2020-04-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad vill du säga med det så där lösryckt ur sitt sammanhang?

Se mitt inlägg #203347
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Alltså nästan hälften av dom som behöver intensivvård är under 59år, i produktiv ålder med andra ord, och hälften av dom har inga underliggande sjukdomar.
Behöver man respirator och det inte finns några att tillgå så dör man med 100% säkerhet oavsett ålder, sjukdomar osv...

Att så många yngre måste intensivvårdas förvånar Karin Hildebrand, intensivvårdsläkare på Södersjukhuset i Stockholm.

– Vi ser fler än vi hade förväntat oss av unga personer utan riskfaktorer, alltså utan andra sjukdomar, som drabbas hårt av covid-19 och som kräver intensivvård, sa hon i Aktuellt på måndagskvällen.

De flesta patienter som får eller har fått intensivvård är över 60 år (se faktaruta). Men även yngre drabbas:

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.

11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.

3,6 procent har gällt patienter 30-39 år

4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg74Lr/intensivvardslakaren-fler-unga-an-vi-forvantat-oss
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det var en förvånansvärt jämn fördelning av fall (per 10 tusen) i Stockholmsområdet.
Att vissa områden sticker ut kunde man gissa med tanke på nyheterna från Järva.

Men totalt sett är det en jämn smittspridning i Stockholm.
Nåväl, det är ca. 10 gånger högre tal i västerort än i norrort-södra Roslagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nu finns det ju fler yrkesgrupper inom vård som kämpar för minimala löner, och inte enbart läkare med konsultlöner...vad sägs om alla de vårdare/undersköterskor/timvikarier som jobbar dubbla pass nu utan tillräckligt skydd, för att se till att gamla inom äldreomsorgen får en dräglig död/undvika att sprida smitta osv?? Personal som aldrig får nån vettig lön i relation till vad de gör.

Jobbar de dubbla pass får de en del Vissa månader som uska när jag jobbade som timvikarie tjänade jag 38k netto.....

Men jobbar man inga kvällar/nätter eller helger så blir det en pisslön på runt 13k netto.... så allt är relativt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
403 är eländigt många.

162+241**

**162 sterfgevallen werden gemeld in de laatste 24 uur en 241 bijkomende sterfgevallen in woonzorgcentra in Vlaanderen gemeld tussen 1 april en 4 april.

https://epidemio.wiv-isp.be/ID/Documents/Covid19/Meest%20recente%20update.pdf

Min flamländska är lite rostig, men jag antar att 241 dödsfall av de totala 403 är ackumulerade från 1a till 4e april på äldreboenden eller liknande i Flandern.
Ok, föklarar delvis de höga siffrorna, antar att smittspårning och liknande får anstå tills vidare.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du ska undvika onödiga folksamlingar, onödiga resor och stanna hemma om du är sjuk. Håll avstånd och träffa inte personer i riskgrupp. Alla ska helst inte bli smittade samtidigt.

Att det fortfarande finns folk som missat detta är bisarrt. Har du legat i koma en månad eller är du bara extremt lågintelligent?
Jag väljer det sista. Lågintellgent efter som jag inte är en expert.
Ärligt talat känns det bättre att säga att man är ointelligent, då slipper man be om ursäkt, eller tycka att något är pinsamt eller försvara sig för sina innan man blev nedplockad på jorden expertutlåtande.

Skall det vara flockimmunitet så måste man smitta varandra och man kan ju inte ha olika flocksmittningsschemor. Dessutom måste man räkna med faktan att man inte vet att man smittar . Det går inte att få flockimmunitet på kommando.
Citera
2020-04-07, 11:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, de sticker ut.
Expressen redovisar stadsdel för stadsdel:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-siffrorna-visar-sa-har-smittan-spridits-i-stockholm-/

Scrolla ner en bit under videon, där finns statistiken

Intressant. Där jag bor ser man knappt en somalier på gatan längre, (åtminstone inte hucklekvinnorna)
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Fast nu var det ju du som kom med konstaterandet att han rökte. Så fram med källan tack. Att han har setts på bild med cigarr i munnen är inte bevis på att han är rökare.

Att han röker verkar ha blivit en trådsanning här på FB.

Jag brukar inte festa med honom så jag vet inte. Jag ändrar mitt inlägg till: Han är klart överviktig och röker kanske. Cigarrer verkar han iaf inte främmande för.

Nöjd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Har regeringen bett din kvarterskrog att stänga?

Nej, just det...

Nej, och dom har inte stängt..
Men om du hade haft hörsel, och sluppit förlita dig på teckentolkning så hade du hört vilka riktlinjer som gäller för restauranger.
Sverige förlitar sig också på sunt förnuft från befolkningen utefter den information som kommer. Därför drabbas restauranger och andra butiker kraftigt. Tror du det beror på minskande export, när frisörer helt blir av med inkomster osv?
Ser du inte hur stora delar av handeln håller på att kursa?
Citera
Medlem
Det jag inte riktigt förstår är att så många lutar sig mot aktuella dödstal eller antal sjuka för att hävda att detta inte är ett problem.

Visst är det inget jätteproblem just nu, det många oroar sig över är hur det kommer att se ut om en månad, eller om två månader. När vi istället för 7 000 fall har 70 000, med samma andel som behöver sjukhusvård och IVA-vård. Eller 700 000, om det vill sig illa. Det finns de som säger att halva Sveriges befolkning kan komma att vara smittade innan slutet av april, då pratar vi alltså 5 miljoner människor som är smittade, varav såklart endast en liten del behöver läggas in på sjukhus och en ännu mindre del behöver intensivvård. Men siffrorna exploderar väldigt snabbt till en ohanterbar nivå vilket som.

