2020-04-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Inte lika många förnekare idag.. Vi är på väg mot Nederländernas dödssiffror med våran slappa regering.

Inte förnekare, men inte helt med på ert tåg ännu.

Hur ska de minskade siffrorna avseende nya bekräftade fall förstås?
Citera
Medlem
Smitta på hälften av Stockholms äldreboenden
Enligt kommunikatör Malinda Flodman är det största bekymret att det råder brist på skyddsmaterial, som andningsskydd och munskydd.

Tidigare i dag kommenterade statsepidemiolog Anders Tegnell det faktum att Norge har lägre spridning på äldreboenden än Sverige. Han sa att Sverige nu har en dialog med Norge för att ta reda på vilka faktorer som gör att de norska äldreboendena är mindre drabbade, skriver TT.
Tegnell och FHM måste vara de enda i världen som står frågande inför varför Norge har så få smittade på äldreboenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag förstod att du var emot nedstängning men eftersom så lite görs nu så är risken stor att det blir en ändå om regeringen får panik över dödsiffror och folket gnäller. Jag förstår också att det blir svårt nu då vi kommit för långt i smittspridningen vilket kanske var meningen. Jag ville ha våra grannländers strategi men vi "valde" Italiens istället. Därimot bör man isolera Stockholm och andra områden senare för att bromsa smittspridning, rekomendera människor att bära masker (framför allt i butiker), och testa mycket mer så man vet vad man gör (det kommer väl kanske). Vill man ha flockimmunitet på detta okontrollerade sätt så kan man ju köra några städer i taget så vi hinner med Tegnell och c/o, dom verkar ha bråttom. Stockholm blir då den första försökskaninen. Noll döda är det ingen som sagt att det går att få men man ska sträva efter så få döda som möjligt och det gör inte FHM och regeringen just nu anser jag.

Det är ingen annan som säger att någon ska vara hemma eller isolerad i ett år eller mer än din sida av någon underlig anledning. Både Norge och Danmark är på väg tillbaka men med mer kontroll av smittspridning för att skona liv och sin sjukvård. Finland är ännu tuffare men öppnar nog upp snart då allt är på plats. Dom kommer att ha sina gränser stängda mot oss ett bra tag framöver. Vi kör ju liksom bara vidare blinda och hoppas på turen som det verkar.

Dessutom har ju FHM och Tegnell inte vidtagit försiktighetsprincipen eller tagit höjd för om viruset gått fram bara lite snabbare eller varit lite dödligare.

Som du är inne på så även om vi försöker lägga in en strikt karantän nu tar det ju 4-6 veckor om folk sköter sig (tveksamt) innan R går ner såpass att man kan gå in i fas 2 med testning (som då förhoppningsvis finns).

Tegnell tycks tro att han kan gasa och bromsa lika oavsett var i smittkurvan vi befinner oss.

Så fort jag såg Hammaren och Dansen-artikeln såg varianter av den ut som det enda logiska (inte China style - det går inte i Sverige).

Men en smittskyddsläkare i Norrland gick ju ut igår med att "flockimmunitet" var den enda vägen och att de yngre skulle smittas i "lagom" takt. Det är bara det som gäller för FHM om så gamla skall sitta inne ett halvår tills vi kommer upp i minst 60% immuna. Plus många döda även icke coronarelaterade p g a öbverlastad sjukvård för lång tid framöver (personalen blir ju utbrända inte bara fysiskt utan också psykiskt av att arbeta under enorm press och stress i flera månader). De måste väl även vila upp sig emellanåt. De är som de ser dem som brickor i ett spel som kan köras konstant.

Sverige mot världen igen (och många svenskar tror vi har magisk kunskap/förmåga).
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Tackar, visserligen sker det lite revideringar även i dom siffrorna läser jag. Men efter en snabb titt så känns Folkhälsomyndighetens siffror lite mer trovärdiga. Mörkertalet om antalet döda i Covid verkar inte vara så högt som jag befarat, i alla fall inte ännu.
Intressant fakta - vecka 11-13 dog alltså 19 färre kvinnor än snittet 2015-2019. Och den enorma dödsvågen bland män renderade alltså i två (2!) dödsfall mer än snittet. Totalt dog alltså 17 personer färre än normalt.

Under samma period hade vi 199 döda av Covid enligt statistiken...
Citera
2020-04-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Inte förnekare, men inte helt med på ert tåg ännu.

