2020-04-07, 18:29
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Ja, om du stänger skolorna så måste de föräldrar du refererar till stanna hemma och hemtjänsten uteblir helt, då blir ju inte smittad - men du för ju ingen omvårdnad heller. Hur ska du magiskt få fram barnlös personal i mängd hade du tänkt?
Du menar det Finland löste?
Citat:
Undantag gjordes för förskolor samt de barn i lågstadiet vars föräldrar arbetar i branscher som är avgörande för samhällets viktiga funktioner, rapporterar svenska Yle.
Citera
2020-04-07, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Det förstår jag väl men jag förstår inte vad det där har med mitt inlägg att göra?

Mycket möjligt tyvärr men jag tror inte att det kommer att bli så illa. Tror man överskattar åtgärdernas effekt i södra Europa. Dessutom peakade dom en månad efter att dom vidtog drakoniska åtgärder? Dom som dog vid peak-tillfället hade kanske smittats precis innan karantän infördes osv. Men jag kan ha fel. Vi får se hur våra siffror ser ut imorgon. Är det imorgon över 100 döda igen så är det oroväckande helt klart.

Ingen blir gladare än jag om jag har fel. Och det har jag kanske jag är ingen expert, Men det är å andra sidan inte myndigheterna heller har vi märkt.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Alle kan vel gjøre feil. Men det er merkelig å tillate seg å gjøre slike feil når man har en slik stilling.

Jeg er også en av dem ønsker at smittespredningen skal bremses mer enn den har blitt bremset i Sverige. Jeg håper at det blir satt i verk gode tiltak for å begrense smittespredningen.

Kan noen si til AT at det er ingen skam å snu?

(Fra Fjellvettreglene:

Fjellvettreglene
Planlegg turen og meld fra hvor du går.
Tilpass turen etter evne og forhold.
Ta hensyn til vær- og skredvarsel.
Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer.
Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.
Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.
Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.
Vend i tide, det er ingen skam å snu.
Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.
https://inspirasjon.ut.no/fjellvett-sikkerhet/fjellvettreglene/100495)

snu? :-o
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Nej, varför antar du det?
För alla stora fabriker är stängda.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors

De rapporterar en måndag när de går till jobbet. Igår dog det 78 och idag tisdag +114. Folk kommer dö i klumpar pga sjukdomsförloppet som leder till döden. Det går i vågor och har inget med småsiffrorna från "eftersläppningen" att göra.

Vad säger du ens? Vad är din tes?
Citera
2020-04-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Vi KAN också ligga i botten av en sån jämförelse- utan lockdown (vad du nu menar med det).
Jag menar ingen land kan inte förhinra smittspridning men andra länder försöker rädda så mycket liv möjligt genom åtgärder.
Med lockdown olika nivå man hinner ge vård utan att sjukvården kolapsar. Det är inte många dagar dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Tack för svar, alltid kul att veta hur läget ser ut i grannlandet
//Skalman
Takk Det er hyggelig å diskutere og å dele informasjon og erfaringer med dere
Senast redigerad av POlROT 2020-04-07 kl. 18:41.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, det är verkligen en vändning. Nu ser vi även att börsen går upp, ekonomin kommer att repa sig men det kan ta tid. Idag kom alla som var korttidspermitterade tillbaka till mitt jobb och allt flyter på som vanligt. Österrike och Danmark börjar lätta på sina restriktioner och Skandinavien ser ut att gå vinnande gällande dödsfall. Om man nu kan se det som en vinst.

Men vi har med hjälp av Tegnell fortfarande ett fungerande land. Nu är våren här och vi kan tänka på annat.

Skönt att även massmedia börjar växla mellan coronannyheter och vanliga nyheter.

Vi tog oss igenom detta med bravur.

Älska Sverige, Älska Tegnell.
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Måste vara ironi? Svårt att avläsa ironi i textform vet du.

Måste vara ironi. Idag rapporterades rekordmånga döda i Sverige. 114 döda.
Citera
Bannlyst
Nu trendar swedes på Twitter... ganska kul kommentarer att vi går vår egen väg, och förhåller oss coolt beräknande när resten av världen har panik...

Coronavirus: To Swedes, it's the rest of the world engaging in a reckless experiment

https://www.stuff.co.nz/national/health/coronavirus/120805778/coronavirus-to-swedes-its-the-rest-of-the-world-engaging-in-a-reckless-experiment
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Nu ljuger du igen. 1018 pers dog, och det var en ovanlig svår säsong.
Man dör heller inte av tobaksrökning. Man kan dö av KOL eller komplikationer pga KOL eller lungcancer, vilket inte ens alltid beror på tobaksrökning. Däremot så är det säkerställt att (alla slags cancer) cancer och en rad andra sjukdomar rent statistiskt oftare drabbar rökare.
Citera
2020-04-07, 18:32
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Har du varit i Sydkorea själv och kollat?
Eller vet du hur det ser ut med antal smittade och döda där efersom du är synsk?
Eller tycker du att man ska köpa alla rapporteringar rakt av för att du har nollkoll på politiken och ekonomins
påverkan på rapporteringen?

Japp alla ljuger. Hur många var det som skulle dö i Tyskland enligt dig? 58 miljoner?
Citera
2020-04-07, 18:32
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Precis.

Sveriges strategi är obegriplig med tanke på att vi har få akutplatser, dåligt med skyddsutrustning och ont om tester.
Med de grundförutsättningarna borde vi, av säkerhetsskäl, göra allt för att fördröja smittspridning. Inte som nu när vi aktivt söker en "lagom" spridning. Det är ett enormt cyniskt risktagande med tanke på våra förutsättningar.
Exakt! Hade vi haft beredskapslager som i Finland och antal vårdplatser som på 90-talet samt tillräckligt med vårdpersonal så hade en sådan strategi framstått som något, något mindre vansinnig men nu spelar de ett högt spel med invånarnas liv som insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in