2020-04-07, 11:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ni menar samma sak...
Att vara äldre än 70 år är en riskfaktor.
Då blir dessa personer en del av riskgrupp.

Nej, vi menar inte samma sak. Att vara äldre är inte en riskfaktor per se. Det finns gott om friska äldre som inte avlider.
Citera
2020-04-07, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. 5 ggr fler konstaterat smittade i Rinkeby-Kista per capita jmf med t ex Kungsholmen.

Det hade varit än mer intressant att se hur dödsfallen fördelar sig inom Region Stockholm.

en anledning lär ju vara att arabaerna och afrikanerna gör inte som Svensson och ringer corona Hotline och sen stannar hemma.

Araberna och afrikanerna vet sina rättigheter och rushar direkt till sjukhuset där de anklagar sjukvarden för att vara rasisitsik
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Direkt från FHM:s sida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68581#_68581

Jättefint saxat. Den främsta riskgruppen...över 70. Är man inte äldre om man är 68?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Precis lika relativt som ditt halsstarriga tramsande är.

Uppenbart ser man en större mängd personer ur icke-riskgruppen än vad som förväntas. En förväntan som baseras på den i sammanhanget innehållslösa statistik du presenterar.
Det kanske finns anledning att revidera dina siffror, har den tanken inte slagit dig?
Skaffa dig ett liv istf att sitta här och spamma en massa skit.

Man skall ha respekt för vetenskap och statistik, inte för pelle Jönssar som dig på flashback!

Orsaken att många unga ändå dyker upp på iva, trots låg sannolikhet för att bli svårt sjuka och dö, är:

Gruppen unga är stor, så även om en mycket liten andel av dessa blir svårt sjuka i covid-19, så blir antalet ändå ganska stort.

Detta förvärras av att många unga tror att de är odödliga och därför inte tar covid-19 på allvar.
Citera
2020-04-07, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Från och med 10 april sägs det alla som skall in i tyskland ska gå i karantän. I så fall om jaj åker, var får man sitta då i 14 dar.

för en seriös Diskussion posta källa med länk tack
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Om Boris dör med den sjukvård han får så kommer det att bli kaos i världen.

Han verkar inte ha varit i dålig form innan han blev smittad. Han har joggat i väldigt många år och tagit cykeln till jobbet.

Det är riktigt oroväckande att man blir sämre av viruset efter ca 10-12 dagar.

Överviktig, Stressigt jobb, antagligen jobbat 24/7 sedan coronan var ett faktum, kanske någon gammal underliggande sjukdom. Det som talar för honom är åldern och att sjukhuset kommer göra allt för att hålla honom vid liv, kanske mer än för en vanlig skattebetalande britt.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Han verkar inte ha varit i dålig form innan han blev smittad. Han har joggat i väldigt många år och tagit cykeln till jobbet.

Fast han är ju klart överviktig och röker. Jag tror bara det blir uppenbart att han (och alla som honom) tillhör riskgrupperna.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
En del unga är så bortskämda att de pallar inte 1 månad karantän.

De hade väl tagit livet av sig i krig.

Ja att dö av en kula i pannan är väl inte en bättre död.
Inte många som klarar av karantän. Är väl som att sitta i fängelset för en del då.
Jag hade fullt upp när jag satt i karantän. Tyckte det var skönt att slippa de yttre kraven.
Kunde gå i min pyjamas halva dagen, kammade inte håret, slapp umgås med vänner osv.
Nu är det som vanligt igen. Jobb i morgon, vara uppklädd, måste vara trevlig hela dagen osv.
Jag tyckte om karantänlivet.

Förstår att yngre kan tycka att det är jobbigt. De gillar att vara i flock.
Citera
2020-04-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Från och med 10 april sägs det alla som skall in i tyskland ska gå i karantän. I så fall om jaj åker, var får man sitta då i 14 dar.
Bör finnas lediga hotellrum i Tyskland också
Citera
Medlem
Citat:

Håller med! Det har kommit många vittnesuppgifter om att man först blir sjuk med milda symtom sen efter 7-10 dar när man börjat må bättre smäller det till ordentligt och folk blir riktigt dåliga.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det behöver de inte, folk tar det här på fullt allvar och krogen kånkar för att ingen går dit längre. Det kanske finns en tanke med det, om inte uttryckligen förbjuder krogen att stänga är det enklare att vifta bort krav på kompensation.

Ibland kallas det för marknadskrafter. Nu ska jag inte vara så cynisk och kalla det så just nu, men inte fan är det våra restriktioner som har stängt krogarna iaf.
Citera
2020-04-07, 11:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jaha nu kom Tegnell med en motsägelsefull kommentar i expressen igen.
Det är inte bra att folk träffas och går på restauranger tex men samtidigt säger han att det är bra med flockimmunitet.
Ska man flocka loss hemma eller ska man flocka loss ute.
Hjälp mig. Vad skall jag göra? Finns det någon expert här inne som kan förklara för mig vad Tegnell menar.
Ska jag äta hemma med mina vänner och vi flockar ner varandra och ger oss ut och flockar ner varandra MEN inte på restauranger och i folksamlingar. Vart skall jag vara då?
Tegnell för ett resonemang utifrån vilket andra (egentligen) ska fatta beslut.

Möjligtvis ser han att smittan inte blir lika kontrollerbar på vägen till flockimmunitet om folk ohämmat öser loss utomhus. Han har ju hela tiden pratat om sina kurvor som planar och pikar och går än åt det ena och än åt det andra hållet, skydda de i riskgrupperna etc.

Flockimmunitetsteorin som han och anhängarna driver är inget annat än en skrivbordsprodukt. Verkligheten går inte att kontrollera på sånt sätt så att flockimmunitet uppnås enligt deras modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in