2020-04-07, 19:28
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Jag låser mig inte till något. Vaccin?
Det nya SARS CoV-2 upptäcktes och identifierades i Kina. Först måste man identifiera hela genetiska sekvensen av viruset för att kunna göra ett så bra test som möjligt. Färöarna har inget vad jag vet med utvecklingen av RT-PCR för SARS CoV-2 att göra.
När man utvecklat ett specifikt och sensitivt RT-PCR måste man sedan tillverka en stor mängd diagnostiska kit. Inget som man snyter ut på en dag.
Bristen på bra diagnostiska RT-PCR kit har varit den stora begränsningen för många länder i världen hittills. Nu börjar tillverkningen ta fart ordentligt vilket hjälper alla länder som behöver det.
Det är detta som gjorde att Sverige i början fick hushålla med en begränsad mängd.

Den genetiska formeln var väl känd typ mitten av feb från Kineserna, sen kom det ut olika "kit" för testningar. Den 1/4 lanserades just en modell i Sverige typ storlek halv symaskin som var transportabel för testning m.m. Gällande Färöarna så ändrade dom bara sina testutrustning, källan här:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/faroarnas-hemliga-vapen-i-kampen-mot-nya-coronaviruset-tester-for-lax/

Sen ska vl väl inte låsa sig till kemiska RT-PCR kit, borde finnas intresse att rent elektroniskt kunna detektera specifika virus, man kör ju laser för analyser av bakterier/virus/mineraler etc, och skulle det vara möjligt att uppfinna en handhållen detektor, skulle det ju höja hastigheten på att läsa av smittkällor/personer avsevärt fortare och billigare.

Utredningen om covid-19 på en långfärdsbuss i Wuhan var också en ögonöppnare, en passargerare smittade ner 9 andra i bussen inom 4,5m avstånd, smittbäraren satt näst längst bak, de övriga samt framför på olika platser. Sen steg smittbäraren av bussen och 30 min senare klev den 9:e passargeraren ombord som också smittades, det var väl ett ganska bra exempel på luftburen smitta och hur farligt covid-19 är, sett till hur FHM hanterat snacket om detta virus....
Citera
2020-04-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hej! Kul att du satt upp en sån här tråd, tråkigt bara med den skara som inte tar möjligheten, utan istället derailar tråden.

Vissa menar att viruset potentiellt skulle kunna lägga sig latent/kroniskt. Jag har läst anekdoter i tidningarna, men funnit få bevis när jag försökt skumma igenom PubMed och liknande. Finns det något som talar i endera riktning här? Jag själv är tveksam, men vad kan de konstaterade fallen av återinfektion (som dock är väldigt få i det stora hela) annars bero på?

Generellt sett: Om något - vad skrämmer dig mest med viruset? Och vice versa, vad är du mest hoppfull kring?

Tack! Mycket intressant fråga. Eftersom andra coronavirus som infekterar människan INTE är kroniska så är det rimligt att anta/hoppas att SARS CoV-2 inte lägger sig latent/blir kroniskt. Det finns inget som som nu talar för att det skulle vara så.

Viruset visar åter för världen att viruspandemier kommer att fortsätta komma. Det är bara en fråga om när. Förhoppningsvis lär vi oss alla av denna så att vi ännu bättre kan bekämpa nästa.
Jag är ändå på sikt hoppfull eftersom dödligheten för covid-19 kunde varit betydligt värre vilket gör att vi kommer på sikt klara av den.
Jag är övertygad om att världen (läs den rika världen med resurser) kommer att utveckla ett vaccin mot covid-19 och att det vaccinet också förhoppningsvis kan ge ett litet skydd mot ev nya farliga coronavirus.
Citera
2020-04-07, 19:48
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har dock endast sett ett fåtal individer gå runt med munskydd här i Sverige, eller sitta på presskonferens med skydd. För mig verkar det ganska logiskt att för gemene man skyddar det rätt så lite, eftersom folk sällan nyser eller hostar en rätt i ansiktet. Ögonen känns ju betydligt mer utsatta då man sällan gå runt med öppen mun, men att viruspartiklar ifrån nysningar lätt kan landa på ögonen är jag helt med på.

