a ventilator in the first 24 hours in an ICU survive 83% of the time.

Those who are put on a ventilator in that period have a much lower survival rate - just 32%.

This is correlation, not causation, so we don't know why that is, but while it's worth stressing again the limited nature of the data, on an individual level, this is good news.

https://news.sky.com/story/coronavirus-what-do-the-figures-tell-us-about-boris-johnsons-chances-of-a-full-recovery-11970172

Jag kan tänka mig att Boris Johnson fick inta en plats på IVA i mycket god tid så att han inte har behövt ventilator under första 24 h säger kanske inte så mycket. Men det säger kanske inte heller så mycket att han blivit inlagd på IVA. Han bör ha mycket goda chanser att ta sig igenom detta trots övervikt.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Bryr mig inte särskilt mycket om Tegnells barndom i det här läget, bryr mig om att hans tillvägagångssätt leder till att folk faktiskt riskerar att dö i större utsträckning än vad de annars skulle ha gjort.

Jo jag tänker vara fortsatt orolig över de höga dödstalen och Sveriges regerings underlåtenhet att agera gällande det. Om man inte är orolig alls för det och skiter i att folk dör, så kan man ju undra hur det är ställt med empatin.

Men fortsätt försvara Tegnell du, helt okej. Jag står för min åsikt och du för din. Så får man se sedan vad eftervärldens dom är. Tänker inte argumentera mer med dig om Tegnells barndom nu, eller något annat.

Jag tror att du totalt har missförstått.

Jag bad en bön för varje offer när Kursk kapsejsade.

Jag har sedan dess förstås att det inte spelar någon roll, jag kan inte be böner snabbt nog, och folk dör även med mina böner.

Men vad du helt har missförstått är att jag står på samma sida som du.

Nu kan du få läsa det här.

Du använder en massdöd för att tala om hur bra du är i jämförelse med mig.

Du kan få en chans till att tala om vad du egentligen menar, före det att jag talar om för dig att du är en nackskottsmänniska, utan empati.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vilken strategi som varit bäst är det allt för tidigt att uttala sig om. Vi får nog vänta till slutet av året, och kanske är det inte heller då självklart.

Belgien har betydligt fler döda än Sverige. Det betyder inte att den väg de valt är fel, det finns andra faktorer som påverkar.

Den data vi nu har säger att Sverige drabbas betydligt hårdare än de länder vi brukar vara jämförbara med, våra nordiska grannar. Vi är även ett av de hårdast drabbade länderna i världen per capita. Detta trots vi haft facit i hand redan i och med Italien. Det är känt att flera länders experter är kritiska och förvånade över Sveriges passiva vägval.

Vad mer vet du om Belgiens hantering av Corona då om du ska använda just ett enda land som motargument? Spontant känner jag att Belgiens centrala lokalisering i Europa med stora grannländer är betydande och att de är mer jämförbara med Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Luxemburg, än Sverige och Norden.
Citera
2020-04-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Lyxigt att bli islagd och inte behöva ruttna innan begravningen. I USA så har de plastkistor redo att fylla med dödsoffer om de inte hinner kremera i tid.
En kista lär rymma 4 vuxna personer, sedan på med locket tills det finns tid att åtgärda problemet.

USA USA USA

Tourettes.

USA har fortfarande inte lika många smittade per miljonen som vi.

USA utför fler tester jämfört med populationen än vi.

Skavfötters på bårhusen här, redan.

Men. Det är stabilt.
Citera
2020-04-07, 23:36
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår vad du menar, men sannolikheten att ett virus ska mutera och bli farligare är enormt liten.

Jag är verken optimist eller pessimis, men jag förstår dig. Är inte så att jag har panik eller full förnekelse gillar bara inte när människor drar slutsatser från tomma intet. Som tex alla kommer att dö. Vad baserar man det på ? Ne, jag tycker människor reagerar så lustigt utan att veta om det är sant eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in