2020-04-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sverige får kritik från andra politiker runt om i världen. Nordens alla Folkhälsoministerier var alla överens om att man inte behövde sätta befolkningen i karantän, men politikerna körde över dem och satte karantän ändå. Nu börjar alla nordiska länder öppna pga nya påtryckningar och vi får se om det experimentet fungerar eller om dom kommer få fler smittade

Jävla skillnad att sakta öppna upp lite försiktigt efter man tror R är under 1 jämfört med att bara köra utan chans att bromsa när sjukvården blir överbelastad.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Nu får vi se om Ryssland (Som många prisat på flashback) kommer gå upp i top 5 inom några dagar.

+1,154 fall idag, kommer säkert uppdateringar under dagen
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Det är ju smått sensationellt att du inte kan skilja på att få viruset och att dö av det.

Som man kommer jag att med stor sannolikhet att få sätta livet till av denna shitshow.
Citera
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Tack för att du delar med dig. Ännu ett land som löser krisen bra (även om jag inte är ett fan av Orban). Svenskar är så neurotiska.

Synd om din kompis

Mycket kan man säga om svenskarna, naiva, fjolliga o.s.v men neurotiska är vi inte. Neurotiskt hade varit att stänga ner hela landet och låst in sig i bostaden. Ungern är ett bidragsland och tar för givet att EU kommer fixa till deras ekonomi när krisen är över. Svirige kommer inte få en krona av Eu för att fixa till ekonomin.
Citera
2020-04-07, 10:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns tre riskgrupper och unga är inte en riskgrupp, men äldre är en riskgrupp. Riskgrupperna är:

- Ålder (över 80)
- Sjukdomar (diabetes, cancer, immunsjukdomar, HIV, med flera)
- Ohälsosam övervikt (fetma)

Rökning är inte fastställt som riskgrupp.

Om Oskar 29 år har diabetes så tillhör Oskar riskgruppen »Sjukdomar«. Anton som också är 29 år utan kända sjukdomar tillhör inte en riskgrupp. Unga är inte en riskgrupp.

Om Sonja 82 år har hjärtfel så tillhör Sonja två riskgrupper, nämligen »Äldre« och »Sjukdomar«. Gunnar som också är 82 år har däremot inga kända sjukdomar och tillhör då bara riskgruppen »Äldre«.

Oskar, 11 med leukemi är i en riskgrupp. Trots att han inte är äldre.

Lena, 22 med Diabetes typ-1 är också i en riskgrupp. Trots att hon inte är äldre.

Hassan, 17, med hjärtfel är också i en riskgrupp. Trots att han inte är äldre.

Hejdå, Oskar, Lena och Hassan. Ni är bara lite collateral.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu lägger jag mig i denna diskussion. Släpp det där med antal döda. Det stora problemet är de svårt sjuka som överlever. De kräver lång avancerad vård och lång konvalescens. Ibland dem finns många unga och idag räknar vi även in 60-åringarna som hyfsat friska och produktiva. Även om man tillhör en riskgrupp är diabetes och högt blodtryck inga åkommor som ens behöver betyda förkortad livslängd i många fall. De är helt behandlingsbara.

Därför är COVID-19 en så allvarlig epidemi då det slår mot de som är produktiva i samhället och drar oerhört stora vårdresurser.

Det här nedspelandet av konsekvenser av COVID-19 som pågår i den här tråden är direkt imbecillt. Det är liksom inte utan anledning att t.o.m. en förnekare som Trump numera är rena domedagsprofeten och infört stränga restriktioner. Han inser om ingen annan gör det det allvarliga med den smitta.

FHM:s agerande är enl. mig baserat på den vetskap de har om de bristande resurserna vi har och den embarmerligt usla beredskapen. Vi har inte ens poliser tillräckligt för att upprätthålla en tvingande karantän om det skulle behövas. Man håller nu på med skademinimering där man skyddar sittande regering. Det kan man göra genom att hänvisa till att man inte har ministerstyre i Sverige men samtidigt har man inte tjänstemannaansvar. Ingen är ansvarig för något helt enkelt.

