2020-04-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Har regeringen bett din kvarterskrog att stänga?

Nej, just det...
Det behöver de inte, folk tar det här på fullt allvar och krogen kånkar för att ingen går dit längre. Det kanske finns en tanke med det, om inte uttryckligen förbjuder krogen att stänga är det enklare att vifta bort krav på kompensation.
Citera
2020-04-07, 11:07
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
För er som har intresse av och vill läsa om pågående studier med läkemedel mot Corona kan jag rekommendera denna sajt clinicaltrials.gov. För närvarande kan du läsa om 338 st olika studier om Corona.

Ex:
NEW Application of Desferal to Treat COVID-19
COVID-19
Drug: Deferoxamine

Brief Summary:
In this study, defined cases of COVID-19 with mild, moderate or severe pneumonia will be treated with standard treatment regimens in combination with IV injection of Deferoxamine. Improvement in clinical, laboratory and radiological manifestations will be evaluated in treated patient compared to control group.

KÄLLA.Clinical Trails gov.(Se länk)
https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=COVID-19
Citera
2020-04-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Jag hoppas vi får en sån här lista på kommunal nivå över alla län/regioner.

Antal personer med konstaterad covid-19 per kommun/stadsdel - Region Stockholm
shorturl.at/rMTU2

Tack. Var precis på jakt efter en sådan lista. Rinkeby-Kista i topp. Dvs hemtjänst, taxichaffisar, pizzabagare etc. Knappast Italienresenärer. Hade precis avbokat allt umgänge med kultureliten som åker till Italien. Golf är inte att tänka på för där finns för många Italienresenärer och sådana som åker över till NY och London. Nu får man sluta åka taxi, anlita städpersonal och äta pizza oxå.
Citera
2020-04-07, 11:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Jag kan svara för mig själv, jag köper inte frukt och grönt som inte är inplastat, jag använder diskmedel på förpackningar innan dom ställs in i kyl och skafferi. Handlar i Stockholm ibland och litar inte på folk. Däremot har jag svårt att tro att det räcker med att folk andas i närheten av maten, nog måste man hosta eller nysa på den.
Har du sett ”rökmolnet” som strömmar ur munnarna på personer som pratar med varandra en kall vinterdag? I den ångan finns viruspartiklarna.
Pedagogiskt förklarat av Agnes Wold.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja dessa enstaka individer tillhör riskgruppen »Sjukdomar«. Det är någon procent av alla unga. Alla äldre tillhör däremot en riskgrupp.

En person utgör inte en riskgrupp. En person tillhör en riskgrupp.

Ca 45% av dom som får/fått intensivvård är under 59år i Sverige.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Var nån expert som tog upp det där, Björn O kanske?
Han menade att rent hypotetiskt så skulle en frisk 30 åring och en frisk 70 åring inte ha så stora skillnader. Problemet för de äldre är att de oftare har något underliggande problem.

Fast en rökande 30-åring har oftast starkare lungor än en ickerökande 70-åring. Ålder är en väldigt stor faktor hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2020-04-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jaha nu kom Tegnell med en motsägelsefull kommentar i expressen igen.
Det är inte bra att folk träffas och går på restauranger tex men samtidigt säger han att det är bra med flockimmunitet.
Ska man flocka loss hemma eller ska man flocka loss ute.
Hjälp mig. Vad skall jag göra? Finns det någon expert här inne som kan förklara för mig vad Tegnell menar.
Ska jag äta hemma med mina vänner och vi flockar ner varandra och ger oss ut och flockar ner varandra MEN inte på restauranger och i folksamlingar. Vart skall jag vara då?

Varför lyssnar du på Tegnell över huvudtaget ? Vill du bränna hjärnceller?
Citera
2020-04-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, de sticker ut.
Expressen redovisar stadsdel för stadsdel:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-siffrorna-visar-sa-har-smittan-spridits-i-stockholm-/

Scrolla ner en bit under videon, där finns statistiken
Så flunsan knäcker shootaz och då?
Citera
Medlem
Från och med 10 april sägs det alla som skall in i tyskland ska gå i karantän. I så fall om jaj åker, var får man sitta då i 14 dar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jaha nu kom Tegnell med en motsägelsefull kommentar i expressen igen.
Det är inte bra att folk träffas och går på restauranger tex men samtidigt säger han att det är bra med flockimmunitet.
Ska man flocka loss hemma eller ska man flocka loss ute.
Hjälp mig. Vad skall jag göra? Finns det någon expert här inne som kan förklara för mig vad Tegnell menar.
Ska jag äta hemma med mina vänner och vi flockar ner varandra och ger oss ut och flockar ner varandra MEN inte på restauranger och i folksamlingar. Vart skall jag vara då?

Du ska undvika onödiga folksamlingar, onödiga resor och stanna hemma om du är sjuk. Håll avstånd och träffa inte personer i riskgrupp. Alla ska helst inte bli smittade samtidigt.

Att det fortfarande finns folk som missat detta är bisarrt. Har du legat i koma en månad eller är du bara extremt lågintelligent?
Citera
Medlem
Talespins avatar
Om Boris dör med den sjukvård han får så kommer det att bli kaos i världen.

Han verkar inte ha varit i dålig form innan han blev smittad. Han har joggat i väldigt många år och tagit cykeln till jobbet.

Det är riktigt oroväckande att man blir sämre av viruset efter ca 10-12 dagar.
Citera
2020-04-07, 11:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I Italien har man diskuterat denna, som att den skulle vara nästa steg.
Infon skickas krypterad och ska inte kunna kopplas till användarens person. Man ska se över det där med privacyn.
(Nu kommer förstås nån säga att man ju kan lånbytas telefon ...)

Vet inte riktigt hur ”startpunkten” sätts, men som jag minns det tar man tempen på Varje morron och läser in den.

Jag tycker det i grunden är en bra idé.
Norge har en app som ligger klar att användas. Den ska visa om man varit i kontakt med någon smittad person så att man då kan självisolera. Om jag nu fattade det rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in