2020-04-07, 19:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
De socioekonomiska kostnaderna överstiger troligen nyttan med utegångsförbud, de gör en avvägning.
Hoppas att din envisa luftrörskatarr givit med sig nu.

...
Men du är inte säker?
Ändå försöker du låta som att du vet vad du pratar om ...
Citera
2020-04-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
611 döda nu enligt C19

Nu är peaken nästan nådd. 9000 till bara.
Citera
2020-04-07, 19:17
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fast USA är uppe i:

+1,356

innan dagen är slut. Klockan är kvart över ett på dagen östkuststid.

Ja, tyvärr har de nog långt kvar till peaken, antagligen vi också.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Svensk massmedia vill gärna påpeka hur dåligt är situationen i Italia och USA.
Så sätt uppmärksamheten vänds bort från Sverige.

Jag följer inte svensk massmedia. Jag hämtade min siffror från Italien där de delat in antal döda efter åldersgrupp. För övrigt ser detta likadant ut i samtliga länder som publicerar ålder på döda, samma mönster. Sjukdomen drabbar främst äldre personer med bakomliggande sjukdomar.

Varje gång någon yngre dör blir detta stora rubriker, så hade det inte varit om unga hade dött i tusental.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Äumm... det där är ingen källa (som i en vettig empirisk studie, peer-reviewed), det där är konspirationsteorier på Glenn Beck/Ben Shapiro/Alex Jones/Jordan Peterson/Stefan Molyneux-nivå. Finns det folk med svensk grundskoleutbildning som konsumerar sånt ur ett icke-humorperspektiv?
Bara för dig att sätta igång och söka, så finner du nog snart vad du letar efter.

Du som är van vet väl precis vad du ska leta efter, men är nog bara lat som vill få allt serverat likt en fågelunge.
Senast redigerad av sherm 2020-04-07 kl. 19:25.
Citera
2020-04-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Det finns bara två alterativ vad gäller Anders Tegnell:
- Antingen är han fullständigt blåst, IQ max 75, men det tror jag inte
- Eller så är han en fullblodspsykopat som tror att han kommer att komma undan med att mörka tusentals dödsoffer
Han, tror du att det är han personligen som sitter och fattar besluten enskilt om vad som ska göras, så tror du fel, han är Saurons språkrör enbart
Citera
2020-04-07, 19:18
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:

Du är av få människor som glömmer bort den röda tråden, guldfiskminne?

Tyvärr så kan jag inte sitta och gissa mig fram vad du anser vara en röd tråd.

Citat:
Bästa Anna! 38000 människor dog i spanska sjukan 1918-20, omräknat idag blir det 65000 dödsfall, ser du någon trend över att vi är på väg dit?

Ja?

Vad har detta med mig att göra igen?

Vart har jag ens diskuterat spanska sjukan?
Citera
2020-04-07, 19:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Varför tror ni att han som varnade världen avrättades?

How the deadly epedemic sparked a global emergency

The panic comes later mina svennejävlar.

Kina medlade WHO redan i slutet på december att man funnit ett nytt odefinierat virus som gav svåra lunginflammationer. Redan den 15 januari hade kinesiska ”forskare” kartlagt virusets genom och lagt ut det på nätet.

Kina va verkligen inte inte långsamma på bollen.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
En liiiten sak bara. Spanska Sjukan sammanföll med Första värlskriget. De som höll sig utanför det hade ett betydligt bättre läget vad gäller inte sakna män i arbetsför ålder. Så förutom det faktum du nämner (att unga vuxna drabbades) så blir det svårt att dra paraller till den krisen.
Så är det såklart, plus att de som ”klarade sig bäst” 10 år senare hade en enorm ekonomisk krasch vilket i förlängningen ledde fram till ytterligare ett världskrig. Så allt handlar om vilken tidshorisont man använder...
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
3039 nya fall som testats positivt. Man räknar bort döda och friska och får en "nettosiffra".

https://iltirreno.gelocal.it/italia-mondo/cronaca/2020/04/07/news/coronavirus-il-bollettino-della-protezione-civile-per-il-terzo-giorno-consecutivo-scende-il-numero-d ei-nuovi-contagi-i-morti-sono-604-1.38690910

Mitt misstag, men lägre siffror 4 dagar i rad nu på positivt testade
Senast redigerad av marcarolo 2020-04-07 kl. 19:33.
Citera
2020-04-07, 19:20
Medlem
CityBangBangs avatar
Skadar inte med en repris på vad jag skrev för 4,5 timmar sedan.. USA är redan uppe i 1356 döda idag, så risken är att mitt föreslagna tal nedan passeras..

Som sagt, senare under veckan kommer det vara standard med över 100 döda per dygn och det kommer även vara standard över helgen och även helgen därpå att nu har siffrorna fallen lugnat ner sig..
De som absolut hoppas på att detta kommer vara över nu snart kommer fira de lägre siffrorna över helgen och sedan sätta på sig mörka solglasögon inför verklighetens siffror under resten utav veckan fram till nästkommande helg och därpå upprepa sitt mantra; nu börjar det lugna ner sig..

Sedan att vi lär ligga på drygt 1200 totalt döda efter nästa helg och en bra bit över 2000 efter nästkommande helg spelar mindre roll, för det måste ju bli bättre nu snart och mindre fall, mindre IVA fall och mindre antal döda..

Man kommer hela tiden hänvisa till att det börjat lugna ner sig i Italien och till en början Spanien fortfarande, innan siffrorna börjar rusa iväg igen i Spanien.. Frankrike lär rusa upp lite i antal döda närmaste veckan och passerar 100 000 sträcket i antal nya fall med råge tills i morgon. Tyskland kommer lyckas hålla nere dödstalen kanske någon vecka till innan det börjar blöda.. UK lär komma upp och förbi Kinas antal i nya fall till nästa vecka och de döda kommer bli allt fler samtidigt som Boris tyvärr avlider.
USA kommer vara uppe i över 400 000 nya fall innan helgen och antalet döda kommer fortsätta förskräcka, bli inte förvånade om siffran 14-1500 blir dagens slutliga resultat.
Borta i Kina kommer de börja få rejäla problem igen senast nästa vecka.. och det kommer avslöjas på glänt hur det står till i Nordkorea.
Indien börjar på allvar få ett kommande skräckscenarie med 100 döda per dag inom en vecka.. i Sydamerika kommer det så smått börja explodera under de närmaste två veckorna.

Tråkigt att behöva meddela detta, men jag finner ovanstående högst troligt!
Citera
2020-04-07, 19:20
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Tänk på att detta är av de som vårdas i respirator. Siffran att fokusera på är inte så mycket överlevnadsprocenten utan hur snedfördelat antalet som vårdas i respirator är i förhållande till befolkningspyramiden. Du kan utgå från att de som är yngre och vårdas i respirator till övervägande del har en eller flera riskfaktorer.

50 verkar vara den magiska åldern om man går efter de tillgängliga statsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in