Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Ja det vore ju på sin plats att befolkningen blir informerad om "typiskt sjukdomsförlopp" så vi vet vad vi kan/ska vara observanta på!
den informationen jag har hört: inkubationstid 2-14 dagar, 5 dagar vanligt,
dag 9-10 efter att man fått symptom kan man få andnöd och hastig försämring (dålig syresättning)
här är ett tidigare inlägg jag skrivit om detta, det finns säkert många i tråden
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Många kan känna en viss andnöd på grund av astma även om de själva "är säkra på" att de inte har astma. Men det kan de ha ändå när man blir äldre och får sämre kondition känner man det man aldrig märkte när man var yngre. Yngre känner det när de är ute i spåret och de inte kan göra kilometern på 3 minuter. Okej 4 då för de som inte är vältränade.
Pollen finns just nu i luften och jag har känt av det lite då och då men förstått vad det är. Nysningar
är absolut ett tecken på pollen.
På morgonnyheterna säger de att många äldre ringer vården och känner brist på syre. Man uppbådade frivilliga samtalsterapeuter. De menade att det var ensamhet och att de sökte kontakt.
Men där tar de helt fel, de känner av polen det är jag helt säker på som haft känningar under våren ett helt liv men bara lätta besvär vet därför att det kan vara allt från noll till ganska tungt.
Något lite mer svår diagnostiserat är huvudvärk som många har just nu varifrån kommer den?
Jag tror irriterande hosta alltså inte den hosta man får genom att man retas i halsen av snor smulor från bröd etc. utan mer nedifrån kommen i lungorna. Det är tecknet på att man är på väg att bli sjuk.