2020-04-07, 14:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Drygt 40 per dag. Men det är preliminära siffror, skulle tro det är närmare 50.
Så att det var 114 döda idag beror dödsfall från längre tillbaka som inte rapporterats? I så fall borde ju dagssiffran på antal döda börja gå ned kraftigt rätt snart, man kan ju inte skylla på tidigare orapporterade fall hur länge som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Klart den trånga sektorn inte är IVA-platser. Folk dör ju som flugor. Kommer alltid finnas en ledig plats när någon dör. Frågan är vad FHM och regeringens uppdrag är. Är det att hålla kurvan flack så det alltid finns lediga IVA platser tack vare att folk dör, eller är det att rädda liv?a

Nä, tar långt tid för folk på IVA att avlida. De flesta verkar ligga inne mer än 2 veckor.

Handlar mest om att prioritera platserna. Notera att medelåldern bland IVA-patienter sakta sjunker, nu nere på 59,6 år. Kan nog fortsätta neråt ett antal år till framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Socialstyrelsen på presskonferensen:
Vi försöker nu komma tillrätta med rutiner för att förhindra smittspridning i bland annat äldreomsorgen.

Ja, på tiden nu. 2 månader för sent.

Inte lätt när personalen får göra egna munskydd av bindor, servetter och gummisnoddar.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
+99 döda på knappt ett halvt dygn, tisdag idag och "eftersläpningarna" (påhitt) skulle isåfall vara för gårdagens siffror. Vad som händer nu är vad alla med lite självinsikt och analysförmåga kunde räkna ut. En situation som blivit värre pga mycket sjuka empatilösa propaganda troll (drivkraft hat för människor eller ekonomiska anledningar) som gjort ärenden åt staten och själva svenska regimens relativisering genom att låtsas att det inte stormar när "träden flyger runt".

https://c19.se/

Eftersläpningarna går ända bak till den 23 mars, men de allra flesta är från de senaste fem-sex dagarna.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Och idioten Tegnell kallar läget "stabilt" nu på presskonferensen. Helt otroligt!

Vi har 1300-1500 döda i slutet på veckan enligt mina beräkningar. Minst.

Tittar på avlidna c19.se har vi tur kan det varit ett trendbrott 2/4 3/4 nånstans,

fördubbling ser ut att vara 4e eller 5e dag nu istället för var 3e,

isåfall går ökningen långsammare, vilket borde kunna bero på att smittspridningen gått långsammare,

vi får se,
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-07 kl. 14:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ytterligare en som inte vill ta till sig vad en kamp mot virust kan vara. Det att man stoppar eller bromsar smittspridning och därefter håller samhället relativt öppet medans man testar, smittspårar och isolerar tills vaccin kommer.

Den vägen vi tar leder till mer död. Har vi otur så får vi fler döda än de flesta länder i världen per capita. Till och med fattiga länder för där finns inte lika många äldre som i väst. Är man villig att acceptera det så är det väl bara att köra hårt och hoppas att dina äldre anhöriga inte dör (jag antar att du är yngre och känner dig odödlig). Jag accepterar det inte, inte utan en rimlig kamp. Här har vi ju lagt oss platt medans de flesta andra länder kämpar för dom tror på något.

Båda metoder innebär risker ekonomisk men en försöker att rädda liv (även de som en del ser som värdelösa). Ska vi gå vidare sen i samhället med att fortsätta att tänka så här kan man undra. Egoism, bekvämlighet och privat ekonomi först. Varför inte, jag har råd med privat vård och en god privat åldringsvård i framtiden men jag stannar inte kvar i detta land om det är så vi ska ha det. Då flyttar man till ett land med mer kämparglöd och framtidstro. Hur vill du att din ålderdom ska se ut eller väljer du dödshjälp efter 65 år? Åldringsvård eller sjukdomar är dyrt och det är inte säkert att de yngre är villiga a betala skatt för det i framtiden då vi lärt dom nu att liv inte har något värde för en del.
Jag förstår verkligen inte hur du kan jämställa eget ansvar med sociala experiment? Även fast 99,99% utanför riskgrupperna överlever så tar jag och alla jag känner ”kampen”, jag har inte hört talas om några som inte tar ”kampen”? Att du ser några bilder från storstadens uteserveringar betyder inte att den stora massan (99,99%?) inte tar kampen?

Snälla förklara vad du menar?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Det spelar egentligen ingen roll med eftersläpning osv på en längre kurva. 101 bokförda dödsfall idag. 30 bokförda whenever... Släpet är också det linjärt.
Ja dom kommer inte undan folkbrottet, hur dom än bokför.
Citera
Bannlyst
Jag hade en från Ica på jobbet idag som berättade att alla som ligger på IVA är nedsövd hela tiden. Dom blir väckta en gång/ dag en liten stund. Så om man dör, så dör man nedsövd..

Fyfan vilken ångest varje gång dom söver igen
Citera
2020-04-07, 14:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vi är många som tycker det är hemskt.
Vilket är varför ohälsokonsekvenserna av isolering och karantän måste vägas av ohälsokonsekvenserna av mindre strikta regler. Men en del ser bara coronan som något som måste stävjas till varje pris, vilket naturligtvis leder till total obalans och många tragedier.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Jag förstår inte varför han ska ljuga, Anders Tegnell. Han påstår nu att den försenade redovisningen berodde på ökad trafik på internet dessa dagar. Det borde ha absolut noll inverkan med tanke på den lilla mängd siffror som ska skyfflas fram och tillbaka mellan databaserna.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:

Många av dessa hade hamnat på IVA i vanliga fall
. Nu vägras de plats per automatik.

Läs Socialstyrelsens riktlinjer. Dessa bekräftar detta.
Ja? Då har man tagit ett beslut baserat på ett flertal faktorer utifrån patientens status.
Att vårdas på IVA är ingen lek, och om man kan anta att utfallet blir detsamma, så är inte IVA ett alternativ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Har någon en uppdaterad graf på en jämförelse av Sveriges utveckling jämfört med Frankrike och Italien?
Finns ju massa olika diagram. Finns kurva på frankrike också. Men vi har (4/4) samma ökningstakt som italien, räknat på en död per 10 miljoner invånare. Sverige har färre invånare än italien, så dör ju självklart inte lika många här per dag, som där.
Coronavirus Growth in Western Countries: April 4 Update – Mother Jones
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/04/coronavirus-growth-in-western-countries-april-4-update/
Senast redigerad av gammat 2020-04-07 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in