2020-04-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jadrapatrissor
Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020, Genomsnittligt antal döda per dag
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

År 2020
Vecka 10 259
Vecka 11 244
Vecka 12 259
Vecka 13 272

År 2019
Vecka 10 241
Vecka 11 261
Vecka 12 233
Vecka 13 238

År 2018
Vecka 10 315
Vecka 11 298
Vecka 12 285
Vecka 13 278

Ta gärna själva en titt på länken till SCB, jag tog fram år 2020-2018 för att se skillnaden och
åtminstone de senaste veckorna så ser jag att det dog mer människor 2018 jämfört med i år 2020 veckorna 10-14. Vi får se hur siffrorna ser ut framöver då de kommer uppdatera varje vecka och har just nu uppgifter från 3 april senast från skatteverket.

Du kann glömma att folk kommer att kommentera detta. Jag har redan försökt, det går inte in... Viktigare med jordens undergång.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Tror ni att vi är nära peak? Italien och Spanien har ju peakat. Italien hade som mest nästan 1000 döda/dygn. Men Italien har 60 miljoner invånare, vi har 10 miljoner invånare. Italien har alltså 6 gånger så stor befolkning. Så om vi multiplicerar dagens dödstal (114) med 6 så får vi en produkt på 684. Alltså är vi nära peak förmodligen. Kanske i början av nästa vecka så kommer vi upp i ett dödstal på 160, sen en platå på 2-3 dagar, sedan går kurvan ner. I juni har det mesta lugnat ner sig och i juli börjar allt återgå till det normala, här hemma i Sverige så också i världen.

Vad tror ni om min prognos?

Ähhh men alltså, det är inte så att man når peaken av fysiologiska skäl. Det är inte så att det i Italien nådde man sin peak på tusen bara för att viruset förstod att folk började bli rädda och sa: Meh vafan, nu ska jag lugna ner mig.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Underrättelsetjänster i kamp om sjukvårdsutrustning

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7447370

Saxat från Sveriges Radio:

"Därför har flera länder anlitat sina underrättelsetjänster för att ligga steget före och kunna ta kontroll över de eftertraktade varorna och hjälpmedlen.
I Israel avslöjar ett undersökande tv-program hur den civila underrättelsetjänsten Mossad som i en kapplöpning försökt hinna först till fabriker utomlands för att säkra utrustning.

En anonymiserad Mossad-chef berättar hur de genom komplicerade operationer kommit över utrustning som beställts av andra länder och hur de därefter koordinerat flygningar när flygplatser varit stängda. På så sätt ska Mossad ha kommit över en stor mängd respiratorer, andningsmasker och test-kit för corona."

Oväntat? Knappast..

Undrar om vår kära underrättelsetjänst göra lika stora ansträngningar för oss i Sverige?
Senast redigerad av RonnyKålman 2020-04-07 kl. 17:21.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
600 döda. Det ligger säkert på över tusen nu men till maj ligger vi på över 2000 döda i officiella siffror. Trist som fan.

Då är det bevisat svenskar befinner sig på än lägre nivå än Nordkorea. Till skillnad från dem så har vi tillgång till information.

Kan någon snäll matematiker beräkna hur många döda vi ligger på i januari 2021 om inte kurvan saktar ner! Vore intressant. (Inte för att det kommer att bli verklighet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Inte riktigt va. Det seriösa inläggen om det handlade om flockimmunitetsteorin. Kör vi på 60% smittad befolkning då har vi de siffrorna i antal döda och det är ingenting som den här tråden har hittat på.

Vad är fel på er? Begåvning? Läsförståelse?

Du har tydligen inte hängt i den här tråden vidare länge? "seriösa inlägg"? Dom är vilka?
En del saker här i världen är trots allt ganska svart-vita. Om någon i februari sitter med en modell hemma på kammaren och påstår att tusentals svenskar kommer att dö i mars, då är det ganska lätt att i april konstatera om det är skitprat. När ytterligare en person i tråden häver ur sig något liknande utan att ens hänvisa till en modell...
Citera
2020-04-07, 17:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
1,2 % är vad Sydkorea redovisat som statistik för dödsfall baserat på ett stort antal testade. Använd nu era begränsade intellekt och räkna på 7 miljoner smittade.
Återkom med svaret, lägg till en faktor för överdödlighet när sjukvården inte hänger med.

