2020-04-07, 20:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Anders Tegnell är så osannolikt bisarr.

På dagens presskonferens så fick han frågan om att Norge nu säger sig ha fått smittspridningen under kontroll, eller åtminstone plattat till sin kurva och har vunnit tid. Normal reaktion då är att man gratulerar Norge till denna eventuella framgång. Det är så tydligt att han vill att det ska gå dåligt för Norge för att därigenom själv komma undan lite bättre:

Nej, men det är två olika saker att platta ut sin kurva och vinna tid. Man kan vinna tid på två olika sätt: Antingen stoppa allt ihop som man har gjort i Norge - då skjuter man med hyffsat stor sannolikhet bara kurvan framför sig ... och nu är deras stora problem.. hur öppnar man igen utan att få en sådan här brant kurva <häftig rörelse med fingret> Ehhhh det är en utmaning... dom har nog vunnit tid, det har dom säkert. Men sen är ju frågan.. tja.. när man vill ha sin tid och när man behöver sin tid. Svensk hälso- och sjukvård har ju hunnit med. Det har varit jobbigt, men vi har inte varit överbelastade någon gång. Så att.. den svenska modellen har fungerat på det sättet.. iallafall.

Alltså, vad ÄR detta för svar. Hur kan man inte tolka detta som en stor kritik av Norge? Sen undrar man:
- Är vi klara nu alltså i Sverige? Vi har hunnit med. Har Sverige på något magiskt sätt gjort alla flockimmuna på rekordtid utan att belasta sjukvården?
- Håller all sjukvårdspersonal i Stocholm med om att vi har hunnit med, och tycker hundratals döda Stockholmare det?
- Vad tycker Norge om att Anders Tegnell står här och raljerar över deras uppoffringar?
Citera
2020-04-07, 20:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag kan tänka mig att norra Italien har riktigt industriskitig luft.

Stämmer bra.
Syns tydligt nu på satellitbilder hur mycket renare det har blivit efter nedstängningen.
Citera
2020-04-07, 20:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vad du har sett vet jag inte, det enda jag har sett kontinuerligt, är ytterst obehagliga försök att på presskonferenser "tona ned" väldigt allvarliga dödssiffror.

Därför anser jag att det finns mycket goda skäl att ifrågasätta och granska dessa siffror in i minsta detalj senare, med alternativa metoder än att bara lita till vad myndigheterna presenterar. T.ex. som jag sa, genom att dubbelkolla hur många urnor och kistor som sålts under corona-tiden i Sverige. Om makten inte har något att dölja, så bör de heller inte frukta att oberoende utomstående granskar deras siffror. Folket förtjänar sanningen, hur hemsk den än må vara.

Men taffliga presskonferenser är inte detsamma som statistik.

De har inte heller något att frukta och alla är fria att granska.
Citera
2020-04-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
det "känns" som om de kanske diagnosticerar 1-2 personer på ett drabbat boende, sedan kan man ju förbereda sig på att resten på boendet kommer att smittas och när de börjar få de klassiska symptomen testas ingen, utan man "antar" att det är corona. När en odiagnosticerad person dör hamnar hen inte i statistiken. Det är min känsla av det hela.

På Twitter har Mats Ericsson, docent anestesi och intensivvård påtalat att det gått ut information att personer som avlider "hemma" skall inte testas för c19 MEN läggas i liksäck märkt med "Smitta".
Det betyder väl ganska klart att dessa inte blir räknade som c19.

Vore FHM och regeringen dvs S, C, MP och L intresserade av att redovisa hur utveckligen verkligen är i Sverge skulle givetvis denna statistik redovisas även om den inte är bekräftad med test.
Jag hoppas ett biopsi sparas så rätt statistik kan redovisas i efterhand.
Citera
Medlem
Många verkar sitta inne med en alternativ strategi för hanteringen av coronakrisen. En strategi där bara en liten del av befolkningen blir smittade. Kan någon förklara hur den går till? En strategi för att vi om, låt säga, ett år ska kunna sitta här och konstatera att väldigt få människor dog i Sverige.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det är ju i betongorter det händer.

Äldreboendena i Sthlm (och annorstädes) är ju rena rama dödsfsbrikerna, extremt fiasko av clownerna dom står och yrar 14:00 varje dag.

Dom som ligger i ventilatorer är nere på 58.6 i medelålder. Dom ligger där i veckor, inte därifrån dödsfallen kommer nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så varför trivs viruset på Island, och resten av norden då ? (vi har grymt ren luft här)

Dessutom borde hela Kina och Sydostasien vara en total massgrav, med deras kolkraft.

Trivs viruset? Det kan vara så att Island och resten av Norden i likhet med Sverige är ovanligt bra på att rapportera döda.

