2020-04-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Helt sinnesjukt. 88 extra pers har dött och alla arbetsplatser arbetar hemifrån. Undantagstillstånd i världen. Sjukvården i krigsläge.
Regeringen begär absolut makt.
Helt sinnesjukt! Vad är det som försigår egentligen?????

Världen har den värsta viruspandemin sedan Spanska sjukan, har inte polletten trillat ned ännu?
Citera
2020-04-07, 11:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Var har jag negligerat hennes observation som baserat på vad hon säger är öppen för tolkning? Jag har inte heller påstått mig ha belägg för att de yngre utan underliggande sjukdomar som läkaren pratar om skulle röka eller sova dåligt? Du är inte bara lite fräck: först felciterar du och därefter lägger du orden i munnen på dina motdebattörer.

Problemet med dig och debattörer likt dig är inte bara att ni saknar stil och finess, ni försöker att uttrycka er kraftfullt (bland annat med medicinska termer ni lärt er för en vecka sedan) och bildar er uppfattning på magkänsla och uppskattningar. Dessutom drar ni är inte för att begå ganska rejäla etiska övergrepp, om det är inkompetens eller överlagt vet jag inte. Skulle gissa på en kombination, men det får du se som "allmänna utsvävningar" eller vad du kallade det för.

Det ni gör är farligt, ni kan inte hantera information på det sättet ni gör. Arbetslösa, misogyna incels som brukar skylla sina tillkortakommanden på "invandringen" sprider och bekräftar varandras magkänslor, ser spöken i varenda hörn och sänker standarden på ett diskussionsforum där man tidigare var tvungen att ha på fötterna för att påstå något.
Du inledde med att skriva:
Citat:
Det finns människor som är i dåligt skick trots sin ungdom. Har man inte underliggande sjukdomar så kanske man sover dåligt, äter dåligt eller tar droger. Dina ”uppskattningar” ger jag dock inte mycket för, den här tråden är redan för baserad på magkänsla.
Det jag reagerar på är att du just går på magkänsla och spekulerar utan faktamässig förankring. Finns det egentligen något vetenskapligt belägg för att hävda att unga ”som sover eller äter dåligt” skulle drabbas hårdare? ”Tar droger” är ett vitt begrepp, men visst den som är uttalat nedgången klarar de flesta sjukdomar sämre. Jag tror dock inte en intensivvårdsläkare skulle benämna en sådan person som ”frisk”.

Som det verkar hamnar unga utan underliggande sjukdomstillstånd på IVA. För mig kan inte det bortförklaras med att ”de sovit dåligt”. Är det så att Sverige har en högre andel yngre än andra länder och i så fall varför?
Citera
2020-04-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Korrekt, en släkting blev riktigt sjuk, men höll sig hemma en vecka, sedan släppte det för att slå till ordentligt efter ca 7 dagar då han blev inlagd och låg i respirator 2 veckor. 40 år gammal. Kan andas själv fr.o.m igår.

Om detta är den generella sjukdomsbilden vågar jag inte svara på.

Nä med alldeles för många för att det ska vara ovanligt.

Hoppas din släkting repar sig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Som vanligt 4 veckor för sent.

Vi låstas att vi tagit emot de felaktiga maskerna från kina som bl.a polen kör med.
Sen visar det sig att massor av vårdpersonal insjuknar pga detta.
Då hade du fått ett cp-bryt och anklagat regionerna för massmord av personal.
Det är en jävla balansgång detta. Men du tycker förstås att ett dåligt skydd är bättre än inget skydd. Det låter ju bra vid första anblick, men konsekvenserna skulle kunna bli brutala. Läkare och sköterskor går omkring och tror att de är skyddade, men egentligen blir alla sjuka.
Citera
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Vad kan vi förvänta oss från den dagliga presskonferensen idag?

* Forklaringar till varfor siffrorna ar enormt mkt hogre an alla jamforbara lander ?
* Redovisning eller icke redovisning av efterslapnings-siffror fran 'helgen'?
* En riktig graf som visar att den 'platta kurvan' gar spikrakt upp till himmelriket?
* Formaning om att tvatta handerna och att Covid-19 inte sprids via luften?
*Att Sverige gor ratt och att resten av varlden gor fel?
*Att det gar alldeles utmarkt att sitta pa en krog med 48 st andra, det skalas, det skriks, det spottas ut saliv fran munnar och det ar ingen fara for nagon, for man ar bara 'en liten grupp'?
*Sverige har fatt 87 nya dodsfall och smittan sprider sig som en lopeld i aldreboenden?
*Sverige har 'bara' 12 nya dodsfall (25% av hela Australiens total) och faran ar over?

