Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Ytterligare en som inte kan läsa vad jag skriver... Ja, jag säger ju det, bromsa smittspridning för att på sikt få flockimmunitet! Är det svårt att förstå? Ung och ung, jag är 40 (snart) med föräldrar och svärföräldrar i åldrar somklassas som riskgrupp, hoppas jag att de dör? Naturligtvis inte. Hoppas jag att andra dör? Naturligtvis inte heller. Ja, det är orättvist att vi är epigenetiskt predisponerade att tillhöra riskgrupper, men nu är det så. Vad är uppmaningen? Att folk inom riskgrupperna ska undvika smittas för att undvika överbelastning av vården, ja det är orättvist att vissatvingas stanna hemma men dessvärre går det inte att göra något åt det, mer än att låta ALLA stanna hemma, vilket egenvärde det nu skulle ha. Visst, jag kan tycka att det inte skulle vara orimligt att alla över säg 60 ska få tjänstledigt med bibehållen lön året ut, eller liknande, meniga fattar ärligt talat inte vinsten med att stänga ner ett helt samhälle bara för att skjuta på det oundvikliga, att en del kommer att dö
Då tror man att man kan styra smittspridningen för att uppnå flockimmunitet under relativt kort tid annars är det ju meningslöst ekonomiskt. Det kan ju gå om sjukvård och åldringsvård har tillräckliga resurser och man testar mycket under tiden. Nu ser det inte ut så utan smittan slinker in här och där och det är ju inte konstigt då mängden smittade ökar dramatiskt utom kontroll. Det leder helt enkelt till fler döda.
Gör man som till exempel Sydkorea så håller man en låg nivå på smittade och testar mycket, smittspårar och isolerar. Under tiden pågår samhället ganska normalt eftersom människor känner att myndigheter har åtminstone lite kontroll tills vaccin finns.
Nu är ju Sydkoreas och Tawains väg förbi för oss utan plågsamma nedstängningar eller karanäner. Man försöker troligen övertyga människor att allt är meningslöst och vi måste acceptera höga dödssiffror (som du nu gör). Går inte det så blir stora dödstal per dag politisk omöjligt och jobbiga beslut ekonomiskt kommer.
Alla kommer att dö så frågan är bara hur. Att behöva dö på det här ovärdiga jävla sättet i massor borde vara skammligt för staten och även för människor som uppmuntrar det nu.