2020-04-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Då ju enda skillnaden egentligen att vi har krogar öppna och i Finland är dom stängda. Men jag har för mig att skolorna är stängda och Nyland är satt i karantän vilket innebär förbud mot in och utresor.
Tror de har liknande situation med skolorna som i Sverige, dvs öppet för de yngre. Detsamma gäller Island.
Citera
2020-04-07, 16:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag har varit rätt pessimistisk från början men börjar se ljusningen nu. Smittan avtar. New York går ut med en 75% minskning på IVA, Österrike börjar öppna upp och antalet smittade går neråt.

Blir inga miljoner som dör. Var hypat från början. Glad att jag hade fel.
Kan det vara resultatet av den där mirakelmedicinen?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Er det noen som vet alderen på alle smittede i Sverige og i Norge? Det finnes sikkert en oversikt over alderen på de registrert smittede, men den oversikten er kanskje ikke offentlig slik at vi kan lese den?
Här är Sveriges:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Här är Norges:
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Som du ser har Sverige många smittade bland de lldre, tom bland de som är 90+(trots att det finns förhållandevis få som är så gamls)
Senast redigerad av crisscross 2020-04-07 kl. 17:00.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.di.se/nyheter/norges-svar-pa-tegnell-barn-har-en-roll-i-smittspridningen/

Citat:
Den svenska Folkhälsomyndigheten bedömer att barn inte är motorn i smittspridningen och anser att därmed att det inte finns någon anledning att stänga även skolor och förskolor. Hur ser du på det?
”Barn får normalt inte allvarliga symptom men vi vet att barn blir smittade och att de kan smitta andra. Vi vet att barn har en roll i smittspridningen. Även om vi inte vet hur mycket det betyder för pandemin har vi valt att ha en försiktig hållning”, säger Espen Nakstad.

Citat:
Norge har fattat andra beslut än Sverige för att begränsa landets smittspridning. Bland annat beslutade Norge redan den 12 mars att stänga landets lärosäten, skolor och förskolor. Endast barn vars föräldrar har samhällsviktiga jobb har fått barnomsorg och skola. Sverige rekommenderade att gymnasierna gick över till distansundervisning först den 17 mars.

Varför har vi fått en så jävla inkompetent myndighet och regering i Sverige? Förstår ärligt talat inte varför Sverige inte stängde förskolor och skolor, Norge klarar de ju hur bra som helst.

Nu kommer skolbarnen hem och smittar mamma och pappa som sedan går till jobbet osvosv.
Citera
2020-04-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är väl det som är grejen.
Det är mycket tyckande och tro. Och lite vetande.
Jag gissar gärna, men jag inser att jag är en okunnig lekman i detta område.

För mig är hastigheten på smittspridningen grejen. Och om massor av människor smittar asymptomt.
Är inte speciellt oroad för att barnen får viruset och att de far illa. (Om statistiken stämmer)
Citera
2020-04-07, 16:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Stön... Tegnells användbara idioter...
Vad fint du stönar vännen,men detta som du länkar in är inte en vektor för smitta.
Att man har virus i olika kroppsdelar när man väl har fått in smittan i kroppen är klarlagt sedan länge.
Citera
2020-04-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.di.se/nyheter/norges-svar-pa-tegnell-barn-har-en-roll-i-smittspridningen/

Varför har vi fått en så jävla inkompetent myndighet och regering i Sverige? Förstår ärligt talat inte varför Sverige inte stängde förskolor och skolor, Norge klarar de ju hur bra som helst.

Nu kommer skolbarnen hem och smittar mamma och pappa som sedan går till jobbet osvosv.

Danmark stängde också sina skolor mm och kurvan för antal nya smittade går ständigt uppåt
Citera
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det där kan man diskutera fram och tillbaka. Hur man än gör blir det fel: antingen för höga eller för låga värden. Det viktigaste är att man är konsekvent och åtminstone inom respektive land gör lika från gång till gång för att där kunna få en jämförelse.
Ja och helst också mellan jämförbara länder, så att man kan i efterhand kan utvärdera.

Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Komorbiditet skall inte tas någon hänsyn till när det gäller dödsrapportering. Den mest akuta sjukdomen eller dödsorsaken blir satt som den mest sannolika. Blir du påkörd av en buss så spelar det ingen roll om du hade cancer.

Detta skall vara internationellt vedertaget i de flesta länder.

En del länder söker däremot placera så många som möjligt i andra fack när det gäller COVID-19. T.ex genom att inte testa för sjukdomen. Detta för att undvika personlig kritik mot den förda politiken, eller för att undvika "panik" som det heter internt.
Så är det säkerligen.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Haha jadu, men svenska folket tycker det är helt rätt och svetsaren får ökar förtroende även med antalet döda som bara ökar och kommer fortsätta och en ekonomi som kommer drabbas allvarligt oavsett öppet samhälle eller ej.

Svenska folket är konstiga, man har inte sett det förut men inser de nu. Speciellt med tanke på att alla har fullt förtroende för myndigheter och staten även fast allt talar för att det är fel väg att gå.

För att en random person i hemvärnet vet mer än folk som jobbat med detta i hela sitt liv. Göm dig hemma om du är så jävla rädd.
Citera
2020-04-07, 17:01
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan det vara resultatet av den där mirakelmedicinen?
+ Zink. Och vitamin C mot sepsis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Så när jag tuggar på mat med smitta på så får jag inte någon smitta i munnen på samma sätt som om jag sög på min smutsiga tumme?
Hade ja valt att svälja mitt finger hade de alltså inte spelat någon roll om de fanns smitta på den efter som tanken hela tiden varit att den ska ner i magen.
Var hamnar ditt saliv? I lungorna? Sug på din smittade tumme men stoppa den inte i näsan.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
1) Han skulle ha tagit bättre hand om sin lever till att börja med. Han ska vara väldigt lycklig över att ha hittat en ny efter att ha förstört sin egen

Strawman! Hur vet du att patienten inte har ärftlig hemokromatos eller annan sjukdom som inte är ett resultat av livsval?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in