Vad tror ni, gott folk?

Ev ökning av antalet dödsfall jmfrt med igår kommer såklart skyllas på eftersläpningen.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Borde man inte sätta Järvafältet i karantän? Slå en ring runt Tensta/Rinkeby och Akalla/Husby /Kista.
Det är ju intressant att veta vilka som upptar intensivvårdsplatserna i a f
Det skulle man kunna tänka sig - men inte i Sverige - även om syftet vore att mildra smittspridning där. Här får du inte ens nämna att i dessa grupper vilka inte får nämnas vid namn finns en mer utbredd smitta som borde hanteras resolutare. T.ex. att tillfälligt permitera dem från arbeten inom vård och omsorg.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det verkar precis som att dom inte vill hjälpa till utan att det tillslut blivit ohållbart och därför måste dom ändra sina villkor.
Det är ganska makabert att se hur dom undviker att göra rätt, snabbt och beslutsamt.

Ja, besluten verkar mest tas när de blir påtvingade. I preventivt syfte tas de inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sverige får kritik från andra politiker runt om i världen. Nordens alla Folkhälsoministerier var alla överens om att man inte behövde sätta befolkningen i karantän, men politikerna körde över dem och satte karantän ändå. Nu börjar alla nordiska länder öppna pga nya påtryckningar och vi får se om det experimentet fungerar eller om dom kommer få fler smittade

Om det nu skulle stämma det du säger så ser jag framför mig en arrogant och buffig Anders Tegnell som snabbt avbryter andra och med nonchalans och högfärd fram sina ideer och beslut som han anser ska fattas. De andra viker ner sig i mötet, väl medvetna om att de svara mot sin egen regering och inte Sveriges.

När det kommer till Danmark så var det väl stängda gränser som deras FHM inte kunde stå bakom.
Stängda gränser har lite med smitta och smittspridning att göra. Det är export/import kontroll och framför allt social oro som är anledningen till stängda gränser.
Citera
2020-04-07, 11:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De verkade väl helt överens?

Märker du ingenting?! Björn kämpade verkligen för att inte klyftan skulle vara tydligare. Öppen konflikt i TV är inte bra i rådande situation. Sittande maktlock får härja fritt enligt sin linje.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Frågan var väl vilka restriktioner vi infört och vad regeringen har gjort? Att babberian på hörnet konkar välkomnar jag. Det har dessutom inget att göra med några restriktioner.

Babberian?

Event företag, biografer, klädkedjor, finare restauranger, lunch restauranger, leverantörer av reservdelar till bilar, leverantörer av teknik till bilar, revisorer, städföretag, bensinmackar mdfl går på knäna och många har redan gått i konkurs. Läser du inte nyheterna? Jag kan tänka mig att de som kommer överleva är pizzabagare och falafelvagnar för att det är billigt och ofta mat man köper hem och äter. idioti
Citera
Bannlyst
Just nu på aftonbladet:

Citat:
Regeringen ändrar nu reglerna för vilken typ av skyddsutrustning som får användas till exempel i vården, rapporterar SVT.

Hittills har Arbetsmiljöverket bara godkänt utrustning med en så kallad CE-märkning, från och med idag ska man kunna godkänna också annan utrustning som ger tillräckligt bra skydd.

Handlingen beskrivs som en krisåtgärd av arbetsmarknadsminister Eva Nordmark.
Citera
2020-04-07, 11:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vi låstas att vi tagit emot de felaktiga maskerna från kina som bl.a polen kör med.
Sen visar det sig att massor av vårdpersonal insjuknar pga detta.
Då hade du fått ett cp-bryt och anklagat regionerna för massmord av personal.
Det är en jävla balansgång detta. Men du tycker förstås att ett dåligt skydd är bättre än inget skydd. Det låter ju bra vid första anblick, men konsekvenserna skulle kunna bli brutala. Läkare och sköterskor går omkring och tror att de är skyddade, men egentligen blir alla sjuka.

Vad var det där för megahalmgubbe? Något bättre får du nog komma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in