2020-04-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Förstår att du inte orkar. Du har inget att komma med. Frisören eller kebaberians rörelse har inget med restriktioner att göra. Inget alls.

Berätta då för mig varför jag som fastighetsägare är berättigad till kompensation för hyresförlust?
För skojs skull? För att kebaben på hörnet ändå hade gått åt helvete?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Världen har den värsta viruspandemin sedan Spanska sjukan, har inte polletten trillat ned ännu?
Det stämmer inte. Asiaten 1957 och Hongkong 1968 var både större och dödligare, särskilt med tanke på avsevärt mindre världsbefolkning.
Citera
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Om det nu skulle stämma det du säger så ser jag framför mig en arrogant och buffig Anders Tegnell som snabbt avbryter andra och med nonchalans och högfärd fram sina ideer och beslut som han anser ska fattas. De andra viker ner sig i mötet, väl medvetna om att de svara mot sin egen regering och inte Sveriges.

När det kommer till Danmark så var det väl stängda gränser som deras FHM inte kunde stå bakom.
Stängda gränser har lite med smitta och smittspridning att göra. Det är export/import kontroll och framför allt social oro som är anledningen till stängda gränser.

Stängda gränser är en signal till folket. I Sverige är folket uppenbart inte oroade vilket antagligen en större del skulle vara om politikerna skickat starkare signaler.
Citera
2020-04-07, 11:53
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Världen har den värsta viruspandemin sedan Spanska sjukan, har inte polletten trillat ned ännu?

Värsta viruspandemin??? Din dumme jävel. 75.000 döda hittils, Det är färre än vad som dog i influenan i USA förra året.
Det dog mellan 290,000 och 650,000 i influensan förra året.
Citera
2020-04-07, 11:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det har redan barkat åt skogen.

Jag stör mig inte på folk som kritiserar Tegnell med sakliga argument, jag tror själv inte riktigt på hans idéer. Men det är bara pinsamt att läsa alla som skriver att "ööh vadå inte resa i påsk? Tegnell avråder men det är ju lagligt jöö vadå va ska man gö?". Det är ju inte Tegnell som är pantad då utan personer som inte förstår världens enklaste uppmaningar som upprepas 500 ggr om dagen.
Det är frågan om hur man kommunicerar saker. Tegnell & Co har ju sagt att man ska leva som vanligt, göra resor, gå på evenemang etc. Men vara noga med att tvätta händerna med tvål och vatten.
Folk hör antingen det de vill höra eller gör sina egna tolkningar.
Framför allt har man missat att kommunicera ut allvaret i situationen - det verkar ju snarare vara tvärtom om man tittar på de styrandes attityd och förhållningssätt, coola expertgänget.

Dessutom har det här med ”flockimmunitet” slagit sig på hjärnan hos en del, och för en del verkar det vara en ”häftig pryl” eller att det är OK (faktiskt bra) om man blir smittad.
De som drabbas sägs ju vara gamlingar med underliggande livshotande sjukdomar, typ ...
Citera
2020-04-07, 11:55
Medlem
santos_devilles avatar
Spanien börjar få en nedgång på dagliga bekräftade och döda, det är riktigt skönt! Gissar att vi i Skåne kommer följa samma trend som veckorna innan, 6-8 bekräftade och 1-2 döda innan dagens slut.

Skåne motar coronan i grind!
Citera
2020-04-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Det stämmer inte. Asiaten 1957 och Hongkong 1968 var både större och dödligare, särskilt med tanke på avsevärt mindre världsbefolkning.

Hur kan du skriva så när de flesta länder bara sett början av utbrottet?
INGEN har någon aning om omfattningen av COVID-19 n så länge....
Citera
2020-04-07, 11:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Babberian?

Event företag, biografer, klädkedjor, finare restauranger, lunch restauranger, leverantörer av reservdelar till bilar, leverantörer av teknik till bilar, revisorer, städföretag, bensinmackar mdfl går på knäna och många har redan gått i konkurs. Läser du inte nyheterna? Jag kan tänka mig att de som kommer överleva är pizzabagare och falafelvagnar för att det är billigt och ofta mat man köper hem och äter. idioti

Vilka har gått i konkurs på grund av några statligt införda restriktioner?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Fattar inte riktigt vad alla tegnellminions är ute efter. Rädda för personlig konkurs? Att ha en ”åskådning” att (utan reflektion) strida för? Saknar ett fotbollslag att heja på?
I vilket fall är det ett svaghetstecken att befolkningen är uppdelad i två läger och tjafsar med varandra när man i stället ska hjälpas åt.

Det är olika anledningar. Några möjliga:

- Man är ung och dum
- Man är dum
- Man tror att allt det som staten säger är rätt och de vill oss väl
- Man har från början hävdat att det vara bara en vanlig influensa så att erkänna att man hade fel är tungt att svälja
- Man har insett att det är ett folkmord mot de svaga och eftersom man inte själv är svag vill man gärna bli av de svaga och vinna på det
- Man vill bara jävlas
Citera
Medlem
Talespins avatar
Får uppgifter om att det är fullständig kaos hos hemtjänsten i flera län.

Hemtjänsten har inga resurser så de springer runt hos Coronasmittade utan utrustning och sedan åker de vidare och smittar andra.

Kommer bli bra det här

När man tänker efter så är situationen betydligt värre för sådana med hemtjänst än de som bor på äldreboende.
Citera
2020-04-07, 11:57
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är annars statistiken:

Antal personer med konstaterad covid-19 per kommun/stadsdel

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/antal-personer-med-konstaterad-covid-19-per-kommunstadsdel/

Och Järvafältet är i pricip Sveriges epicentrum.

Jag tycker tabellen saknar en kolumn som redovisar antalet testade per 10 000 invånare. Antalet konstaterade fall är ju beroende på hur många som testats. Om det då skulle finnas systematiska skillnader mellan hur sjukhusen gör detta så påverkar ju det resultatet.

Eller så är siffrorna viktade - men det framgår inte i SLLs text.
Citera
2020-04-07, 11:57
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Vad kan vi förvänta oss från den dagliga presskonferensen idag?

* Forklaringar till varfor siffrorna ar enormt mkt hogre an alla jamforbara lander ?
* Redovisning eller icke redovisning av efterslapnings-siffror fran 'helgen'?
* En riktig graf som visar att den 'platta kurvan' gar spikrakt upp till himmelriket?
* Formaning om att tvatta handerna och att Covid-19 inte sprids via luften?
*Att Sverige gor ratt och att resten av varlden gor fel?
*Att det gar alldeles utmarkt att sitta pa en krog med 48 st andra, det skalas, det skriks, det spottas ut saliv fran munnar och det ar ingen fara for nagon, for man ar bara 'en liten grupp'?
*Sverige har fatt 87 nya dodsfall och smittan sprider sig som en lopeld i aldreboenden?
*Sverige har 'bara' 12 nya dodsfall (25% av hela Australiens total) och faran ar over?

Vad tror ni, gott folk?
Det där stämmer ju inte, jämför med Holland och Belgien tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in