Munskyddet är väl mest för att skydda andra från egna hostningar och nysningar och de ytor man annars skulle utsätta för sina sekret samt för att minska risken att man pillar sig i dessa regioner av ansiktet. Skydd för ögonen är bara för att skydda sig själv och är förstås viktigt om du ska skyddas från en direkt nysning eller hostning. Bara munskydd utan skydd för ögonen är, som jag förstår, rätt dåligt skydd i en sådan situation.

Citat:
Ursprungligen postat av rws
Hur kommer det sig att man kan bli smittad om man får virus på händerna och rör näsa/mun, men inte genom att äta kontaminerad mat?

Tegnell svarade ju arrogant I dag på presskonferensen att "tallriken är ointressant" på frågan om vilket avstånd man skulle ha till andra mat, eftersom viruset "dör i magen". Livsmedelsverket har också tydligt gått ut med att godis med Coronavirus på är säkert att äta och att det inte finns anledningar att undvika bufféer och liknande.

Kan du förklara? Varför smittar kontaminerade händer men inte kontaminerad mat? Hade du ätit lösgodis från nedre hyllan i dag?

Har han sagt det? Är det ok att slicka på stången i tunnelbanan också, eftersom viruset ändå dör i magen? Finns ju slemhinnor mellan pharynx och ventrikeln också, där viruset inte dör, tänker vän av ordning.
Citera
2020-04-07, 19:54
Medlem
kendallos avatar
Det här med immunförsvaret och covid-19. Som varande en som haft ett par anafylaktiska reaktioner + av de mkt få sjukdagar jag haft i mitt liv, lite andra onormalt starka reaktioner av immunförsvaret som jag inte vill gå in i detalj på, så känns det lite oroligt att immunförsvaret kan bli överreaktivt vid covid-19. Ska man vara orolig för att bli en av de som blir riktigt dåliga vid covid-19?
Citera
2020-04-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Det är väldigt mycket hat, rasism och rädda människor här. Hoppa över dumheterna. Väldigt fint att du tar dig tid med det här!

FHM har ju ett stort beredskapslager av antiviraler (Tamiflu och Relenza). Dessa har vad jag förstått ingen eller väldigt begränsad effekt på covid-19? Hur lång tid tror du att det kommer att ta för att få fram antiviraler? Snabbare än vaccin?

Eftersom covid-19 nästan bara drabbar äldre antar jag att om vi hade haft ett vaccin så hade vår strategi varit att vaccinera riskgrupper (alltså inte massvaccinera som mot svininfluensan). När vi får fram ett vaccin, skulle det i så fall vara etiskt försvarbart att vaccinera riskgrupperna utan att vaccinet är så rigoröst testat som vi är vana vid? Eller är det alltid ett fullständigt medicinskt och vetenskapligt no-no?

Sista frågan kanske är kanske mer filosofisk/etisk. Tänker dock att det rent teoretiskt skulle kunna minska lidandet.

Tack!

Tack så mycket!

Tyvärr har Tamiflu och Relenza hittills inte visat sig vara effektivt mot covid-19.

Att ta fram nya antivarala läkemedel är oerhört kostsamt och tar lång tid. Förhoppningsvis kan något redan befintligt antiviralt läkemedel som ex remdesivir (det är dock inte godkänt) ha viss effekt. Intensiva kliniska prövningar pågår för fullt. Vi kommer snart få svar från dem.

Vaccin snyter man inte heller fram så det kommer tyvärr ta tid.

Om/när vi får ett vaccin får man naturligtvis bedöma närmare vilka som ska ha det.
Citera
2020-04-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
1. Finns det ngr publicerade rapporter med modeller, som "tar hänsyn till hela folkhälsan", när en pandemi modelleras? Kan du länka till ngr sådana rapporter?

2. Hur kommenterar du, att rapporten från Imperial College London inte modellerar "hela folkhälsan" på denna "längre sikt"?

3. Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson intervjuades i DN och sa, att "antalet människor som dör av coronaviruset" *inte* var prio ett för Folkhälsomyndigheten.

Johan Giesecke intervjuades av Dagens Industri. Artikeln hade den talande rubriken: ”Alla andra länder gör fel”.

Håller du med om, att Folkhälsomyndigheten dvs svenska staten har ett perspektiv, som skiljer sig från övriga länders?

