2020-04-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Läste det igen igår. En lastbilschaufför som såg en person komma ner från slänten vid mordplatsen och gå längs motorvägen med en påse i handen vid just den tidpunkten.
Den personen blev väl aldrig identifierad va?
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Jag reagerade också på detta uttalande då SD m.fl besökt denna plats före mordet. Jag har heller inte noterat denna info i fupet...

(Jag är övertygad om att LW och SD setts flertalet ggr på denna plats kvällstid, men det har han inte berättat tidigare varför det skulle bli en ytterligare motsägelse om han nu påstod detta)

Jo men inte bara beskrivit mordplatsen utan:

”– NN har bara veckor efter mordet berättat om hur Lena legat på mordplatsen. Det visar det att han vet saker som bara mördaren kan veta.””

Det är nåt helt annat det...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har aldrig hänt att en dom meddelats i direkt anslutning till en förhandling som handlar om mord. Domen skall skrivas, den skall motiveras, domskäl skall radas upp Var har du fått detta ifrån? Jag tror du får läsa på.

F ö verkar det som om de sedvanliga två veckorna inte kommer räcka till den här gången. Blir kanske tre eller t o m fyra veckor innan dom meddelas.

Det är den fördröjningen som på fackspråk benämns kanslidom

https://lagen.nu/ds/2012:54

Rätten kan också – vilket torde vara det vanliga – välja att meddela s.k. kanslidom, dvs. hålla den skriftliga domen tillgänglig på rättens kansli från och med en viss tidpunkt.
Citera
2020-04-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det är den fördröjningen som på fackspråk benämns kanslidom

https://lagen.nu/ds/2012:54

Rätten kan också – vilket torde vara det vanliga – välja att meddela s.k. kanslidom, dvs. hålla den skriftliga domen tillgänglig på rättens kansli från och med en viss tidpunkt.
Tack. Aldrig hört talas om. Men absolut kan det vara så eftersom den skrivs där. I såna här mål så meddelas inte domen förrän den är skriven. I samma stund som domen meddelas skall man kunna hämta ut den. Tack - då har jag lärt mig en sak till
Citera
2020-04-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Hennes huvud har inte varit så högt upplyft, då hon troligen krupit ihop när hon försökt skydda sig.
Runt skallbenet ligger mkt och ytliga blodkärl som mkt lätt blöder ymnigt.
Det har sannolikt både runnit och stänkte blod över Stefan och inte minst skorna som troligen funnits nära Lena.
Aset ska ha livstid, något annat är inte acceptabelt...

Tror att det blir så. I alla fall i TR. Så mycket jobb som han lagt ner för att förbereda, dölja och sopa igen spåren. Till det allt övervåld. Hur skulle det kunna bli något annat?
Citera
2020-04-07, 14:36
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Står inte om metall eller trä...
En batong har ingen kant.

Ett bordsben, men fyrkantigt?

En teleskopbatong har väl en kant?
Citera
2020-04-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

”– NN har bara veckor efter mordet berättat om hur Lena legat på mordplatsen. Det visar det att han vet saker som bara mördaren kan veta.””

Det jag minns var något med "hålet", som han sa att inte syntes, men jag kan ha fel/misstagit mig förstås.
Citera
2020-04-07, 14:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan det vara så rart att verkligheten börjar kicka in i hans arma skalle? Blir nog svårt att sova i häktet i natt. Men kanske han är så arrogant att han tror att han skall traska ut i frihet imorgon i väntan på domen.

Jag hoppas att det börjat tränga in nu, och att den 16 april blir en svår dag för honom...
Hamlets kända monolog känns passande "Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över".
Citera
2020-04-07, 14:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Kloka ord. Gissar att det är större chans att det blir fällande i TR och efter givet överklagande (oavsett utgång) så är risken stor att HR friar i ett indiciemål som detta. Inte sant?
Vad själva utgången blir är nog lite lotteri, och kan ju egentligen kvitta eftersom det här ändå ganska säkert skall upp i hovrätten sedan. Det mer intressanta är att domstolen nu måste försöka ta tag i det här och reda ut vilka indicier som egentligen finns, dvs. vilka av de av åklagaren anförda (och för SD besvärande) omständigheterna som kan anses vara utredda. Det här kommer inte att gå på ett par veckor.
Citera
2020-04-07, 14:41
Medlem
Citat:
Jag hoppas att det börjat tränga in nu, och att den 16 april blir en svår dag för honom...
Hamlets kända monolog känns passande "Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över".
16 april? Vad menar du?
Citera
2020-04-07, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Återigen:
” – Vi vet att han kan beskriva mordplatsen i minsta detalj och att bara mördaren kan kan veta hur det såg ut.”

VA??

VAR i FUP hittas ett förhör med SD med denna information????

Ja, det känns som att hon överdrev lite.
Men han har varit där och tagit LWs My real six string där, innan den blev förstörd och flyttades:

28 febr-18:

Även HD loggade denna cache samma dag som FTF, med samma text, men med inledningen:

"Loggade tidigare som en del i TeamDavidsson men har nu eget nic, Systerhax."

Den 5 mars-18 skriver L*ena:

"Gömman trashad! Går att logga, men var extra försiktig med taket tills det är lagat. Grrr"

Ja, man kan ju undra vem som sabbade denna.

Hur som helst har ju flera varit på denna plats efter SDs FTF innan cachen förstördes. Den var ju också tillhåll för ungdomar, har vi hört.

Jag tyckte att målsägarbiträdet på Tovas mordrättegång var vassare. Gick igenom punkt för punkt noga och visade på vilket sätt åklagarna hade uppfyllt de sex kriterierna för att visa vem som är gärningsmannen.

https://www.flashback.org/sp63949448

Kanske får vi läsa i NA lite mer vad som sades egentligen.
Citera
2020-04-07, 14:44
Medlem
Enorms avatar
Citat:

Ok! Det är ju onekligen en betydlig skillnad. Det vore intressant att se detta uttalande i fup. Jag får söka om inte du eller någon annan kan hänvisa till denna akt bil/sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in