2020-04-07, 15:57
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Bara att glömma detta scenario min vän.

Tror inte det heller, han tillkallar till pressträff för att förklara den nya lagen som ger regeringen mer makt till Juni
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ytterligare en som inte kan läsa vad jag skriver... Ja, jag säger ju det, bromsa smittspridning för att på sikt få flockimmunitet! Är det svårt att förstå? Ung och ung, jag är 40 (snart) med föräldrar och svärföräldrar i åldrar somklassas som riskgrupp, hoppas jag att de dör? Naturligtvis inte. Hoppas jag att andra dör? Naturligtvis inte heller. Ja, det är orättvist att vi är epigenetiskt predisponerade att tillhöra riskgrupper, men nu är det så. Vad är uppmaningen? Att folk inom riskgrupperna ska undvika smittas för att undvika överbelastning av vården, ja det är orättvist att vissatvingas stanna hemma men dessvärre går det inte att göra något åt det, mer än att låta ALLA stanna hemma, vilket egenvärde det nu skulle ha. Visst, jag kan tycka att det inte skulle vara orimligt att alla över säg 60 ska få tjänstledigt med bibehållen lön året ut, eller liknande, meniga fattar ärligt talat inte vinsten med att stänga ner ett helt samhälle bara för att skjuta på det oundvikliga, att en del kommer att dö
Då tror man att man kan styra smittspridningen för att uppnå flockimmunitet under relativt kort tid annars är det ju meningslöst ekonomiskt. Det kan ju gå om sjukvård och åldringsvård har tillräckliga resurser och man testar mycket under tiden. Nu ser det inte ut så utan smittan slinker in här och där och det är ju inte konstigt då mängden smittade ökar dramatiskt utom kontroll. Det leder helt enkelt till fler döda.

Gör man som till exempel Sydkorea så håller man en låg nivå på smittade och testar mycket, smittspårar och isolerar. Under tiden pågår samhället ganska normalt eftersom människor känner att myndigheter har åtminstone lite kontroll tills vaccin finns.

Nu är ju Sydkoreas och Tawains väg förbi för oss utan plågsamma nedstängningar eller karanäner. Man försöker troligen övertyga människor att allt är meningslöst och vi måste acceptera höga dödssiffror (som du nu gör). Går inte det så blir stora dödstal per dag politisk omöjligt och jobbiga beslut ekonomiskt kommer.

Alla kommer att dö så frågan är bara hur. Att behöva dö på det här ovärdiga jävla sättet i massor borde vara skammligt för staten och även för människor som uppmuntrar det nu.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nej, inte om du tittar på Italiens siffror. Det är extremt ovanligt att unga dör. Enbart 42 personer under 40 år som dött av 14860 registrerade dödsfall. Hur många av dessa hade dessutom underliggande sjukdomar. Corona är allvarligt för hela samhället, men du behöver inte överdriva heller med ditt trams.
Sverige talar vi om, Italien lade in äldre på sjukhus, Sverige låter äldre dö utan att lyfta ett lillfinger.
Sen kan Anders Mengele stå och bräka om eftersläpningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
De går emot alla rekommendationer och ger dig det när du är svårt sjuk vilket är försent enligt experterna och studierna. Har redan börjat kolla upp boende och arbete i Danmark.

Antar man blir ombedd att stanna hemma utan behandling tills man antingen övervinner sjukdomen själv eller har kommit långt in i sjukdomsförloppet, kan detta stämma? Och om det stämmer hur ska man gå tillväga om man vill ha en viss behandling tidigt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluecoma
Det handler ikke bare om at man kan dø av corona. Det handler også i stor del om at man skal kunne ha ett fungerende helsevesen som ikke bare behandler bølge på bølge med koronapasienter.

Norge kommer snart til å begynne med andre typer behandlinger og operasjoner igjen, dette har vært satt på vent fordi man skal kunne takle korona krisen.

Hva skjer med alle de som trenger operasjoner, behandling og innleggelse på sykehus når alle plasser er opptatt av folk med korona? Folk dør av andre sykdommer også, dersom man ikke får behandling.

Det är där lögnen är total. Man blandar ihop människor som hade hamnat i vården iaf med människor som behöver hjälp pga Covid-19.

Flertalet av dessa människor är samma människor. Därför rapporterar människor inom sjukvården att det är väldigt lugn och alla väntar spänt på att det ska bli jobbigt.