Inte vad jag känner till. Efter denna pandemi kommer det nog att finnas.
Får återkomma när jag har mer tid.
Tidningar/Medier tycker om att skriva säljande rubriker.
Jag är för lite insatt i hur andra länder FHM resonerar. Det är viktigt att komma ihåg att i Sverige har FHM fått mycket makt. I många delar av världen har dem inte lika mycket makt. Det påverkar också
Citera
2020-04-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agh39
En..andra..chans: självklart finns det många som uppskattar att du tar dig tid att förklara virologi, fortsätt med det är du hygglig. Det finns idioter överallt, särskilt här.

Tack så mycket!
Citera
2020-04-07, 20:03
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Utredningen om covid-19 på en långfärdsbuss i Wuhan var också en ögonöppnare, en passargerare smittade ner 9 andra i bussen inom 4,5m avstånd, smittbäraren satt näst längst bak, de övriga samt framför på olika platser. Sen steg smittbäraren av bussen och 30 min senare klev den 9:e passargeraren ombord som också smittades, det var väl ett ganska bra exempel på luftburen smitta och hur farligt covid-19 är, sett till hur FHM hanterat snacket om detta virus....

Jag kan nog tänka mig icke-luftburen smitta där också: är det inte väldigt svårt, till gränsen av omöjligt, att helt utesluta yta-hand-slemhinna för den 9nde passageraren?

Torka din snoriga näsa med handen just före bussen kommer. Ta i stång, stolsrygg, stoppknapp, möjligen många olika saker, med denna snoriga hand. Alla andra som stiger på bussen gör likaledes och deras nosar och ögon kliar ordentligt i vinterluften, så avhjälp saken händerna...

Obs, jag säger inte att det är omöjligt att smittan bara skulle ha hängt i luften. Bara att det är väldigt lätt att tänka sig andra mekanismer också.
Citera
2020-04-07, 20:06
Medlem
glenningsbryllings avatar
Jag undrar om de provtagningar som har gjorts har kunnat göra skillnad på covid19 och coronavirus i allmänhet.
Citera
2020-04-07, 20:08
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMannlichtMann
Ett tankeexperiment, vad är bästa scenariot? Att VÄNTA på en studie som säger att man måste ha munskydd för att inte smitta andra med droppsmitta och så blir ALLA smittade under tiden, ELLER att börja använda munskydd DIREKT och potentiellt ha FEL men kanske minska den potentiella smittospridningen viruset får?

Det är inte så enkelt som du tror.

Ponera att vi bestämmer att alla cyklister måste ha mössa på sig. Vi har nämligen noterat att barhövdade cyklister stryker med i trafikolyckor. Alla cyklister börjar använda mössa men fler omkommer ändå. Varför? Jo, för att de felaktigt tror att en mössa skyddar skallen och tar därför större risker i trafiken.

Finns mängder med sådana exempel. Folk som tror det är säkert att köra okända filer eftersom de har antivirusprogram på datorn, folk som kör aggressivare för de tror att de är skyddade i sina stadsjeepar, folk som får barn trots att de knullar med kondom...

Sedan kan man ju tänka sig att den psykologiska effekten går åt andra hållet också. Om du ser att andra har munskydd på sig blir du kanske själv mer vaksam och tänker på att inte sitta för nära dem och på att tvätta händerna ofta.
Senast redigerad av EnGodForlorare 2020-04-07 kl. 20:16.
Citera
2020-04-07, 20:09
Medlem
cleovarnamnets avatar
Kul med en läkare!
1. Vi som aldrig någonsin får ex vinterkräksjuka, kan vi ha en fördel eller t.o.m. en nackdel? (För att vårt immunsystem är ovant att kämpa mot dylika virus.)
2. I hälsotidningar pratas det ibland om antiviral mat, ex vitlök, fläder och ingefära. Vad säger du om det? Kan det hjälpa kroppen att fighta mot viruset?
Senast redigerad av cleovarnamnet 2020-04-07 kl. 20:12.
Citera
2020-04-07, 20:10
Bannlyst
Om man får viruset, hur stor är chansen att det går ner i lungorna. Undrar en smalfet +35 års kontorsråtta som som rökt 4-5 cigg i kanske 10 år. Slutat så klart Cold Turkey för 6 veckor sen. Hinner mina lungor repa sig mycket om jag drar på mig skiten i ex. december istället för nu?

Aldrig vart sjuk i vuxen ålder. Förutom lite snorande i februari varje år.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-07 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in