Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
1,2 % är vad Sydkorea redovisat som statistik för dödsfall baserat på ett stort antal testade. Använd nu era begränsade intellekt och räkna på 7 miljoner smittade.
Återkom med svaret, lägg till en faktor för överdödlighet när sjukvården inte hänger med.
Hur som helst, jag har inget svar på hur många som kommer dö. Har tidigare skrivit, har jag för mig, mellan 0,1 och 1,0 procent i år. Antagligen närmare 0,1 procent, men jag vet inte. Mängden smittade avtar om/när vi närmar oss immunitet, och om vi räknar med 7 miljoner smittade så är det inte säkert att dessa kommer utgöra ett snitt av befolkningen.
Det vill säga: Om äldre och andra riskgrupper isolerar sig så kommer dessa förhoppningsvis att utgöra en oproportionerligt liten del av de sju miljonerna. De som är yngre löper däremot store risk att smittas, och kan utgöra en oproportionerligt stor del av de sex miljoner (eller sju, om du så vill) av de smittade. Men som sagt, vi vet inte. Vad vi däremot vet är att man inte kan ta de 1,2 procenten som beräknats i Sydkorea och utgå från att dödligheten i Sverige kommer vara just 1,2 procent, eller 12 000 på en miljon. Antalet döda är i hög grad beroende på vilka som smittas, och, som du är inne på, vårdens kapacitet. Man kan ju också tänka sig mutationer, eller att vi inte alls blir särskilt immuna - det vet vi rätt lite om. I teorin kan ju dödligheten bli högre än 1,2 procent.
Till skillnad från mig har du däremot uttalat dig om siffror, med säkerhet. Tusentals unga döda, och tiotusentals döda äldre. Men du vill inte precisera det? När kommer vi få se det, och vad menar du med ung respektive gammal?