Det är ju lugnare nu pga att alla jävla idioter som söker akutvård för en stukad fot, huvudvärk, ont i örat osv törs inte sitta på akuten och vänta i timmar längre.
Citera
2020-04-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Medianåldern på de som ligger på IVA är 60 år, dvs hälften är yngre. Det tar tid för yngre att stryka med, så antalet döda i arbetsför ålder kommer att stiga stadigt.
Ände ser dödssifrorna heeelt annorlunda ut. Det folk borde veta är att alla kan drabbas hårt, men de yngre överlever i regel intensivvården. Med vilka bestående men? Vi vet inte än - men kineserna borde snart ha saker att berätta om den saken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Nu börjar jag förstå lite hur du tänker i alla fall, men hur kan du givet att det är "stat och myndigheter" du är förbannad på skriva att Sverige inte tar kampen med tanke på alla uppoffringar som landets miljoner medborgare gör för riskgrupperna?

Sedan har jag uppmärksammat ett fenomen som blivit ett tema denna tråd igenom: de arbetslösa, misogyna, SD-röstande incels som tidigare lastat "invandringen" för deras egna tillkortakommanden (mao de med redan tidigare uttalat lågt myndighetsförtroende) är de som idag är mest upprörda över handlingsförlamningen hos "stat och myndigheter". Har alla dessa blivit religiösa? Det är som om ateister selektivt skulle börja förbanna Gud.
Det räcker nu.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadrapatrissor
Precis det är viktigt att veta hur dödsfallen räknas, har läst flera artiklar om hur Italien räknar sina döda. Enligt denna artikel så räknar Italien och Spanien Covid-19 dödsfallen likadant men att länder som Tyskland och Frankrike ej har gått ut med hur just dom räknar sina egna dödsfall. Men att de även understryker att dödsfallen faktiskt kan vara högre än beräknat så saken är att i nuläget så vet vi helt enkelt inte.

Spain, which has the second highest mortality rate in the pandemic so far, also counts anyone with the virus at the time of death as a COVID-19 fatality. Many other countries with relatively low mortality rates, like Germany and France, have not made public just how they count their far fewer dead.

https://www.thedailybeast.com/making-sense-of-italys-staggering-covid-19-death-toll
Tyskland lär inte räkna med covid som dödsorsak om personen t ex dött av en hjärtattack. Vet ej om de gör nån slags rimlighetsbedömning, men i ett sånt fall kan ju covid haft en mer eller mindre avgörande roll.
Det viktigaste är dock för att få nån form av pejl på utvecklingen i ett land är att de gör lika hela tiden.

Hur man än gör blir det fel: för höga eller för låga värden.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
"Ungdomars hälsostatus"? Är det läskunnigheten eller intellektet som spökar, när pratade jag om "ungdomars hälsostatus"? Jag skrev ordagrant "det finns människor som är i dåligt skick trots sin ungdom". Jag vet inte om du håller med, men i min bok är inte "ungdomar" samma sak som "ungdom"?

Eftersom du tidigare ägnat dig källförvanskning så börjar jag förstå att det tarvas ett mer bokstavligt förfaringssätt framöver om du skulle fortsätta att dela med dig om vad du "tror", "uppskattar" eller vad något "verkar" vara.
Du illustrerar ordet kolerisk. 😄

Ser inget i ditt inlägg som anknyter till ämnet så jag sätter punkt här.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
https://mobile.twitter.com/cecilia_naucler
Letat men inte hittat den tråden du tänker på.
Citera
2020-04-07, 15:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Tänk lite längre !

Sverige har 1000 IVA-platser
Varje patient ligger i två veckor, före död eller utskrivning.
Sverige har kapacitet för 2000 patienter per månad.

Hälften av IVA-platserna går till andra patienter, hälften till COVID-patienter.
6 000 000 måste smittas för flockimmunitet, 2% behöver IVA.
Det är 120 000 personer, 1 000 per månad, 120 månader, eller 10 år.

Om allt fungerar perfekt tar det i bästa fall 10 år att uppnå flockimmunitet.
I alla dom tio åren, är sjukhusen fulla, unga och friska kommer att dö för att det inte är plats.

Andra länder håller siffrorna så låga som de kan, i ett till två år, och får vaccin.

Vad låter mest förnuftigt?
Under de tio åren blir man förhoppningsvis bättre på att bota och behandla, för att inte tala om att ett vaccin kan tas fram innan dess.
Citera
2020-04-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ont om skidturister (ankommande och avgående)? Kom det ner Sthlm:are till Österlen? Danmark (liksom andra länder) har stängt ner.

Skåne hade 200 fall när Stockholm hade 350, så helt förskonade var vi inte från skidåkare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in