Citat:
Anders Tegnell säger att Sverige är betydligt bättre på att redovisa riktiga dödsfall än andra länder.
SVT 14:47 · Dante Thomsen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-07, 21:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Tusentals människor har i dag vårdats för covid 19 på sjukhus. Många äldre och multisjuka som är känsliga för infektionen och har hög risk för att behöva sjukhusvårdas. En sjukdom som sprider sig snabbt och smittar mycket lätt.

Om immunitet inte existerade, vilket vissa verkar hävda,
borde vi inte ha tusentals berättelser om folk i tex Spanien och Italien som återinlagts på sjukhus med en ny infektion?

Kina var första landet som rapporterade om återinfekterade. Korea har haft smittan i landet längre än vad Italien och Spanien har. Det kommer att bli oerhört oroväckande om liknande rapporter aven kommer att komma från Italien
Citera
2020-04-07, 21:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
På Twitter har Mats Ericsson, docent anestesi och intensivvård påtalat att det gått ut information att personer som avlider "hemma" skall inte testas för c19 MEN läggas i liksäck märkt med "Smitta".
Det betyder väl ganska klart att dessa inte blir räknade som c19.

Vore FHM och regeringen dvs S, C, MP och L intresserade av att redovisa hur utveckligen verkligen är i Sverge skulle givetvis denna statistik redovisas även om den inte är bekräftad med test.
Jag hoppas ett biopsi sparas så rätt statistik kan redovisas i efterhand.

Det är möjligt att det är ointressant statistik.

Vad man skulle vilja veta är hur många som vanligen avlider i hemmet, jämfört med på boenden och på sjukhus.
Citera
2020-04-07, 21:02
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Hur kan man vara så säker på att det bildas antikroppar på just det här covid-19 bara för att det brukar vara så...
Det kan ju bli tvärtom. När det försöker bildas antikroppar har viruset ett sätt att överleva det också. Viruset är ett smartare virus än något annat virus som har funnits. Det har lärt sig att attackera antikroppar. Hur ska man veta sådant?

Det man kan veta är att virus inte kan vara "smarta" helt enkel för att de till skillnad från bakterier inte är levande organismer. Därmet inte sagt att de inte kan mutera. Man kan inte vara säker på någonting innan det finns evidens men i och med att SARS-CoV-2 tillhör en virusfamilj där man har rätt god kännedom om gemensamma egenskaper så kan man göra rätt goda skattningar kring sjukdomsmekanismer, immunisering, spridning etc. Men säker kan man aldrig vara.
Citera
2020-04-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Hur går det för dina hemmasnickrade modelleringar?

Slakten verkar släpa lite?

Jag läser nästan inte tråden längre dels på grund av det. Som matematiker känns det som tortyr att läsa om folk som provar extrapolera en vanligt förstagradig exponentialfunktion som om det skulle vara en lämplig kurva att spå långt in i framtiden med, ibland totalt ovetande om att en sådan kurva går mot oändligheten. Jag extrapolerade följande kurvor 29 Mars och vill nog påstå de har träffat betydligt bättre, och jag presenterade de med största möjliga påpekande att man skulle ta även de med stora nypor salt (se spoiler)

https://i.ibb.co/BZmT1gx/grafer.png

Observera vidare att jag också påpekar att dessa extrapolationer sannolikt underskattar något då dödstalen per dygn inte tycks följa en klockformad kurva perfekt, utan vara tyngre åt höger, så man borde lägga till 10-15% på antalet det konvergerade mot för att få de talen som skattningen faktiskt indikerade.

Det är denna typ av extrapolation som de där rådgivarna i USA också tycks göra. Jag kommer i stort sett fram till samma tal som de på de tidpunkten de gjorde sina skattningar.

Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Vänlig läs det under innan om ni tänkt kommentera kurvorna

Senast redigerad av 235711 2020-04-07 kl. 21:07.
Citera
2020-04-07, 21:03
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Den här tråden är verkligen absurd. Här sitter personer och drar fram siffror timme för timme och dag för dag och försöker göra prognoser och jämförelser mellan länder. Det är ju för fan ingen tävling eller dataspel om vilket land som var bäst/sämst kl 14 eller senaste dygnet. Facit kommer senare i höst eller om något år och då vet vi. I.o.f.s. är det nyttigt för gymnasieungdomarna att forska lite i siffror, men det har mycket liten betydelse för utgången och resultatet.
Jaha! Ska det bli tyst i klassen nu tycker du?
Kära flashbackare. Nu skall ni sluta prata om siffror, prognoser och jämföra länder. Sluta omedelbart upp med de dumheterna nu.
Det skall mina gymnasieungdomar kolla igenom om något år.

Förstår du inte att folk har behov av att prata om chockerande saker. Det kan bli lite galenskap hit och dit. Det skall de få vara också.
Hur ska man kunna greppa något något om man inte får prata om skrämmande siffror, diagram, vaccin, dödstal.
Det hjälper människor. Det skall tuggas, nötas, vila lite och tuggas, nötas och vila.
Den här tråden kommer att dö ut den med när allt har lagt sig.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-07 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in