Jag hoppas dock att vi efter detta får en rejäl genomlysning av olika aktörers (icke-)agerande. Speciellt tragiskt är det faktum att vi inte skyddade våra gamla på boende och de som har hemtjänst och ASIH. Hade man lagt restriktioner tidigt på t.ex. flyg mellan Iran och Sverige, stoppat skidresorna till Alperna och ställt in Melodifestivalen samt det viktigaste testat personal i vård och omsorg skulle vi haft en betydligt bättre situation i Sverige idag där vi nu bara är i början av eländet.

Jag är dock tyvärr övertygad om att de ansvariga slipper undan den här gången med.
Bra inlägg generellt.
Instämmer, dom agerar utifrån resursläget.
Jag misstänker också dom kommer försöka smita. Men det tror jag kommer misslyckas hårt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Precis lika relativt som ditt halsstarriga tramsande är.

Uppenbart ser man en större mängd personer ur icke-riskgruppen än vad som förväntas. En förväntan som baseras på den i sammanhanget innehållslösa statistik du presenterar.
Det kanske finns anledning att revidera dina siffror, har den tanken inte slagit dig?
Skaffa dig ett liv istf att sitta här och spamma en massa skit.

Du menar att jag ska göra som du sitta i tråden och posta nonsensinlägg baserat på din okunskap? Vad är din analys när det gäller risk och unga då?
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-07 kl. 10:56.
Citera
2020-04-07, 10:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle han ge upp en professorstjänst?
Andra än Olsen har försökt komma i kontakt med Tegnell i ett tidigt skede och ge råd om Corona och virusbekämpning. Tydligen slängde Tegnell luren i örat på den professorn.
Var kan jag läsa mer om att han slängde luren i örat på "profssorn"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det finns unga i riskgrupper. Det är poängen.

Nej, det är undantag, som bekräftar regeln....
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ibland undrar jag vem som skapade detta virus.
Äldre och svaga dör.
Fler män än kvinnor.

Det blir en ny världsordningen när viruset är klart med världen.

Men snälla, hela världen kommer inte dö. Inte ens en promille av jordens män kommer dö i Covid-19. Men om man ska se det på det viset så var det kanske moderjord själv som ville bli av med lite män som kör SUV:ar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Män har fler ACE2-receptorer också. Finns t o m i testiklarna.

Lite olika bud hur mycket en del blodtrycksnedsättande kan påverka:

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2763803

Män drabbas svårare av infektionssjukdomar, det ligger lite i skämtet "ni snackar om att föda barn men då skulle ni ha varit en man och drabbats av influensa"
Men kvinnor "betalar priset" för det med betydligt fler insjuknade i autoimmuna sjukdomar än män.
Citera
2020-04-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja jag har definitivt inte sagt att äldre inte ska gå ut. Sett både gamla damer och herrar varit ute på promenader, i affärer och överallt man kan tänkas vara. En del väljer att isolera sig, en del inte.
Jag tyckte det var intressant att se hur det ser ut vad gäller pratet om gamlingar.
I Finland är det individen/ gamlingen som protesterar. De vill ut.
I Sverige är det andra som pratar åt gamlingar.
De skall hålla sig hemma, annars får de skylla sig själva ungefär.
Vi svenskar är ett mycket hånfullt och en aning elakt folk som alltid kastar onda ögat på varandra ,uppfostrar varandra och jävlar den som går emot det gruppen Sverige har bestämt.
Till och med sjukdomen delas in i expertis och idioteri eller " håll käften svenne, du är ingen expert ditt jävla pucko, jag är medmänsklig jag ditt jävla pucko igen och alarmistpucko he, he, he.
Svensken är inte riktigt normal, inte jag heller antagligen( rikspuckot) 😂

En del unga är så bortskämda att de pallar inte 1 månad karantän.

De hade väl tagit livet av sig i krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in