I dagsläget finns det sängplatser till alla, och man arbetar febrilt för att öka antalet platser. Häromdagen sa man att man ökat tillgängligheten med 80%, och då räknar man alltså med att det utöver en fysisk säng ska finnas personal som kan vårda den som upptar sängen. Men fortsätter denna utveckling finns det ingen som på allvar menar att vi kommer att ha tillräckligt med vårdplatser för att hjälpa alla. Och det är då problemen börjar på allvar.

Fundera på vad som händer när läkare börjar bli sjuka p.g.a. avsaknad av skyddsmaterial i takt med att alla länder blir mindre och mindre samarbetsvilliga. Eller p.g.a. att de helt enkelt befinner sig i en smittohärd 10, 12, 14 timmar om dagen. Fundera på vad som händer när dessa läkare och sjuksköterskor går in i väggen på grund av utmattning.

Det är ett dubbelt problem - dels kommer antalet patienter att öka, och dels kommer antalet vårdare att minska. Vi kan inte panikutbilda flera tusen till att bli vårdpersonal, förr eller senare sinar källan även där. Blir man sjuk måste man vara hemma i möjligtvis flera veckor, om man inte själv blir så allvarligt sjuk att man behöver sjukhusvård (eller dör).

Även om du inte tillhör en riskgrupp finns det ändå en risk att bli allvarligt sjuk av detta. Även om risken är 1 på 10 000 (0,01%). Just nu pekar statistik på att dödligheten för yngre (<50) ligger på ca 0,2%, d.v.s. 1 på 500.

Detta är globala siffror, i ett tidigt skede av pandemins utbrott. I Sverige ser siffrorna bättre ut, för vi har fortfarande väldigt få sjuka och full kapacitet att hantera. Men återigen, hur kommer det se ut när det inte längre finns intensivvårdsplatser till alla som normalt skulle klara sig? Eller om det inte ens finns syrgas så att det räcker/kan administreras effektivt? Dödstalen kan öka väldigt snabbt om man inte längre kan få tillgång till ens enklare behandlingar.

Sen kommer vi in på det tredje problemet. Vad händer om du blir sjuk av något annat? Om du blir påkörd av en bil, eller ramlar och bryter benet allvarligt? Helt plötsligt måste du opereras i ett fältsjukhus i ett tält på en parkeringsplats någonstans, eftersom sjukhusen är karantänzoner eller ombyggda för att hantera covid-19-sjuka. Hur ser kvaliteten ut på dessa operationer, med trötta läkare som arbetar dygnet runt i mindre lämpliga förhållanden?

Det är klart att det inte är speciellt allvarligt nu, men återigen - om vi går från 7 000 sjuka till 70 000 blir det ett annat läge av så många andra anledningar, bieffekter, ringar på vattnet, att även de som normalt inte befinner sig i en riskgrupp kan drabbas väldigt allvarligt. Ökar det till 700 000 blir det förstås ännu värre.

Inte inkluderat i detta är problem med social oro, insjuknande av polis/brandmän med medföljande upplopp/ökad kriminalitet, nedstängning av viktiga samhällsfunktioner, sjuk personal i matvarubutiker som tvingas stänga/justera öppettider (antagligen med en förnyad rusning för att bunkra mat), och så vidare. Dödsfall av världsledare, politiker, och vad det får för kort- och långsiktiga konsekvenser. Och sen såklart ekonomin mitt i allting, med massarbetslöshet och en kraftig recession / möjlig depression.

Jag tror inte att det är någon som på riktigt oroar sig för detta baserat endast på hur det ser ut idag, utan snarare på hur det kan se ut om en-två månader. Det handlar inte bara om huruvida man själv blir smittad och dör just idag.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Norge har en app som ligger klar att användas. Den ska visa om man varit i kontakt med någon smittad person så att man då kan självisolera. Om jag nu fattade det rätt?
Tror att kina- och sydkoreapparna (och den som diskuteras i Italien) visar var det finns smittade så att man kan undvika dem.

Det du tror norrmännen ska använda visar (i efterhand) i så fall den färdväg man tagit och vilka man har mött på vägen, en slags historik.
Kan ju vara bra vid smittspårning om nån man träffade på var symptomfri just då.

Det kan vara så att bägge funktionerna finns i appen.
Bägge funktionerna är lika viktiga. Visst, att undvika att bli smittad är viktigt, men lika viktigt är att undvika att smitta andra (om man tidigare har träffat på en symptomfri person).
Citera
2020-04-07, 11:31
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorge
Vill du motivera varför nya radiofrekvenser bör, i alla fall teoretiskt, göra oss mer mottagliga för virus?

Citat:
Yet, since the FCC adopted these limits based largely on research from the 1980s, the preponderance of peer-reviewed research, more than 500 studies, have found harmful biologic or health effects from exposure to RFR at intensities too low to cause significant heating.

Citat:
Numerous recent scientific publications have shown that EMF affects living organisms at levels well below most international and national guidelines. Effects include increased cancer risk, cellular stress, increase in harmful free radicals, genetic damages, structural and functional changes of the reproductive system, learning and memory deficits, neurological disorders, and negative impacts on general well-being in humans. Damage goes well beyond the human race, as there is growing evidence of harmful effects to both plant and animal life

https://blogs.scientificamerican.com/observations/we-have-no-reason-to-believe-5g-is-safe/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/311482 - Radiofrequency radiation alters the immune system: modulation of T- and B-lymphocyte levels and cell-mediated immunocompetence by hyperthermic radiation.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7039662 - Health implications of exposure to radiofrequency/microwave energies.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in