2020-04-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Därför att alla får inte så mycket symptom eller blir sjuka. Alla smittas givetvis inte. Man kan dessutom sprida smittan även innan symptomen visat sig.
Eleverna är unga och klarar sig. De sprider dock ändå smittan.
Folk som har barn eller åtminstone har varit i kontakt med dem och skolor känner till att förkylningar och annat brukar komma därifrån. Så även corona.

Jag är lärare för årskurs 4.
I min klass går 20 elever. Sista veckan var det mellan 3-5 elever i skolan varje dag så många föräldrar har sina barn hemma. Åtminstone i min klass.
Citera
2020-04-07, 16:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag vågar hävda att det du påstår är ren och skär lögn. Kolla Wegerups summering av 16.000 italienska dödsfall.

"Det innebär att hela 95 procent av de döda var över 60 år och 83 procent över 70 år. Bara 1,2 procent var under 50 år."

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/dodssiffrorna-bekraftar-monstret-vi-sett-hela-tiden/
Jag talar fortfarande om Sverige din imbecill. Wegerup är journalist och en komplett nolla. Nyss satt hon på twitter och brölade om att det var många fler som hade haft Corona än vad som framkommit. Grunden till hennes påstående var en opinionsundersökning där man ringt runt och frågat folk om de hade haft Corona.

Sverige kommer se snabbt stigande dödstal när man inte längre orkar hålla undan inflödet till IVA. Då kommer yngre dö i betydligt större antal än hittills.
Citera
2020-04-07, 16:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag har redan påtalat att du är för dum och för okunnig för att argumentera.
Du får trolla vidare med dina halmgubbar.

Så här skrev du:

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med miljoner smittande blir det tusentals unga som dör och tiotusentals äldre.

Jag tycker det är rimligt att be dig precisera dig. I annat fall blir det ju svårt att i efterhand bedöma dina förutsägelser.

När i tid kommer vi nå 1 000 döda unga och 10 000 döda äldre? Vad är unga, vad är äldre?
Citera
2020-04-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Hela världen inklusive en del av Sveriges egna befolkning vill att taktiken ska misslyckas, med tanke på vilka frågor han genomlider dag ut och dag in rinner nog bägaren över ibland.
Hvorfor tror du at mange ønsker taktikken skal mislykkes?
Jeg tror at de fleste håper at det skal gå bra.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Varför det? Varför är det enfaldigt??

På grund av kvalitén på underlagen. Ryssarna har hundra års erfarenhet av att ljuga och framställs staten på bästa möjliga sätt. Sedan tror jag inte på att man obducerar alla döda eller har kontroll på alla sjuka i landet. I Indien har man naturligtvis ingen som helst aning om alla som dör i slummen allra efter vägarna. Jag är möjligen lite fördomsfull men jag misstänker att den indiska folkbokföringen är snäppet sämre än den svenska så det är inte helt säker att man fångar upp alla.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag läste nånstans att anledningen till att Tyskland har så låga dödstal är att man tidigt tar in de sjuka till sjukhus. Detta möjliggörs av många tester och många säng/IVa-platser. Alltså tvärtom mot de förhållanden som gäller i Sverige. I grova drag tror jag det går till så här:

Här får man vara hemma ända tills dess att man nästan dör av andnöd. När/om man sen kommer till sjukhus är man ibland i sånt dåligt skick att man inte får någon IVA.plats såvida man inte inte är relativt ung och utan underliggande sjukdom.Istället ges enbart palliativ vård.
Därför är dödstalen så höga i Sverige och det är en starkt bidragande orsak till att IVA-platserna ännu inte har tagit slut

Ja det är typ så det går till. Man delar in sjuka i tre grupper: "mild", "allvarlig" och "kritisk". "Mild" är de som är såpass dugliga att de inte behöver sjukvård. "Allvarlig" är de som har såna andningsbesvär att de behöver sjukvård och syrgas. "Kritisk" de som inte klarar av att andas på egen hand och behöver respirator på IVA.

Citat:
- alla allvarligt och kritiskt sjuka läggs in på sjukhus
- kritiskt sjuka behöver invasiv ventilation (IVA)
- inga milt sjuka läggs in på sjukhus
- vi modellerar ingen asymptomatisk smitta, bara rapporterade fall

Citat:
Allvarlighetsfördelning bland de infekterade, totalt – målvärde
Mild 80%
Allvarlig 15% Vår tolkning: andningspåverkan
Kritisk 5% Vår tolkning: behov av invasiv ventilation (IVA)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/1887947af0524fd8b2c6fa71e0332a87/skattning-av-vardplatsbehov-folkhalsomyndigheten.pdf

Sorteringen av äldre ser ut som följer:

Citat:
Intensivvård till patienter prioriteras enligt följande:

Prioritet 1:
Svår sjukdom eller skada hos en patient med förväntad överlevnad > 12 månader som har indikation för intensivvård och som inte har försämrade möjligheter till överlevnad utifrån ovanstående aspekter. I den mån det måste göras en prioritering mellan patienter på prioriteringsnivå 1 prioriteras patienter utifrån biologisk ålder i termer av förväntad återstående livslängd.

