2020-04-07, 17:25
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jämför med Asiaten 1957 och Hongkong 1968, pandemiklass 2 d.v.s. 0,1-0,5% mortalitet.

Perspektiv: spanska sjukan pandemiklass 5 d.v.s. över 2% mortalitet.

Vart TROR på skalan du att CoVid19 hamnar?

Pandemic severity index

.Jag tror vi landar på 6384 döda i Sverige, observera att denna siffran inte bygger på någon matematisk formel. Detta är bara en vild gissning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Intressanta siffror. Ska man dra slutsatsen att dom vi nu ser dör av Covid-19 är i regel människor som högst troligen hade dött i närtid alldeles oavsett? Eftersom siffrorna inte boostas i jämförelse med tidigare år tänker jag.
Befolkningsmängden har ökat med 200k varje år. Den är missvisande.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, och stämmer det som sades från Sydkorea i en film jag såg så har corona en till tre procent dödlighet. Om man då smittar stora delar av befolkningen som FHM vill... räkna.
Fast om riskgrupper är extra försiktiga så bör dödligheten kunna ligga mycket lägre. Det har även föreslagits att dödligheten är betydligt lägre, under 1 %. Ingen vet riktigt och det beror på hur man räknar.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Självklart ska man lyssna på vad psykpatienterna i tunnelbanan som spår jordens undergång har att säga och agera på detta. En outtömlig källa på visdom över de senaste 50 åren.
Eller så kan man screena personalen. Det är en lite mer vetenskaplig approach.
Citera
2020-04-07, 17:26
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Finns inget som talar för att Sverges spridning är långsam. Vi ligger därtill redan topp 12 i världen på dödsfall, och det har inte ens satt igång.

Och finns ingen som påstår att man ska ha fullständig lock down i 18 månader i väntan på vaccin.

Norge är ett föregångsland. Snabba och tidiga kraftfulla åtgärder, som man sedan luckrar upp försiktigt och successivt. Just detta som Gates, Imperial m.fl har sagt är den mest framgångsrika strategin. Vilket vi redan sett i Sydkorea, både nu och vid MERS.

Sveriges strategi är genomusel, från början till slut.

Vi får väl se vad som händer med de länder som haft strikt lockdown och nu öppnar (som t ex Norge)
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Alla som har jobb jobbar som normalt. Andra får stämpla eller vad de nu gör.

Nu har jag nog missförstått dig. Era barn gick i andra klass och var hemma från skolan. Ni är hemma från arbetet och tar hand om dom. Får ni någon ersättning för det ?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Så när jag tuggar på mat med smitta på så får jag inte någon smitta i munnen på samma sätt som om jag sög på min smutsiga tumme?
Hade ja valt att svälja mitt finger hade de alltså inte spelat någon roll om de fanns smitta på den efter som tanken hela tiden varit att den ska ner i magen.
Som jag förstår det är det precis så.

En annan sak på samma tema:
Igår svarade AT på en fråga angående prognos gällande antal döda. Svaret löd:
"Vi gör inga sådana prognoser."
Förväntas vi gå på den? Hur ska svenska folket kunna ta myndigheterna på allvar när de uppenbart ljuger?
Är det för övrigt inte tjänstefel att sprida desinformation som myndighetsperson på PK i det här fallet som med maten?
Citera
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Tror åtgärderna kommer få effekt inom snar framtid. Folk går inte ut alls lika mycket idag som innan.

En faktor som underskattas i tråden är media. I Sverige finns ett otroligt högt förtroende för Public Service. Public Service har spelat en aktiv roll för att få ner smittospridningen. Dagligen har sändningarna haft gäster från myndigheter och regeringen som påmint om social distansering. Ofta har vi sett reportage som mer eller mindre skambelagt människor i Stockholm som rör sig ute på caféer & restauranger. Detta får effekter, ingen i Sverige vill egentligen sticka ut från normerna.

Tror du överskattar hur många som kollar på Public Service...
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Japp han ljuger. 65 årets säsong. De hittar på siffror om influensa men kan aldrig länka källa.

Precis, och slänger sig gärna med epitet som alarmister.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Jag är inne på deras sida nu. Jag läser att 7 april är det +504, medan 3 april var det +564 ?
Ja än igår.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man vågar inte prata om de onämnbara. Hela det här är beyond bizarro world.

Väldig skillnad på regioner. En del var tidigt ute och testade på äldreboenden efter att ha infört besöksförbud.
Utvecklingen i landet kan bli olika, vi får se.
Under spanskan var Jämtland värst drabbat.
Citera
2020-04-07, 17:27
Medlem
Tittar nu på Sveriges kurva över antalet dödsfall. Stiger rakt upp! Exponentiell ökning deluxe. Otäck bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in