Citat:
Jag låser mig inte till något. Vaccin?
Det nya SARS CoV-2 upptäcktes och identifierades i Kina. Först måste man identifiera hela genetiska sekvensen av viruset för att kunna göra ett så bra test som möjligt. Färöarna har inget vad jag vet med utvecklingen av RT-PCR för SARS CoV-2 att göra.
När man utvecklat ett specifikt och sensitivt RT-PCR måste man sedan tillverka en stor mängd diagnostiska kit. Inget som man snyter ut på en dag.
Bristen på bra diagnostiska RT-PCR kit har varit den stora begränsningen för många länder i världen hittills. Nu börjar tillverkningen ta fart ordentligt vilket hjälper alla länder som behöver det.
Det är detta som gjorde att Sverige i början fick hushålla med en begränsad mängd.
Det nya SARS CoV-2 upptäcktes och identifierades i Kina. Först måste man identifiera hela genetiska sekvensen av viruset för att kunna göra ett så bra test som möjligt. Färöarna har inget vad jag vet med utvecklingen av RT-PCR för SARS CoV-2 att göra.
När man utvecklat ett specifikt och sensitivt RT-PCR måste man sedan tillverka en stor mängd diagnostiska kit. Inget som man snyter ut på en dag.
Bristen på bra diagnostiska RT-PCR kit har varit den stora begränsningen för många länder i världen hittills. Nu börjar tillverkningen ta fart ordentligt vilket hjälper alla länder som behöver det.
Det är detta som gjorde att Sverige i början fick hushålla med en begränsad mängd.
Den genetiska formeln var väl känd typ mitten av feb från Kineserna, sen kom det ut olika "kit" för testningar. Den 1/4 lanserades just en modell i Sverige typ storlek halv symaskin som var transportabel för testning m.m. Gällande Färöarna så ändrade dom bara sina testutrustning, källan här:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/faroarnas-hemliga-vapen-i-kampen-mot-nya-coronaviruset-tester-for-lax/
Sen ska vl väl inte låsa sig till kemiska RT-PCR kit, borde finnas intresse att rent elektroniskt kunna detektera specifika virus, man kör ju laser för analyser av bakterier/virus/mineraler etc, och skulle det vara möjligt att uppfinna en handhållen detektor, skulle det ju höja hastigheten på att läsa av smittkällor/personer avsevärt fortare och billigare.
Utredningen om covid-19 på en långfärdsbuss i Wuhan var också en ögonöppnare, en passargerare smittade ner 9 andra i bussen inom 4,5m avstånd, smittbäraren satt näst längst bak, de övriga samt framför på olika platser. Sen steg smittbäraren av bussen och 30 min senare klev den 9:e passargeraren ombord som också smittades, det var väl ett ganska bra exempel på luftburen smitta och hur farligt covid-19 är, sett till hur FHM hanterat snacket om detta virus....