Prioritet 2:
Patienter som uppvisar något av följande kriterier (eller kombination av flera
kriterier):
a. En eller flera allvarliga systemsjukdomar med påtaglig funktionell begränsning.
b. Förväntad överlevnad 6–12 månader, utifrån underliggande sjukdom.

Prioritet 3:
Patient med sammantaget förväntad låg sannolikhet för överlevnad initialt
och där intensivvård normalt endast sätts in för att möjliggöra en förnyad bedömning och samråd med närstående.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/nationella-prioriteringar-intensivarden.pdf

Den mest skrämmande aspekten är den fetade delen i prioritet 1, "utifrån biologisk ålder i termer av förväntad återstående livslängd". Varför skrämmande? Jo, för att rökare = "kortare förväntad återstående livslängd". Feta = "kortare förväntad återstående livslängd". Män = "kortare förväntad återstående livslängd". Osv. Man kommer alltså ha vårdpersonal som går omkring och godtyckligt gör en bedömning om vem som ska leva och vem som ska dö av relativt friska patienter.
Senast redigerad av milofo 2020-04-07 kl. 16:20.
Citera
2020-04-07, 16:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är svårt för en enfaldig människa att förstå varför något är enfaldigt. Sorry. 😎

Du försöker slingra dig undan ge en förklaring varför man inte kan jämföra sig men valfritt land.

Du ska få lite hjälp. Bara man har förklaringar och kan ange orsaker till stora skillnader är det aldrig problem att jämföra.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Ja precis. Jag misstänker att en överväldigande majoritet av de som är borta enbart har någon liten förkylning men "tvingas" vara hemma.

Hade skolorna varit en sådan smittohärd borde vi se horder av lärare kraftigt sjuka i corona.

Vidare så måste någon passa barnen om skolorna är stängda, och jag har inte riktigt förstått vem som ska göra det?
Det beror på ålder och mognad såklart, högstadiet lär överleva med distansundervisning delvis om det styrs upp bra.
Just högstadiet är rent statistiskt sämre ute än yngre barn (större risk att bli sjuka) om man kollar på den forskning som finns
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror inte att de unga som du tog som exempel är något som kommer att uppstå. De flesta är äldre som dör och de dör i covid-19 i stället för något annat och de dör inte på IVA.

När respiratorerna är upptagna, men flödet av respiratorbehövande patienter (även unga) fortsätter - då kommer de nya patienterna som blir utan respirator att dö. Oavsett ålder. Vilket vi sett i de andra länderna hittills.

Du är oerhört naiv om du tror att detta inte kommer att ske även här i Sverige, i takt med att IVA-platserna tar slut framöver
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Av og til er det noe umodent/barnslig over hans uttalelser, som her f.eks:
"Sveriges smittevernekspert: – Det er Norge som er forsøkskanin"
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JoAQnX/sveriges-smittevernekspert-det-er-norge-som-er-forsoekskanin

Har han eventuelt problemer med å ta imot kritikk?

Han har en enormt arrogant översittarattityd och vet bättre än hela världen.

Hoppas Norge skickar ett tiotal journalister till nästa PK och redovisar hur bättre era siffror är, samt pepprar Tegnell med massor av frågor.

Ge igen för sättet han förolämpar er. Han säger ju att ni inte kan räkna.
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jo tack, jag vet. Har förmodligen följt tråden längre än vad du har gjort.
Kan inte du med din expertis upplysa FHM vad man ska göra?

Det är ett jävla skämt hur många lallare och självutnämnda experter som hänger här. FHM är en myndighet full av experter. Du har Johan Giesecke som jobbat med pandemier i 40 år, haft erfarenhet av FEM pandemier, Tegnell och Carlsson har jobbat med smittskydd i över 20 år. Ändå sitter några nittiotalister här med gymnasieutbildning och tror sig veta bättre.
Lägg ner, det är pinsamt.
Än en gång bevisas det att statligt utbildade anställda aldrig lär sej!
Landet var och är helt tagna på sängen och det mesta i skyddsutrustning/respiratorer saknas.
På äldreboenden saknas det så mycket så personalen använder köksplast och halsdukar..
En majoritet av läkarkåren och riktiga experter säger att vi borde vidtagit mera åtgärder tidigare om du ex.vis följer med på SVT:s Nyhetsmorgon.
..vem är "lallare" nu..?
Citera
2020-04-07, 16:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Av og til er det noe umodent/barnslig over hans uttalelser, som her f.eks:
"Sveriges smittevernekspert: – Det er Norge som er forsøkskanin"
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JoAQnX/sveriges-smittevernekspert-det-er-norge-som-er-forsoekskanin

Har han eventuelt problemer med å ta imot kritikk?
Om AT inte haft asperger så hade han givetvis gratulerat Norge till ett framgångrikt arbete och bett reportern om nästa fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in