2020-04-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Privata företag har börjat testa personalen på äldreboenden.

"För att bromsa smittspridningen på landets äldreboenden uppmanar Folkhälsomyndigheten till bredare testning av personalen.

Redan nu har privata vårdaktörer, backade av tungviktare, köpt in 20.000 tester och börjat provtagningen - där de första svaren är ”chockerande”.

Det är hemska siffror att se”, säger läkaren Reidar Winter"

https://www.di.se/nyheter/lakaren-forsta-provsvaren-fran-personal-i-aldrevarden-chockerande/

Tyvärr är resten av artikeln bakom betalvägg.
En hel del ur personalen med utlänsk bakgrund har väl också vägrat ta testerna?
Citera
2020-04-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Precis min poäng ingen vet ännu hur det kan sluta men klart man inte ska försöka tänka på det värsta. Tycker det är dumt att försöka spekulera när man inte har all fakta på bordet innan man utesluter allt. De andra corona har vi fakta om. Dom var helt hundra på att detta var i corona släkten därför alla trodde det var en influensa tills man byta namn till covid-19. Och det vi vet om nu är fortfarande för lite innan man drar slutsatser.
Jag förstår vad du menar, men sannolikheten att ett virus ska mutera och bli farligare är enormt liten.
Citera
2020-04-07, 23:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

och Statsepidemiologen var helt frågande till hur det kunde vara skillnad ...

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den viktiga skillnaden tycks vara karensdagen. I Sverige jobbar man även om man är sjuk för det kostar för mycket att stanna hemma. Detta sitter i ryggmärgen.

Om man smittar utan att känna sig sjuk dvs är asymptomatisk vilket det ju talas mer och mer om, så går man ju till jobbet även om man inte har karensdag, alltså borde smitta då finnas på äldreboenden i Norge?

Jag tror det också är intressant att jämföra vilka skydd t ex munskydd som används av personalen i Norge och vilka skydd som används av personalen i Sverige -vid en jämförelse,
Citera
2020-04-07, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Jag är sansad, det är du som lever i förnekelse. Om en månad skulle jag kunna citera dig med ett "vad var det jag sa", men gissningsvis kommer du då vara för paralyserad av ångest för att vilja sitta på Flashback. Vakna Snuttis73, det är på riktigt.

Tja du, en månsd senare nu. Och visst har det dött många fler än vad jag trodde i början på mars. Men inte så att det är dramatiskt ändå. Hittills drygt en halv procent av den mängd personer som dör varje år i landet ändå..

Och nej, är inte ett dugg paralyserad av ångest ännu. Byt ut sin spåkula , verkar knas
Citera
2020-04-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Noterbart är att Sverige nu är på plats nr 13 över flest döda i viruset. Sveriges väg att hantera krisen är den rätta… jo tjena
Iofs plats 14, men, jo tjena.

En "lustig" grej är att om man enbart tittar på Stockholms län så är siffran 381. Det betyder att om man byter ut Sverige mot Stockholm så blir placeringen på världsrankingen densamma. Stockholms län ensamt ligger på 14:e plats i världen, före Kanada som har 37 miljoner invånare och "bara" 375 döda.

78 döda i Stockholm senaste dygnet, det är ett dödsfall var 18:e minut.
Citera
2020-04-07, 23:30
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår vad du menar, men sannolikheten att ett virus ska mutera och bli farligare är enormt liten.

Källa på det tack!
Citera
2020-04-07, 23:30
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Jaha du är en såndär ”Sverige har rätt, världen har fel” även när Sveriges dödstal rusar i skyn, vi har fler döda än alla våra nordiska grannländer tillsammans. Har du missat hur experter runt om i världen chockats av hur passivt Sverige hanterar krisen? Vi klarade inte ens av att skydda äldreboenden. Det lilla rykte vi har kvar o världen står på spel, och just nu förlorar vi

Sveriges agerande är cynisk...

Våra grannländer undrar nog,vad i tusan håller svenskarna på med. Svetsaren använder sig av svenska folket som insats när han nu dragit i gång rysk roulette . Vi börjar se facit på detta 600 döda so far...
Citera
2020-04-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Det ska givetvis inte spridas fritt!
De som inte tål det måste hållas borta från det naturligtvis.
Det är denna isoleringen av riskgrupper så många länder i världen har så svårt att hantera.

När kommer fler och bättre tester, ska det behöva dröja så?

De taktiken har ju redan misslyckats fullständigt. I stort sett vartenda äldreboende är snart nersmittat. Dessutom är det ju den största ekonomiska vinsten om man får bort alla gamla och sjuka. Nej låt alla smittas ner och ta bort all sjukvård. Då får man maximal effekt.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Nej, det är gamla experter från bl a Karolinska och Sahlgrenska. Plus en som fått Wallenbergstiftelsen att punga ut 50 miljoner till testkit när staten inte fick tummen ur.

Jag har fått två varningar av en moderator så jag anmäls tydligen ständigt av regimsoldaterna här för att jag kritiserar hårt.

Svarar jag inte eller försvinner så kämpa på. Du verkar inse att något inte stämmer i alla fall.

Tycker det de säger låter vettigt, och skrämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Motsvarar 50döda/dag i Sverige om man jämför per capita

Idag dog 114pers i Sverige. Rekordsiffra 😢😰🤧😭 i Sverige rasar siffrorna iväg dubbelt så mycket som USA

USA är långt efter Sverige i tid.
Lustigt att det aldrig är intressant att nämna när siffrorna ska passa den egna åsikten.
Ni ljuger ju 100 ggr värre än Tegnell någonsin kan klara av.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Motsvarar 50döda/dag i Sverige om man jämför per capita

Idag dog 114pers i Sverige. Rekordsiffra 😢😰🤧😭 i Sverige rasar siffrorna iväg dubbelt så mycket som USA

Hur många gånger ska vi ta det här? Du måste jämföra Sverige med relevanta delstater (som ligger där vi ligger i utvecklingskurvan); Corona-frågan är en delstatsfråga främst, inte ett federalt ärende. Kollar du på siffrorna för New York State så ser du att per capita så ligger de långt värre till än vad vi gör trots lockdown.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Göteborg Stad har lagt vantarna på en ishall för att lägga liken i.

Inget att se här, gå vidare!!

Lyxigt att bli islagd och inte behöva ruttna innan begravningen. I USA så har de plastkistor redo att fylla med dödsoffer om de inte hinner kremera i tid.
En kista lär rymma 4 vuxna personer, sedan på med locket tills det finns tid att åtgärda problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in