Hur ska de minskade siffrorna avseende nya bekräftade fall förstås?
Va? Minskade siffror vart?
Citera
Medlem
jadrapatrissors avatar
Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020, Genomsnittligt antal döda per dag
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

År 2020
Vecka 10 259
Vecka 11 244
Vecka 12 259
Vecka 13 272

År 2019
Vecka 10 241
Vecka 11 261
Vecka 12 233
Vecka 13 238

År 2018
Vecka 10 315
Vecka 11 298
Vecka 12 285
Vecka 13 278

Ta gärna själva en titt på länken till SCB, jag tog fram år 2020-2018 för att se skillnaden och
åtminstone de senaste veckorna så ser jag att det dog mer människor 2018 jämfört med i år 2020 veckorna 10-14. Vi får se hur siffrorna ser ut framöver då de kommer uppdatera varje vecka och har just nu uppgifter från 3 april senast från skatteverket.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns flera diagnoser, medfödda och autoimmuna, som till slut ofta kräver levertransplantation.

Oftast rör det sig om Hepatit C eller alkoholism.
Citera
2020-04-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Vad menar du? Svensk sjukvård är ju nerbantad och nerlusad med folk som springer till akuten när de slagit i tån. Det är ju det som är svensk sjukvård. Det där braiga och den höga kvalitén är ju bara en fantasi, det vill säga så som svensk sjukvård inte är.

OM svenska sjukvården inte gick på knäna idag skulle vården vara top notch.

Men pga byråkrati så kan inte läkare göra sitt jobb, en läkare spenderar mer tid med att skyffla papper än med patienter. Sjukvårdspersonalen är överarbetad och misstag sker.

Sen hjälper det inte att det dräller utav läkare på vårdcentraler idag som varken förstår eller kan göra sig förstådda på svenska.

Och att många inhemska läkare har flyttat till Norge pga bättre arbetsmiljö och villkor.

MEN! Med detta sagt så funkar svensk sjukvård väldigt bra med tanke på vad den skiter med och det har sina rötter i den medicinska traditionen som finns kvar i Sverige.

Luddigt? Kanske det... Jag snackar om nyans och med tanke på det helvete svensk medicin är tvunget att ta så sköter dom sig väldigt bra.

Pissa inte på personalen som jobbar i sjukhus. Kan tycka att man kan faktiskt bjuda på att den luttrade sjuksköterskan som sitter bakom plexiglaset är övertrött och jävligt less på alla människor med sina "akuta" problem.

Sen att du kan bli sittande i över 12 timmar med en bruten hand innan du får gå på röntgen har inget med en dålig sjukpersonal.

Får skilja på äpplen och päron.
Citera
2020-04-07, 17:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Här är Sveriges:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Här är Norges:
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Som du ser har Sverige många smittade bland de lldre, tom bland de som är 90+(trots att det finns förhållandevis få som är så gamls)
Vi har inga tillförlitliga siffror när det gäller smittade då endast fall som tas in på sjukhus har testats hittills. Tacka fan för att det är en hel del gamla. Går inte jämföra således med andra länder.
Citera
2020-04-07, 17:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Oftast rör det sig om Hepatit C eller alkoholism.
Så många levrar finns det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jadrapatrissor
Antal rapporterade dödsfall till SCB per vecka åren 2015-2020, Genomsnittligt antal döda per dag
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

År 2020
Vecka 10 259
Vecka 11 244
Vecka 12 259
Vecka 13 272

År 2019
Vecka 10 241
Vecka 11 261
Vecka 12 233
Vecka 13 238

År 2018
Vecka 10 315
Vecka 11 298
Vecka 12 285
Vecka 13 278

Ta gärna själva en titt på länken till SCB, jag tog fram år 2020-2018 för att se skillnaden och
åtminstone de senaste veckorna så ser jag att det dog mer människor 2018 jämfört med i år 2020 veckorna 10-14. Vi får se hur siffrorna ser ut framöver då de kommer uppdatera varje vecka och har just nu uppgifter från 3 april senast från skatteverket.
Har de tagit med befolknkningsökning i dessa siffror? Vi importerade minst 200k invandrar förra året..
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Känns lite konstigt ändå, med tanke på att Sverige ligger väldigt långt fram när det gäller nätinfrastruktur och dylikt.

Naturligtvis är inte nätet problemet, utan överföringen mellan datasystemen som inte är helt automatiserad eller att det någonstans krävs manuell inmatning som inte är gjord direkt utan bli liggande några dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in