2020-04-07, 13:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men nu börjar du prata om något helt annat. Screening av hemtjänstpersonal vet jag att man börjat med förra veckan på flera boenden. Det var säkert ett misstag att inte börja med det tidigare. Inget konstigt med det.
Det är inte det vi pratar om här. Redan tidigt i tråden lades det fram att vi skulle se en rejäl överrepresentation av smittade i de utsatta områden. Det kommer vi att se över hela Sverige när detta är över. Jag pekade t.o.m. ut orsaker till det. Det har inte varit kvantfysik direkt utan det har jag kunnat räkna ut här där jag sitter. Det har säkert FHM också gjort men gett blanka fan i att ta beslut om nödvändiga åtgärder. Jag har också tidigt lagt fram vad jag tror blir konsekvenserna av detta nämligen att vi kommer att se en överdödlighet bland våra gamla och svaga.

Jag förstår att de åtgärder man skulle ha tagit hade inneburit ett utpekande men det är sådant man får hantera som ansvarig. Man borde t.ex. redan tidigt ifört flera restriktioner. Nu har pendelflyget till Mellanöstern fått hålla på ända tills det var försent och skadan redan skedd. Sedan hade man kunnat förhindra vissa yrkesgrupper boende i dessa områden från att arbeta inom omsorg till dess man har bättre testmöjligheter.

Och ja, överrepresentationen i dessa områden är så påtaglig så att sådana åtgärder är motiverade. Siffrorna vi ser idag förvånar mig inte det minsta.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag upprepar mig igen. Kolla statistiken för Skåne. När Stockholm hade 350 fall, hade vi 200.
Nu har vi 6 nya fall idag 1 död och oförändrade siffror för inlagda och på iva.
Förklara gärna för mig hur vi kan göra så in i helvete mycket fel i Sverige med de resultaten
Men snälla du, förklaringen är busenkel:
Har det inte hänt i Stockholm så har det inte hänt!

Jag är imponerad av svenska folket om nu den minskade ökningen nationellt håller i sig (fortsätter det på samma vis även idag kanske denna lägre ökningstakt är det nya normala). Isf kan man anta, att när Stockholm är avklarat kan resten av Sverige, eventuellt exklusive Göteborg, hålla en låg smittspridning och inte införa diktatur.

Härligt jobbat skåningar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vad är intensivvård
https://www.icuregswe.org/patient-och-narstaende/Intensiv/
Tillägg på detta:
https://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0140673620305663-gr1_lrg.jpg

Alltså, har inte sjukdomstillståndet förbättrats efter 10 dagar ska man läggas in på intensiven. Även om de flesta blir bättre även här, så är det efter 10 dagar som sjukdomsbilden snabbt kan förvärras drastiskt.
Citera
2020-04-07, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Märker du ingenting?! Björn kämpade verkligen för att inte klyftan skulle vara tydligare. Öppen konflikt i TV är inte bra i rådande situation. Sittande maktlock får härja fritt enligt sin linje.
Jaha, du tror att Björn Olsen satt och ljög om att han höll med Tegnell? Det var väl onödigt av honom i så fall. Bättre han hade stannat hemma då om han är både så konflikträdd och lögnaktig.
Citera
2020-04-07, 13:54
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Gissa om Sahlgrenska använt det med eller utan zink?
Hela poängen med behandlingen är ju att transportera in zink i cellerna så det vore ju märkligt om man skulle missa den detaljen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
CE-märkning handlar om att vi europeer förtjänar kvalitet.
Det är många saker som krävs för godkänd CE-märkning, 'krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö'
Länk wiki CE-märkning

Det är en kvalitetsstämpel för oss konsumenter. Skönt, då vet man att köper man något CE-märkt så har det en grundkvalite och ska fungera. Som att man kan lita på vad det står på tex skyddsmasker.

https://www.dn.se/nyheter/regeringen-andrar-pa-kraven-for-skyddsutrustning/

CE-märkning slopas. Ökad tillgång och mindre krångel.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Ju tidigare man får vård desto bättre chans att överleva när man har att man har corona. Men här i Sverige ska man stanna hemma när man har corona om man inte är dödssjuk då kan det bli alldeles försent med behandling pga att personen i fråga skulle stanna hemma. Kroppen behöver hjälp för att ta död på viruset och ju tidigare desto bättre. Allt detta för de vill inte ta folk med mildra symtom men det kan slå över fort till allvarliga symtom och då blir det försent. Hmmm jo om folk hade fått den vården i tid så hade de döda varit färre men med dessa slappa åtgärder som sverige har tagit så hade sjukvården redan fallit ihop om folk tagits in för mildra symtom.

