2020-04-07, 14:16
Medlem
Qaas avatar
Alltså MSB har absolut inget syfte i denna situation, allt dem säger är ju sånt vi redan vet genom sunt förnuft.

Så pinsamt att dem aldrig får några frågor heller i slutet under den gemensamma frågestunden.
Citera
Medlem
101 döda hittills idag enligt:
https://platz.se/coronavirus/?slot=stockholm
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Är ni dumma på riktigt? Dom säger ju att det är eftersläp på siffrorna och gjorde till och med en graf över det. Vissa av dom som kommit upp som döda "idag" var ju döda redan för över en vecka sedan.

Folk får ju ta och lugna sig lite..

99 döda idag.

https://c19.se/
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Kolla på pressträffen, många av dem fallen är från tidigare datum.
Exakt. Vilka datum är dom från då? Hur många nya antal döda är från idag? hur svårt är det att vara transparent och presentera korrekta siffror? Varför måste AT vilseleda och ljuga vid varje PK?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Då får snälla rara ”uppe-i-det-blå” förklara det rätta. Lite dubbla budskap där av dig.
Krishanterande trollare?
När det blir ett moln när man andas i kall luft är det vattenånga i den fuktiga utandningsluften som kondenserar i kylan eftersom kall luft inte kan innehålla lika stor andel vattenånga som varm luft. (Det är därför man har begreppet relativ luftfuktighet.) Det är alltså inte en aerosol som lämnar kroppen. För varför skulle den bara synlig vara i kall luft?

Med andra ord, totalt ovetenskapligt dravel framfört i pedagogisk form av tanten.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fortfarande inte i närheten av tresiffrigt. Toppnoteringen hittills är knappa 60, den 2 april.

FHM:s nya graf var en klar förbättring när det gäller att visa eftersläpningen i rapporteringen. De 115 nya dödsfall som FHM redovisar idag är alltså utspridda över flera dagar bakåt i tiden.

Toppnoteringen kan naturligtvis öka eftersom det kommer komma fler bakåtregistreringar. Just nu är peaken dock under 60 på en dag.

Senaste veckan har det legat mellan 40-50 med ett par avstickare över 50.

Aha, okej. Tack för info. Jag var visst inte riktigt med i matchen där. Då är det inte riktigt så illa som jag först trodde, inte än iallafall.
Citera
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Är det datanörden och hans galna fru som är i farten igen?
Ja det verkar handla om Gates
https://www.news24.com/SouthAfrica/News/apology-to-the-bill-and-melinda-gates-foundation-for-africa-vaccine-story-20200405
I en historia som verkar så rörig att jag inte har hunnit gräva så djupt i den ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Afroamerikaner i USA samt Somalier i Sverige är överrepresenterade både bland svårt sjuka och döda. Rimligen borde ju då överdödlighet ske när smittan härjar i Afrika. Ett botemedel hade ju i så fall gjort underverk. Kina har ju också stora intressen i Afrika.

Och därför borde man först ge afrikaner möjlighet att prova vaccinet???
Eller så borde man inte utsätta dem först för riskerna med det???

Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Här måste jag hålla med WHO-chefen. Jag vill att ett nytt vaccin ska testas på globalister, nazi-feminister och Stefan Löfven.

Intressant tanke!

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, men vaccin mot coronavirusfamiljen är en synnerligen riskfylld business vilket du skulle ha vetat om du hade följt med i tråden.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag har lagt ner så mycket tid på att hålla samhället igång
att jag inte har haft tid att läsa 200000+ inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det låter som en läkemedelsjätte som inte vill bli stämda i USA, om testet barkar åt h-vete..

(Kanhända att man "passar på" att testa nya hemmakok till andra sjukdomar även, som aldrig skulle få chans att bli kliniskt testade på hemmaplan. Globala jättar är giriga.)

