2020-04-07, 14:45
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Haha fan vad lättretligt och defensiv han är idag Mr. Tegnell. Mer harklande än någonsin också.

Han har ändå ett sätt som gör honom ganska svår att ifrågasätta för journalister.

Och ändå ställer ingen de kritiska frågorna. De svenska journalisternas uppgift verkar snarare att relativisera och lugna fårskallarna. Tredje statsmakten?! Kyss mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Va fan sa han nu AT - om vi äter upp viruset och det hamnar i magen så dör det - vi kan alltså strössla med corona på vår lunch

Han svarade på nån korkad fråga från en reporter som undrade vad som händer om man typ delar tallrik? Vilket är ganska äckligt hur som helst men...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benny.lava
Så tydlig norska det kunde bli, ändå förstod han inte? Verkar vara en vanligt svenskt fenomen. 100% cringe.

Vad betyder "cringe"?

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle jag också vara om jag var norrman. Finnarna har beslutat om försiktighetsåtgärder de med:

Här patrullerar militären vid gränsen: ”Vi är uppriktigt rädda för svenskar”

En knapp mil in i Norge, några kilometer väster om Storlien, står polis och militär parkerade vid en rastplats. Här kontrolleras sedan några veckor all förbipasserande trafik. Jon-Helge Gressett kommer från norska hemvärnet och är orolig över den rådande situationen.

– Det är illa i Sverige, vi är uppriktigt rädda för er, säger han till ÖP.
https://www.expressen.se/nyheter/norska-gransvakterna-vi-ar-radda-for-svenskar/
Pinsamt larv.
Citera
2020-04-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är många månader kvar innan vi ser vidden av COVID-19 i det svenska samhället. Jag försöker vara optimist och hoppas att allt går bra. Dock kan man ju ifrågasätta ett land som Sverige som inte ens verkar kunna tillverka munskydd till sjukvård och befolkning. Kanske skulle man ha sett till att vi hade ordentliga förråd redan i februari!

Det är en väldigt viktig lärdom som måste dras av detta.
För detta är inte sista gången något liknsnde kommer ske.
Så vår förberedelse måste absolut bli mycket bättre.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Coronan har ju under en tid smugit sig in på våra äldreboenden och bland annat smittat ner multisjuka äldre äldre. Det är klart att det börjar märkas i dödsstatistiken.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag tror att gallringen kommer bli / är väldigt hård i Sverige. Väldigt många kommer tillåtas dö på ålderdomshem, vilka i Italien hade lagts in och belastat sjukvården. Även många äldre kommer att lämnas hemma. Bilden kommer bli att Sverige klarar det bra. Sjukvården klarar belastningen. Bara det att många som kunnat räddas inte kommer att ges chansen.

I slutet av dagen är det enda som räknas antalet döda och antalet döda per miljon invånare. Det definierar om landet klarade sig bra eller inte.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
114 nya fall.

Tegnell: läget är någorlunda stabilt.
Det sa han ju inte. Bara att kolla själv. Onödigt att hitta på när det är illa som det är. Du förstör din trovärdighet.
https://www.svtplay.se/video/26321706/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-om-covid-19-3
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell just nu:

- våra modellerare trodde inte att vår topp skulle komma så snabbt så vi fåt se?!?!?

Är det inte FHM som förutser detta?
Jo det är Folkhälsomyndigheten som tar fram de s k modellerna. Det jobbar ganska många där som har sagts ett flertal gånger till dem som vill få andra att tro att Tegnell är något slags envåldshärskare.
Citat:
591 svenskar har dött – en ökning med 114 fall sedan igår.

Läget är stabilt, säger Tegnell på presskonferensen!
Stabilt nämnde han inte nej.

Förutom de 591 inrapporterat avlidna kl 11.30 idag så finns det ytterligare 17 avlidna som ännu saknar dödsdatum och inte är medräknade i de 591 dödsfallen ännu såg jag på powerpointen som visades.

Såg också att de har ändrat grafen så att man i en annan färg på staplarna ser de efterrapporterade som kommit in nu. Såg ut att vara en del som lagts till från någon gång i slutet av veckan till nu.

Regionerna släpar efter lite i sin rapportering och det har sin tydliga förklaring. Mycket annat som går före i ett jätteansträngt läge.
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Tegnell tycker det ser bra ut.
Sa han det? Hörde inte jag alls.

Han nämnde aldrig siffran för antal dödsfall och det kunde han väl ha gjort. Han visade bara på skärmen och pratade bl a om att medelvärdet för antalet dödsfall per dygn har ökat "något" till ca 40 st.
Citera
Medlem
Citat:
Nej. Det vet inte han. Och inte du eller jag heller.

Om du tar dig tid att läsa mina senaste 10 inlägg i denna tråd så framgår det tydligt varför han har rätt.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Varför skulle andra länder mörka? Vakna upp din idiot
Andra länder mörkar för att dölja dom verkliga siffrorna.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, vad hände (eller snarare hände inte) för runt tre veckor sedan?
Var det något evenemang med stor smittopotential då?
Tittar man på den logaritmiska kurvan för antal fall i Sverige så ändrade den riktning för ungefär 3 veckor sedan, runt 15 mars. Dessutom ser det ut att vara en liten puckel där. Som i och för sig kan bero på hur många som testades. Om dödsfallen kommer med ca 3 veckors eftersläpning så kan man hoppas att det hädanefter inte kommer att öka fullt så fort. Man vill ju vara optimist.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benny.lava
Så tydlig norska det kunde bli, ändå förstod han inte? Verkar vara en vanligt svenskt fenomen. 100% cringe.

Vissa svenskar har lättare att förstå danska än norska precis som det finns de som inte kan förstå varken danska eller norska, jag är en sådan individ, jag förstår danska till 100% men jag kan knappt förstå när jag hör nynorsk eller bokmål för mig låter det bara som mummel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in