2020-04-07, 18:43
Medlem
Agnes Wold är gäst i Kvällspasset i P4.

-En kvinna i 50-års åldern ringer in och berättar att hon och hennes man älskar att gå ut på krogen och äta och ta en öl. Hon frågar hur de ska tänka nu i dessa tider. Hon ör lite orolig att folk ska blänga.

Agnes Wold svarar att det är klart att kvinnan och hennes man ska gå ut på krogen och äta. Om någon blänger så är det väl bara att stänga dörren till restaurangen för alla som är där inne blänger inte

-En man skriver till programmet och undrar om han kan baka kakor till son 91-åriga mamma och hänga på dörren. Han kände sig frisk.

Agnes Wold svarar att han kan baka kakorna. 91-åriga mamman blir nog inte smittad när hon äter kakorna bara hon inte petar sig i näsan samtidigt Diskussionen föregicks av att de färdiga kakorna, burken och påsen kan ha virus om sonen skulle vara smittad.

-En annan person skriver till programmet och undrar om det är bra att tacka ja till en middagsbjudning hemma hos någon annan. De skulle inte bli så många på middagen.

Agnes Wold svarar att det kan man ju göra såklart. Är alla friska så går det bra.

-En kvinna skriver till programmet och undrar om hennes familj kan åka till sitt sommarhus över påsk. Om de handlar hemma och bara håller sig till sitt hus.
Agnes Wold svarar ajabaja för man ska inte resa i påsk. För familjen vill nog ändå gå och köpa en kvällstidning, ungarna vill ha glass. Så nej nej. Dessutom om man blir sjuk belastar man sjukvården.

Hon har inte fel i sak vad gäller det sista, men man kan inte samtidigt uppmuntra folk att gå ut på krogen. 91-åriga tanten kanske torkar sitt rinnande öga. Kvinnan som vill gå på krogen har ännu större risk att belasta sjukvården. Vad fan är hon för idiot? Stängde av radion.

Så här kan det gå om man går på en middag hemma med vänner där alla var friska.

Citat:
Här är jag och mina bleka fötter, nedbäddade i sjukhussäng på Danderyd sen i torsdags då jag fick min covid-19 diagnos efter två veckors kämpande hemma. Hela den här sjukdomen är hemsk, jag har aldrig i hela mitt liv mått så dåligt. Samtidigt blir jag ödmjuk över det faktum att diagnosen för mig är bra, det är den inte för alla här.
Ta hand om varandra och följ råden om att undvika folksamlingar! Det är verkligen sjukt smittsamt och rena lotteriet vem som drabbas hårt eller inte. Själv blev jag smittad vid en middag, vi var sju personer, INGEN hade symptom men ALLA blev sjuka efter ett par dagar och två av oss hamnade på sjukhus.
https://www.facebook.com/770924562/posts/10157468689434563/
Senast redigerad av argeneau 2020-04-07 kl. 18:45.
Citera
2020-04-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Den baseras på simuleringar och matematik som forskare har räknat på. Ett rimligt scenario om inte vaccin kommer eller viruset muterar till en snällare variant.
Inom vetenskapen simulerar man spridning och dödstal för att kunna göra rätt åtgärder.
Men det är lite överkurs för dig.

Så till skillnad från dina uttalanden är dessa simuleringar väl underbyggda av forskare och matematiker över hela jorden.

Absolut, dom måste ha sin del av kakan.
Citera
2020-04-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nu har jag nog missförstått dig. Era barn gick i andra klass och var hemma från skolan. Ni är hemma från arbetet och tar hand om dom. Får ni någon ersättning för det ?
Staten betalar ingen speciell coronaersättning för föräldrar som är hemma. Det är som i Sverige.
Citera
2020-04-07, 18:44
Medlem
kansascityshuffles avatar
Varför tror ni att han som varnade världen avrättades?

How the deadly epedemic sparked a global emergency

The panic comes later mina svennejävlar.
Citera
2020-04-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Glöm inte mörkertalen. Multiplicera med 2. Vi har nog runt 200 döda idag.

Intressant att endast Sverige mörkertal har...
Citera
Medlem
Nu är de på väg. Corona-passen. Kanske kan vi återuppliva våra gula vaccinhäften och få immunitetsstämpel om vi har antikroppar. Bill Gates pratade om något sådant. Kina har visst någon sorts friskintyg i mobilen. UK verkar vara först ut.

The UK plans to issue coronavirus 'immunity passports' so people can leave the lockdown early

https://www.businessinsider.com/uk-plans-coronavirus-immunity-passports-so-brits-can-leave-lockdown-2020-4?utmSource=twitter&utmContent=referral&utmTerm=to pbar&referrer=twitter&r=US&IR=T
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Visst är det så! Väntar dock på att AB skall skriva om Sveriges mörka siffror i all journalistisk hederlighet.

Det var det mest optimistiska jag läst i hela tråden!
Tack för dagens skratt!
Citera
Medlem
Per capita börjar vi närma oss Italenska dödstal när det var värst där.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Såg att Sverige ligger KLART sämst till nu bland våra närmsta grannländer vad det gäller antal döda!

Och det kommer bli mycket värre eftersom de flesta inte fattat än och lever på som vanligt fortfarande!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
I början av april ja. Men inte en vecka in.

Vi har nått peaken och nu kommer det sakta gå ner.

Tegnell är vispgrädde
Nu vill jag se fakta på de du påpekar.
Citera
2020-04-07, 18:46
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
I Italien räknar man med att det är väldigt många som inte rapporteras alls till exempel. Är det en skandal?

Det har ingenting med dagliga rapporter av verifierade covid19-dödsfall att göra.
Man pratar om dödsfall där gamla dött på äldreboenden och hemma utan att ha testats för covid19. Precis samma händer och kommer att hända i Sverige.
Citera
2020-04-07, 18:46
Medlem
Haddock93s avatar
611 döda nu enligt C19

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in