Citat:
Ursprungligen postat av
IlDivino
Var har jag negligerat hennes observation som baserat på vad hon säger är öppen för tolkning? Jag har inte heller påstått mig ha belägg för att de yngre utan underliggande sjukdomar som läkaren pratar om skulle röka eller sova dåligt? Du är inte bara lite fräck: först felciterar du och därefter lägger du orden i munnen på dina motdebattörer.
Problemet med dig och debattörer likt dig är inte bara att ni saknar stil och finess, ni försöker att uttrycka er kraftfullt (bland annat med medicinska termer ni lärt er för en vecka sedan) och bildar er uppfattning på magkänsla och uppskattningar. Dessutom drar ni är inte för att begå ganska rejäla etiska övergrepp, om det är inkompetens eller överlagt vet jag inte. Skulle gissa på en kombination, men det får du se som "allmänna utsvävningar" eller vad du kallade det för.
Det ni gör är farligt, ni kan inte hantera information på det sättet ni gör. Arbetslösa, misogyna incels som brukar skylla sina tillkortakommanden på "invandringen" sprider och bekräftar varandras magkänslor, ser spöken i varenda hörn och sänker standarden på ett diskussionsforum där man tidigare var tvungen att ha på fötterna för att påstå något.
Du inledde med att skriva:
Citat:
Det finns människor som är i dåligt skick trots sin ungdom. Har man inte underliggande sjukdomar så kanske man sover dåligt, äter dåligt eller tar droger. Dina ”uppskattningar” ger jag dock inte mycket för, den här tråden är redan för baserad på magkänsla.
Det jag reagerar på är att du just går på magkänsla och spekulerar utan faktamässig förankring. Finns det egentligen något vetenskapligt belägg för att hävda att unga ”som sover eller äter dåligt” skulle drabbas hårdare? ”Tar droger” är ett vitt begrepp, men visst den som är uttalat nedgången klarar de flesta sjukdomar sämre. Jag tror dock inte en intensivvårdsläkare skulle benämna en sådan person som ”frisk”.
Som det verkar hamnar unga utan underliggande sjukdomstillstånd på IVA. För mig kan inte det bortförklaras med att ”de sovit dåligt”. Är det så att Sverige har en högre andel yngre än andra länder och i så fall varför?