2020-04-07, 11:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo äldre är en riskgrupp enbart genom att de är äldre. Har du inte förstått det? Varför tror du de ombeds stanna inne och inte träffa någon?

Nej, äldre är inte en riskgrupp per se, utan för att de oftare har en riskfaktor. Annars skulle många fler äldre hälsa hejdå.
Citera
2020-04-07, 11:02
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Noll åtgärder? Varför tror du regeringen matar på med krisåtgärder? Varför får jag som fastighetsägare söka pengar från länsstyrelserna för pengar jag förlorar när jag ger hyresrabatt till hyresgäster som håller på att gå i konkurs? En av mina hyresgäster (restaurang) har tappat 90% av sin omsättning. Hur kan dom göra det, när vi inte gör något i Sverige?
Vi gör inte lika mycket som våra grannar, men vi gör mycket.
Vem som var bäst balanserad, får vi se i efterhand. Jag hoppas att vi gjort rätt, men är inte säker.

Har regeringen bett din kvarterskrog att stänga?

Nej, just det...
Citera
2020-04-07, 11:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, äldre är inte en riskgrupp per se, utan för att de oftare har en riskfaktor. Annars skulle många fler äldre hälsa hejdå.
Ni menar samma sak...
Att vara äldre än 70 år är en riskfaktor.
Då blir dessa personer en del av riskgrupp.
Citera
2020-04-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hans främste antagonist Björn Olsen vara också där som representant för alla virolger som tycker annorlunda. Man ser att Björn var klart besvärad av situationen men han vill inte lämna fältet helt fritt för Tegnell maffian.

Tegnell är fullständigt oberörd av vad andra tycker. Han har rätt och han har också makten.
Han körde samma iskyla vid massvaccinationen mot svininfluensan. Sa att Sveriges väg var den rätta trots att de flesta andra länder valde att bara vaccinera riskgrupperna då deras epidemiologer bedömde att den inte var så farlig (efter att ha analyserat utbrottets början i Mexico).

Smiddskyddsläkare i landet varnade. Men det fanns inget utrymme att deras åsikter skulle komma till tals. Med Tegnell och Johan Carlson i spetsen så körde landet på, fårskallsvenskarna rättade sig i ledet. Han hade kommit undan med det om inte kopplingen Pandemrix och narkolepsi hade uppdagat sig.

Tegnells kommentar:
– Absolut oväntat. Ingen kunde ana detta.

Historien upprepar sig
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
...

FHM:s agerande är enl. mig baserat på den vetskap de har om de bristande resurserna vi har och den embarmerligt usla beredskapen. Vi har inte ens poliser tillräckligt för att upprätthålla en tvingande karantän om det skulle behövas. Man håller nu på med skademinimering där man skyddar sittande regering. Det kan man göra genom att hänvisa till att man inte har ministerstyre i Sverige men samtidigt har man inte tjänstemannaansvar. Ingen är ansvarig för något helt enkelt.

...
En alldeles egen variant på Moment 22 ...
Citera
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ni som kan Stockholm. Många betongorter som drabbats hårt?

Ja, de sticker ut.
Expressen redovisar stadsdel för stadsdel:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-siffrorna-visar-sa-har-smittan-spridits-i-stockholm-/

Scrolla ner en bit under videon, där finns statistiken
Citera
2020-04-07, 11:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne

Direkt från FHM:s sida:

Citat:
En genomgång av tillgängliga studier av covid-19 visar dock att hög ålder är den främsta riskfaktorn och personer över 70 år utgör därmed den främsta riskgruppen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68581#_68581
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Jag arbetar på IVA. Det är skrämmande vad folk anser att de behöver sjukhusvård för. Tyvärr, lite fördomsfullt, är det inte svenskar som dyker upp nere på akuten med lite hosta och 38°c feber, men detta är inget nytt. Även innan Corona-utbrottet frekventerades akutväntsalen av utomeuropeiska invandrare med stukade fingrar, förkylningar & kräksjuka!!

Detta är såklart en utbildningsfråga. Det är sorgligt att denna basala information inte verkar nå ut till alla i befolkningen.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har nog inte läst någon kritik ifrån utländska statsledare, om hur Sverige sköter sin "Corona-politik". Lika lite som jag har sett Steffe kalla Norge, Danmark eller Finland för "idioter".

Bara tabloider som t.ex Daily Mail som riktat kritik. De är ju vana vid att kalla Sverige för skit hela tiden. Annars ingen kritik från ledare. Grejen är ju att ingen vet vilken taktik som är den bästa. Sydkorea hyllas ju och de har inte haft någon lockdown. De körde ju dock massvis med tester och kunde på den vägen få smittan under kontroll.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Jag hoppas vi får en sån här lista på kommunal nivå över alla län/regioner.

Antal personer med konstaterad covid-19 per kommun/stadsdel - Region Stockholm
shorturl.at/rMTU2
Intressant. 5 ggr fler konstaterat smittade i Rinkeby-Kista per capita jmf med t ex Kungsholmen.

Det hade varit än mer intressant att se hur dödsfallen fördelar sig inom Region Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ni menar samma sak...
Att vara äldre än 70 år är en riskfaktor.
Då blir dessa personer en del av riskgrupp.

Var nån expert som tog upp det där, Björn O kanske?
Han menade att rent hypotetiskt så skulle en frisk 30 åring och en frisk 70 åring inte ha så stora skillnader. Problemet för de äldre är att de oftare har något underliggande problem.
Citera
2020-04-07, 11:06
Medlem
gabrielle2s avatar
Jaha nu kom Tegnell med en motsägelsefull kommentar i expressen igen.
Det är inte bra att folk träffas och går på restauranger tex men samtidigt säger han att det är bra med flockimmunitet.
Ska man flocka loss hemma eller ska man flocka loss ute.
Hjälp mig. Vad skall jag göra? Finns det någon expert här inne som kan förklara för mig vad Tegnell menar.
Ska jag äta hemma med mina vänner och vi flockar ner varandra och ger oss ut och flockar ner varandra MEN inte på restauranger och i folksamlingar. Vart skall jag vara då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in