2020-04-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vilken jäkla bra sammanfattning avseende Corona-Bob Tegnells haveri vid rodret.

Kanske i framtiden så blir ordet "Tegnell" synonymt med att göra ett stort misstag. Hen gjorde en Tegnellare

Exakt vad grundar du det på? Haveriet alltså.. Har du facit? Dela gärna med dig isåfall..
Citera
2020-04-07, 10:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jaså?

Du förstår inte att omdömet »fler« är ett relativt begrepp?

8,3 % under 40 är intensivvårdade och 0,2 % av totalt döda är under 40.

25,4 % över 70 är intensivvårdade och 87,5 % av totalt döda är över 70.

Unga en riskgrupp? Nej!
Citera
2020-04-07, 10:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag tycker det behövs, vissa resonerar ju att " jag är under 75 och då blir det väl bara som influensa..."
Man kan inte gå och vara rädd för allt. Om en läkare rekommenderar mig en medicin och jag läser i informationsbladet att 1 på 100 000 får en allvarlig biverkning, skulle jag då gå till läkare och kalla henne mördare för att hon skrivit ut en medicin som kan ge mig en hemsk biverkning? Nej, när det gäller allvarliga biverkningar tonas det ner med att "det är så ovanligt, bara 1 på 100 eller 1 på 1000, det är inget att bry sig om". Men nu visar det sig att 1 på 100 000 unga fått coronan och behöver vård och då får alla i taket och säger att det är livsfarligt och alla måste sitta inne och bli bleka och glåmiga och förlora konditionen och tröstäta av ensamhet. Läkare är idioter.
Citera
Medlem
Kolla Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta, ca 4ggr högre fall än i snittet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tegnell jobbar på en myndighet vars främsta uppgifter inte är smittskydd. Regleringsbrevet från regeringen fokuserar på jämställdhet, hälsa bland minoritet och suicidprevention bland lappar och transor och en del annat före smittskydd.
Björn Olsen mfl har betydligt mer på fötterna än Tegnell.

Så gick det med Sveriges beredskap och smittskydd. Har hela tiden sagt att Tegnell har styrts av helt andra agendor än smittskydd.
Citera
Medlem
En liten stad i norra Italien har testat sin befolkning (ett urval) för antikroppar. 14% visade sig ha antikroppar mot corona av 2000 testade (6000 individer i hela staden).

Källa: https://www.francetvinfo.fr/sante/maladie/coronavirus/italie-les-tests-serologiques-pratiques-a-grande-echelle_3902461.html

Det intressanta i kråksången är att antalet bekräftade fall endast är omkring 30 i staden (men fyra dödsfall).

Källa: https://www.agi.it/cronaca/news/2020-04-02/coronavirus-test-robbio-lombardia-8081842/

Mörkertalet i det här fallet på antalet smittade är alltså en faktor 30 cirkus.
Citera
2020-04-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Män är väl alltid en överrepresenterad grupp när det gäller att bli allvarligt sjuk i infektionssjukdomar?
Helt utan källa då jag inte minns, kvinnor har ett annorlunda immunförsvar som är till deras fördel.

Män har fler ACE2-receptorer också. Finns t o m i testiklarna.

Lite olika bud hur mycket en del blodtrycksnedsättande kan påverka:

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2763803
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hoppla, nu har det kommit statistik per stadsdel i Stockholm. Gå in och kika på Aftonbladet, och dra era egna slutsatser..

Tensta och Rinkeby värst, fan va nice!!
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tegnell jobbar på en myndighet vars främsta uppgifter inte är smittskydd. Regleringsbrevet från regeringen fokuserar på jämställdhet, hälsa bland minoritet och suicidprevention bland lappar och transor och en del annat före smittskydd.
Björn Olsen mfl har betydligt mer på fötterna än Tegnell.
Så du menar att en expert som inte är anställd på en myndighet, och då en myndighet som har ett reglerat uppdrag, är friare att delge sina åsikter fritt och utan ansvar?

Jag tror att alla vet att Björn Olsen har koll på detta, men varför har han då inte sökt Tegnells tjänst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Precis. Så jävla trött på hur folk kallas ibland.

Unga är ju även folk över 45 i vården tydligen. Folk får ju bilder av 18 åriga fullt friska normalviktiga som ligger på IVA.

Man blir ju så jävla trött på hur folk kallas ibland. En 45-åring är inte fetare än en 20-åring.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinexl
Anders har inget med avvecklingen av krisberedskap att göra. Jag jobbade på brandförsvaret under året 2008-2012. På den tiden började nedmontering, vi brände ner det mesta och skickade en del till Afrika som hjälp. På den tiden så jobbade han som chef för "Avdelningen för kunskap vid Socialstyrelsen".

Beslut fattades av regeringen och inget annat. Att lägga skuld på enskilda människor är fel. Civilförsvaret tillsammans med alla andra ville ha starkare krisberedskap. Detta resulterade i att MSB tog fram "om krisen kommer, 72 timmar" information till allmänheten. Även här tycker de flesta att det är otillräckligt och att vi bör ha mer av beredskapen.
Tyvärr så flyttar man ansvars frågan ofta på huvudmän och organisationer, arbetsgivare. Billigare men knappast fungerande. Detta ser man redan idag. Saknas allt. Vi är inte beredda på kris, och den här med Covid är liten en.
Precis, men nu går de ju ut med att de att vi inte är en stat som styrs av ministrar o a politiker, utan det har man lämnat över till experter - tvärtemot vad (underförstått) alla efterblivna stater gör. Typ.
Citera
2020-04-07, 10:47
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sverige har fått kritik från utlandet för vårt agerande. Men om man istället lyssnar på Tegnell, så är det upp till var och en att göra så.

Sverige får kritik från andra politiker runt om i världen. Nordens alla Folkhälsoministerier var alla överens om att man inte behövde sätta befolkningen i karantän, men politikerna körde över dem och satte karantän ändå. Nu börjar alla nordiska länder öppna pga nya påtryckningar och vi får se om det experimentet fungerar eller om dom kommer få fler smittade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in