I Tyskland kommer de hem till folk som legat sjuka i typ 6 dagar och tar blodprov och bedömer om de ska tas till sjukhus... Det sägs att det är därför Tyskland har så låga dödstal...

Men Sverige testar ju inte ens...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Om det blir mer än 76 kommer alla alarmister skrika att "Vad var det vi sa" medan förnekarna kommer hitta på alla möjliga ursäkter (det finns en drös såna).
Om det blir mindre än 76 händer det tvärtom. Man kommer höra massa folk som jobbar inom myndighet med fejkkonto på flashback som säger att vi kan återgå till det normala redan idag.

I vilket fall som helst, en intressant artikel på expressen förklarar lite mer varför det är som det är just nu och att man oavsett ska nog hända nånting väldigt snart. Ledsen för myndighetskonton här men man återgår inte till normala livet imorgon. Inte ens om några månader:

https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/med-nya-lagen-kan-lofven-vidta-drakoniska-atgarder/

Ingen tror att detta inte kommer kräva ett par tusen döda? Det kommer att vara en tragedi, men inte direkt ett nationellt trauma. 2 500 svenskar dog av influensa 2018 och varje år dör 8 000 människor i Sverige av tobaksrökning. Man får sätta saker i perspektiv.

Problemet är att alarmisterna inte förstår att tragedin inte kan undvikas. Två tredjedelar av alla människor såväl här som i lockdown-länder kommer få viruset förr eller senare ändå. De förstår inte vidden av en kraschad ekonomi. De förstår ... ingenting. Vi gör det vi kan för att inte vården ska belastas överdrivet mycket. Men det finns gränser för åtgärderna.

Det är samma misslyckade individer som till vardags sitter och ropar på kastrering av pedofiler och andra stenhårda åtgärder. Nu har de hittar något nytt att leva för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Håller inte med dig. Med tanke på hur mycket man gnölat över Ådalen 1931, med 5 döda, så borde en daglig dödlighet på Ådalen 1931 gånger 20-50 kvalificera sig för historieböckerna.

Skillnaden med Ådalen är väl att inte hela världen stängdes ned pga detta.
. Corona är så klart allvarligt, men man måste samtidigt ha lite perspektiv.
Citera
2020-04-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Så kan någon expert svara på min fråga.
Har hört att om man får vård i ett tidigt stadie så har man bättre förutsättning att klara corona.
Det betyder att man syresätter blodet och fler antikroppar eller vad det heter kan kriga mot viruset innan det är försent och lungorna kollapsar. Är det så, då är dessa restriktioner känner du dig lite sjuk stanna hemma tills det är försent för behandling. Kan någon expert svara.
Jag har hört samma sak. Det sas att det beror på att lungorna hinner bli förstörda om man väntar för länge med att åka in för bedömning. Om man känner lufthunger så ska man åka in så snabbt man kan. Det var någon professor eller liknande som sa det.
Citera
2020-04-07, 13:56
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
I Tyskland kommer de hem till folk som legat sjuka i typ 6 dagar och tar blodprov och bedömer om de ska tas till sjukhus... Det sägs att det är därför Tyskland har så låga dödstal...

Men Sverige testar ju inte ens...

Tyskland har en mycket bredare sjukvård än Sverige. De står inte inför samma stora risk att överbelasta sjukvården så som vi har det i Sverige. Bara risken att överbelasta vården innebär fler dödsfall.
Citera
2020-04-07, 13:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Hur skall man veta vilket andningsskydd som är bäst, om man nu väljer att ha ett.
Varenda tillverkare säger att deras är det bästa.
Man måste ju bli expert på hur ansiktsskyddets mekanismer fungerar.
En hel vetenskap för ett ansiktsskydd.

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Enkelt. Man köper inte från Kina.

"3M, headquartered in Minnesota, said it will import 166.5 million masks over the next three months, mostly from its factory in China."

https://www.washingtonpost.com/business/2020/04/06/3m-will-import-masks-china-us-resolve-dispute-with-trump-administration/

===

3M går bort då alltså ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in