Hur som helst, jag har inget svar på hur många som kommer dö. Har tidigare skrivit, har jag för mig, mellan 0,1 och 1,0 procent i år. Antagligen närmare 0,1 procent, men jag vet inte. Mängden smittade avtar om/när vi närmar oss immunitet, och om vi räknar med 7 miljoner smittade så är det inte säkert att dessa kommer utgöra ett snitt av befolkningen.

Det vill säga: Om äldre och andra riskgrupper isolerar sig så kommer dessa förhoppningsvis att utgöra en oproportionerligt liten del av de sju miljonerna. De som är yngre löper däremot store risk att smittas, och kan utgöra en oproportionerligt stor del av de sex miljoner (eller sju, om du så vill) av de smittade. Men som sagt, vi vet inte. Vad vi däremot vet är att man inte kan ta de 1,2 procenten som beräknats i Sydkorea och utgå från att dödligheten i Sverige kommer vara just 1,2 procent, eller 12 000 på en miljon. Antalet döda är i hög grad beroende på vilka som smittas, och, som du är inne på, vårdens kapacitet. Man kan ju också tänka sig mutationer, eller att vi inte alls blir särskilt immuna - det vet vi rätt lite om. I teorin kan ju dödligheten bli högre än 1,2 procent.

Till skillnad från mig har du däremot uttalat dig om siffror, med säkerhet. Tusentals unga döda, och tiotusentals döda äldre. Men du vill inte precisera det? När kommer vi få se det, och vad menar du med ung respektive gammal?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Den Svenska Tilliten™

Det var någon på Morgonstudion som hävdade att vi svenskar inte gillar att bli tillsagda.

Tro fan det. Men nu är de kris.

Intigritetsbrott ses som värre än mord i Sverige.
Citera
Avslutad
Lägesrapport region Stockholm

7 April 2020

Dagens rapport visar att 136 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 279 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 381 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 78 ytterligare dödsfall. Cirka 13 000 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

191 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 755 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.
Citera
2020-04-07, 17:19
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Inte lika många förnekare idag.. Vi är på väg mot Nederländernas dödssiffror med våran slappa regering.

Facit får du inte i april, utan i höst när du kan se hur andra vågen jobbade i olika länder. Eller kanske redan i juni när man släpper på karantänen i andra länder. Eller trodde du man skulle sitta i karantän till ett vaccin är framme (om 18 månader)?

Nästan ingen kommer komma undan viruset, tricket är att sprida det långsamt, som vi gör i Sverige.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Tror ni att vi är nära peak? Italien och Spanien har ju peakat. Italien hade som mest nästan 1000 döda/dygn. Men Italien har 60 miljoner invånare, vi har 10 miljoner invånare. Italien har alltså 6 gånger så stor befolkning. Så om vi multiplicerar dagens dödstal (114) med 6 så får vi en produkt på 684. Alltså är vi nära peak förmodligen. Kanske i början av nästa vecka så kommer vi upp i ett dödstal på 160, sen en platå på 2-3 dagar, sedan går kurvan ner. I juni har det mesta lugnat ner sig och i juli börjar allt återgå till det normala, här hemma i Sverige så också i världen.

Vad tror ni om min prognos?

Åt helvete. Jag läggerin oskuld på att Sverige LÄTT få 1000 fall per dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Va? Minskade siffror vart?

Enligt C19.se var det mer fall 2 april och 3 april än vad som bekräftats idag
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Smitta på hälften av Stockholms äldreboenden
Enligt kommunikatör Malinda Flodman är det största bekymret att det råder brist på skyddsmaterial, som andningsskydd och munskydd.

Tidigare i dag kommenterade statsepidemiolog Anders Tegnell det faktum att Norge har lägre spridning på äldreboenden än Sverige. Han sa att Sverige nu har en dialog med Norge för att ta reda på vilka faktorer som gör att de norska äldreboendena är mindre drabbade, skriver TT.
Tegnell och FHM måste vara de enda i världen som står frågande inför varför Norge har så få smittade på äldreboenden.
Man vågar inte prata om de onämnbara. Hela det här är beyond bizarro world.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in