2020-04-07, 10:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja dessa enstaka individer tillhör riskgruppen »Sjukdomar«. Det är någon procent av alla unga. Alla äldre tillhör däremot en riskgrupp.

Nej, alla äldre tillhör inte en riskgrupp. Det är ålder+riskfaktor som är intressant.
Citera
2020-04-07, 10:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Om de inte får en massa fall, som så många i tråden sagt de kommer få, så är det märkligt. Spännade att se om deras åtgärder varit för gäves, som så många i tråden hävdat.
Har inte hängt med hur Ryssland agerat på smittan, kan någon sammanfatta ?
Citera
2020-04-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Verkligen! Tycker ”västra Götalands regionen” bland annat Är orimligt stor. De borde delar upp det i de gamla länen..

Precis. Det är väl 3 län i samma region (landsting) ?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, alla äldre tillhör inte en riskgrupp. Det är ålder+riskfaktor som är intressant.

Jo äldre är en riskgrupp enbart genom att de är äldre. Har du inte förstått det? Varför tror du de ombeds stanna inne och inte träffa någon?
Citera
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är dina polare döda nu eller mycket sjuka? Om inte så tog såklart sjukvården rätt beslut när det gäller dina vänner.

De ABSOLUT flesta som blir smittade av C-19 ska INTE in på sjukhus.

Jag arbetar på IVA. Det är skrämmande vad folk anser att de behöver sjukhusvård för. Tyvärr, lite fördomsfullt, är det inte svenskar som dyker upp nere på akuten med lite hosta och 38°c feber, men detta är inget nytt. Även innan Corona-utbrottet frekventerades akutväntsalen av utomeuropeiska invandrare med stukade fingrar, förkylningar & kräksjuka!!
Citera
Medlem
Ni som kan Stockholm. Många betongorter som drabbats hårt?
Citera
2020-04-07, 11:00
Medlem
Ni tror inte att åtminstone NÅGOT spån som pysslade med "Corona challenge" och la ut det på social media borde dött vi det här laget och alla skulle fått veta det?

Corona challenge = slicka på toasitsen på allmänna toaletter

Det är min bild av den större skaran människor...toalettslickare...Haha!
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Har inte hängt med hur Ryssland agerat på smittan, kan någon sammanfatta ?

Ganska hyffsade åtgärder redan i februari. Numera minst halvkarantän i de tre största städerna.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nutidens dom mot Tegnell och regeringen är uppenbarligen att de gör det bra under omständigheterna.

Det är många månader kvar innan vi ser vidden av COVID-19 i det svenska samhället. Jag försöker vara optimist och hoppas att allt går bra. Dock kan man ju ifrågasätta ett land som Sverige som inte ens verkar kunna tillverka munskydd till sjukvård och befolkning. Kanske skulle man ha sett till att vi hade ordentliga förråd redan i februari!
Citera
Medlem
Citat:
Vilka nordiska länder börjar öppna upp och vilka åtgärder och restriktioner har de tidigare haft?

Sverige har haft i princip noll åtgärder och restriktioner.

Noll åtgärder? Varför tror du regeringen matar på med krisåtgärder? Varför får jag som fastighetsägare söka pengar från länsstyrelserna för pengar jag förlorar när jag ger hyresrabatt till hyresgäster som håller på att gå i konkurs? En av mina hyresgäster (restaurang) har tappat 90% av sin omsättning. Hur kan dom göra det, när vi inte gör något i Sverige?
Vi gör inte lika mycket som våra grannar, men vi gör mycket.
Vem som var bäst balanserad, får vi se i efterhand. Jag hoppas att vi gjort rätt, men är inte säker.
Citera
2020-04-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Du har såklart rätt, JAG är ju efterbliven och du har koll på läget.

ZzzzZzzz

Edit:

En tankenöt, får se om du kan lösa den?

Alla kunder sprutar händerna innan dom går in i butiken. Lyckas även med konststycket att hålla 2 meters avstånd i en gång som är 1.5 meter bred. Alla är så duktiga och sköter alla direktiv perfekt.

Nu undrar jag: Vad gör du med matkassen när du kommer hem? Blir den liggandes i 2 veckor innan du plockar upp varorna? Vet du vad HACCP är för något? Det gör jag, utbildad serru och allt vad alla driver med är ett jävla skämt!

Det är tankenöten. Vad gör du med matvarorna när du kommer hem för att undvika snitta?

Det räcker att folk ANDAS i närheten av maten så får du med dig skiten hem oavsett hur duktig du är på att följa riktlinjerna.
Jag kan svara för mig själv, jag köper inte frukt och grönt som inte är inplastat, jag använder diskmedel på förpackningar innan dom ställs in i kyl och skafferi. Handlar i Stockholm ibland och litar inte på folk. Däremot har jag svårt att tro att det räcker med att folk andas i närheten av maten, nog måste man hosta eller nysa på den.
Citera
2020-04-07, 11:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sverige får kritik från andra politiker runt om i världen. Nordens alla Folkhälsoministerier var alla överens om att man inte behövde sätta befolkningen i karantän, men politikerna körde över dem och satte karantän ändå. Nu börjar alla nordiska länder öppna pga nya påtryckningar och vi får se om det experimentet fungerar eller om dom kommer få fler smittade

Jag har nog inte läst någon kritik ifrån utländska statsledare, om hur Sverige sköter sin "Corona-politik". Lika lite som jag har sett Steffe kalla Norge, Danmark eller Finland för "idioter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in