Citat:
Viparspectra är kinesskräp, köp från någon som bygger lampor med LEDs från riktiga tillverkare som t.ex Samsung.Förstår din misstänksamhet(nytt konto åh
Allt) och jag tänkte detsamma hemsidan ser inte så proffsig ut därav frågan... viparspectra ska vara bra vad jag förstått så frågan är väl mer mot om sidan är något åh beställa från eller om man ska ta eBay/amazon kanske t.o.m. ali
Edit: sidan verkar dansk tom
Allt) och jag tänkte detsamma hemsidan ser inte så proffsig ut därav frågan... viparspectra ska vara bra vad jag förstått så frågan är väl mer mot om sidan är något åh beställa från eller om man ska ta eBay/amazon kanske t.o.m. ali

Edit: sidan verkar dansk tom
Speciellt HLG quantom boards sen finns massor som t.ex todogrowled, rapidled osv
Citat:
Den här innehåller en hel del bra info https://www.youtube.com/watch?v=ID9rE5JewVgGod middag herrskapet,
Hoppas jag placerar posten rätt; jag undrar kort och gott hur många timmar artificiellt ljus (vanlig grow-LED) som jag kan exponera mina groddar för, dvs. de har precis kommit upp ur jorden.
Tjänar man tillväxttid på att exponera dem för längre belysning under LED, eller är det rekommenderat att bara låta dem stå i fönstret första dygnen?
Fotosyntesen har ju två element; ljus -och mörkerreaktion varav båda är kritiska för organismens tillväxt. Vet någon vad optimal exponering av ljus är, om man utgår från att man vill få en större planta snabbast möjligt?
Tack på förhand önskar en med återuppstått intresse
Hoppas jag placerar posten rätt; jag undrar kort och gott hur många timmar artificiellt ljus (vanlig grow-LED) som jag kan exponera mina groddar för, dvs. de har precis kommit upp ur jorden.
Tjänar man tillväxttid på att exponera dem för längre belysning under LED, eller är det rekommenderat att bara låta dem stå i fönstret första dygnen?
Fotosyntesen har ju två element; ljus -och mörkerreaktion varav båda är kritiska för organismens tillväxt. Vet någon vad optimal exponering av ljus är, om man utgår från att man vill få en större planta snabbast möjligt?
Tack på förhand önskar en med återuppstått intresse

Citat:
Pris, har du tänkt odla i mer än ett par månader så betalar LED för sig själv flera gånger om efter ett par odlingar då det kraftigt sänker elförbrukningen.Har odlat en längre tid med 400 watt hps men ser att trenden/standard i dag är led lampor som odlarnas favorit.
Jag ser dock inte fördelarna med en Led-lampa Pga
- Pris (för dyr)
- Kvalite (dioderna dör ute en efter en efter 6 månader i bruk)
- Har inte sett några bra resultat på growdiares.com jämfört med 400 watt hps
Min fråga är, ni som har gått från Hps till Led Har det varit värt det i form av kostnad av lampa och skörd?
Jag ser dock inte fördelarna med en Led-lampa Pga
- Pris (för dyr)
- Kvalite (dioderna dör ute en efter en efter 6 månader i bruk)
- Har inte sett några bra resultat på growdiares.com jämfört med 400 watt hps
Min fråga är, ni som har gått från Hps till Led Har det varit värt det i form av kostnad av lampa och skörd?
Kvalité, man får vad man betalar för, och det är huvudanledningen till att folk klagar på LED. Dom köper kineslampor med dåliga kloner av riktiga tillverkarnas LEDs. Till skillnad från kineslampor så gäller faktiskt garantin från riktiga tillverkare och du kan räkna med 50000 timmar, dom tappar inte ljusstyrkan lika snabbt som t.ex en HPS. Kör du HPS så bör du byta lampa med jämna mellanrum då dom tappar ljusstyrka väldigt mycket fortare medan du kan odla med en LED i flera år förutsatt att du låter dom gå på rimlig styrka och temperatur, vilket är ännu en anledning till att det blir billigare med LED i längden.
Kolla på hur en modern industriell odling ser ut istället för att kolla vad någon lägger upp på growdiaries. Har man budgeten kan man man få LED med betydligt mer ljus i samma utrymme jämfört med t.ex HPS, utan värmeproblem och därav en större skörd.
Citat:
Vad yrar du om, LED är den mest anpassningsbara ljustekniken vi har, inom vertikal odling är LED absolut störst?? I stort sätt alla företag som jobbar med urban farming och vertikal odling jobbar med LED?? Du kan dra LED slingor flera varv från golv till tak om du så vill och sen anpassa strömmen för att ha dom 1cm ifrån plantorna och ändå uppnå rätt DLI.Min 600w HPS gick nyss sönder och den tänkte jag ersätta med en 315w cmh. Tycker de verkar skitbra och de allra flesta verkar otroligt nöjda. LED har för många nackdelar tycker jag. Främst att de med lite kräm i behöver minst lika långt avstånd som motsvarande HPS + att man blir väldigt låst att köra en vanlig horisontell odling.
Tycker inte heller att de växer naturligt med led utan de blir allt för ofta för korta och kompakta.
Hellre cmh än led imho.
Tycker inte heller att de växer naturligt med led utan de blir allt för ofta för korta och kompakta.
Hellre cmh än led imho.
Vadå inte växer naturligt, ljus är ljus och dom växer efter den typ av ljus och mängd du ger dom, sen om ljuset kommer från en glödlampa eller en LED spelar ingen roll. Du kan helt enkelt bygga din egen LED lampa som ger dig exakt samma färgtemperatur och ljusstyrka som din favorit HPS, då kommer du få väldigt lika resultat även fast det är en sån där onaturlig LED.