Är det bra eller dåligt att vaccinkokande läkemedelsföretag går i konkurs just nu, för att dom får arslet avstämt?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Arg för att någon vill använda folk i Afrika som, försöksdjur? Det kan man väl förstå. Den som föreslog det borde testa sin egen familj först. Vägrar han så talar det ditt tydliga språk.

Afrika är ju en hel diversifierad kontinent.
Varför måste man utesluta en hel kontinent från testerna, som WHO chefen säger att man ska göra?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2020-04-07 kl. 14:18.
Citera
2020-04-07, 14:17
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
[url]Den trånga sektorn hittills är inte IVA-platser.

Klart den trånga sektorn inte är IVA-platser. Folk dör ju som flugor. Kommer alltid finnas en ledig plats när någon dör. Frågan är vad FHM och regeringens uppdrag är. Är det att hålla kurvan flack så det alltid finns lediga IVA platser tack vare att folk dör, eller är det att rädda liv?a
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Det är jag helt med dig på, och tycker det är en rimlig strategi, den så kallade platta ut kurvan. Diskussionen här, om det nu kan kallas en diskussion, var mitt påpekande att även det innebär flockimmunitet, varpå sharmuta här gick fullständigt bananas och menade att det är en losermenralitet, om jag lyckades förstå rätt genom att läsa mellan pejorativen... Jag står fast vid min åsikt, det finns två vägar att gå, antingen få flockimmunitet när tillräckligt många har tillfrisknat och/eller när ett effektivt vaccin har utvecklats eller att isolera sig till viruset har dödat den sista smittade människan. Det sistnämnda ser jag dock som en orimlig väg, något som då definierar mig som någon som har gett upp, lurad Svensson, horunge och allt vad det nu var.
Ytterligare en som inte vill ta till sig vad en kamp mot virust kan vara. Det att man stoppar eller bromsar smittspridning och därefter håller samhället relativt öppet medans man testar, smittspårar och isolerar tills vaccin kommer.

Den vägen vi tar leder till mer död. Har vi otur så får vi fler döda än de flesta länder i världen per capita. Till och med fattiga länder för där finns inte lika många äldre som i väst. Är man villig att acceptera det så är det väl bara att köra hårt och hoppas att dina äldre anhöriga inte dör (jag antar att du är yngre och känner dig odödlig). Jag accepterar det inte, inte utan en rimlig kamp. Här har vi ju lagt oss platt medans de flesta andra länder kämpar för dom tror på något.

Båda metoder innebär risker ekonomisk men en försöker att rädda liv (även de som en del ser som värdelösa). Ska vi gå vidare sen i samhället med att fortsätta att tänka så här kan man undra. Egoism, bekvämlighet och privat ekonomi först. Varför inte, jag har råd med privat vård och en god privat åldringsvård i framtiden men jag stannar inte kvar i detta land om det är så vi ska ha det. Då flyttar man till ett land med mer kämparglöd och framtidstro. Hur vill du att din ålderdom ska se ut eller väljer du dödshjälp efter 65 år? Åldringsvård eller sjukdomar är dyrt och det är inte säkert att de yngre är villiga a betala skatt för det i framtiden då vi lärt dom nu att liv inte har något värde för en del.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
När tror du vi kommer se detta i de dödssiffror som Skatteverket rapporterar på veckobasis för hela Sverige? Fram till v 13 syns inget speciellt ännu. Lite högra än 2019 men lägre är 2018 och 2017 på veckobasis.
Va' svamlar du om? Har vi ingen smittspridning eller överdödlighet? Fan, ring Tegnell och avblås allt. Vad sysslar de egentlig med i Italien och i Spanien?
Citera
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Är det någon som cyklar runt Sverige som för statistiken undrar man?

Jo, det är det man undrar
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Siffrorna börjar nu likna dem i södra Europa. Omräknat i döda / capita.

Citat:
Dagens uppdatering från Folkhälsomyndigheten visar att totalt 591 personer avlidit efter att ha konstaterats smittade av coronaviruset. Det är en ökning med 114 personer mot i går.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in