2020-04-07, 07:31
Medlem
Sverige klarar inte att sköta vården utan finska arbetare i norra Sverige, så Finland har beslutat att de fortsatt får åka över gränsen och jobba.
Yle tv1 just nu.
Det är inget jag är glad över.
Citera
2020-04-07, 07:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Denna lilla klick som ropar att detta är ett ofarligt förkylningsvirus eller en säsongsinfluensa lär i alla fall tystna - om Boris avlider.

Boris är ju ingen åttioplussare utan han är 55 år gammal. Lite överviktig och röker eventuellt(?) och tar en sup ibland. Han är inte vältränad, men hur många 55-åringar är det?

Om han tillhör en riskgrupp som riskerar att avlida - pga coronaviruset - då ska nog många vara rädda. Det finns hur många som helst borisar där ute - som coronaviruset väntar på att döda eller att försöka döda.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Den 55-åring som avled i Kalmar i helgen är en mycket gammal bekant till mig. Rökte inte, drack mycket sparsamt, motionerade regelbundet. Stor och stark och kry, max 5 trivselkilon. Risken må vara liten men helt säker är nog ingen.

Beklagar.
Citera
2020-04-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Och det tror du för att:
1.Sverige leder nordiska coronaligan?
2. Sverige har gjort minst av alla länder för att begränsa smittan?
3. Gjort någonting konkret som jag inte vet någonting om?
4. För att Tegnell har sagt så?
Karantänländerna får sin skit och smitta när dom släpper ut folk igen.
Viruset försvinner inte för att folk sitter inne.
Citera
2020-04-07, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Karantänländerna får sin skit och smitta när dom släpper ut folk igen.
Viruset försvinner inte för att folk sitter inne.

Just därför man släpper på restriktionerna successivt.
Citera
2020-04-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Inget nytt att folk super i Sverige det är ett sätt att fly från verkligheten det har svenskar alltid gjort för majoritet vågar inte få luft annars utan alkohol. Och ibland slå sin fru med en hästsko då och då för man är så bitter på världen så det går över ens fru.
Javisst är det så, tyvärr. Det var bara det att det var så många för att vara en natt mot tisdag. . .
Citera
2020-04-07, 07:35
Medlem
Om man hamnar på sjukhus bredvid någon av dumjönsarna från aktuellts inslag igår hoppas jag de känns igen och prioriteras bort, till fördel för oss som suttit inne och ugglat all ledig tid i snart 8 veckor 😤
Citera
2020-04-07, 07:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man blir inte klok på denne Tegnell. Jag undrar ständigt om han verkligen vill stoppa pandemin eller tvärtom att den skall spridas.

Varför var han redan för tio år sedan emot att det skulle utvecklas krisberedskap? Hur stor roll har Tegnell i avvecklingen av den svenska beredskapen och bränningen av skyddsutrustning?

Kan det vara så att han har hoppats på att det som nu händer skulle ske för att han skulle få stå i rampljuset. Denna pandemi är kanske hans dröm som går i uppfyllelse.

Då ska jag förklara på lättläst svenska:

FMH, myndigheten där bl.a Tegnell jobbar, anser att ett virus som en population saknar immunitet mot, kommer att, i det fall den nått s.k. allmän samhällspridning, infektera uppemot 50% av befolkningen innan spridningen avtar naturligt. Detta förlopp bör fördröjas för att vården ska kunna hänga med.

Detta är fakta. Sen finns det politiker som plockar poäng bland svagbegåvade genom att leka superhjältar, men det ska inte vara en folkhälsomyndighets roll. De behöver inte jaga röster och det ska du vara glad för.

Hängde du med?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I Danmark smittar personer 0,9, dvs den håller på att dö ut. I Norge är det 0,7.

Källa Statsministerns tal till Danmark igår 20.00
Undrar hur lång tid det tar för viruset att dö ut med en spridningskoefficient på 0.9. Den måste nog hållas på 0.9 en lång tid framöver innan viruset kan anses utrotat i Danmark.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja det vore ju på sin plats att befolkningen blir informerad om "typiskt sjukdomsförlopp" så vi vet vad vi kan/ska vara observanta på!

den informationen jag har hört: inkubationstid 2-14 dagar, 5 dagar vanligt,

dag 9-10 efter att man fått symptom kan man få andnöd och hastig försämring (dålig syresättning)

här är ett tidigare inlägg jag skrivit om detta, det finns säkert många i tråden
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Många kan känna en viss andnöd på grund av astma även om de själva "är säkra på" att de inte har astma. Men det kan de ha ändå när man blir äldre och får sämre kondition känner man det man aldrig märkte när man var yngre. Yngre känner det när de är ute i spåret och de inte kan göra kilometern på 3 minuter. Okej 4 då för de som inte är vältränade.

Pollen finns just nu i luften och jag har känt av det lite då och då men förstått vad det är. Nysningar
är absolut ett tecken på pollen.

På morgonnyheterna säger de att många äldre ringer vården och känner brist på syre. Man uppbådade frivilliga samtalsterapeuter. De menade att det var ensamhet och att de sökte kontakt.
Men där tar de helt fel, de känner av polen det är jag helt säker på som haft känningar under våren ett helt liv men bara lätta besvär vet därför att det kan vara allt från noll till ganska tungt.

Något lite mer svår diagnostiserat är huvudvärk som många har just nu varifrån kommer den?

Jag tror irriterande hosta alltså inte den hosta man får genom att man retas i halsen av snor smulor från bröd etc. utan mer nedifrån kommen i lungorna. Det är tecknet på att man är på väg att bli sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Vad tros om Boris i dag? Hur länge klarar man i respirator? Vad kan orsakerna vara att man stänger av (är helt okunnig inom området). Börjat plötsligt patienten andas av sig själv eller testar man lite då och då?

Som jag förstått har man svårare att överleva respirator vid fetma? Är det pga trycket över lungorna då? 🤔 är ens Boris i respirator eller har han bara extra syre/ bevakning?

Vilken grej om 60% av dessa vita feta maktgalna män kolar vippen, tänk om världen skulle ersättas av ett nytt klientel. Vi lever i spännande tider... undrar när börsen ska gå ner på riktigt till följd av detta, kanske om Boris avlider va? Vad tror ni? 🤯

Om man följer det klassiska förloppet så antingen dör han inom 7 dagar eller sen kurerar han sig (börjar andas själv etc.) inom samma tid.

Orsaken varför man stänger av är ex. att flera inre organ kollapsar. Då är hoppet ute.

Fetma förorsakar en s.k. cytokinstorm, vilket leder till döden.

Väldigt sorgligt att tänka sig att välstånd exempelvis i Indien har betytt att flera medelåldersfamiljer har råd att äta skräpmat.. och därför nu riskerar sitt liv ifall (=när) de drabbas av Corona..
Citera
2020-04-07, 07:37
Avstängd
sherms avatar
Det blev visst inga överfulla sjukhus i NY..

U.S. Coronavirus Hospitalizations Lower than Predicted: NY Marks 75% Drop
The number of people hospitalized across the United States as a result of the novel coronavirus illness (COVID-19) is reportedly only a fraction of what some health experts projected a few days ago.

On Monday, New York Gov. Andrew Cuomo told reporters that in his state alone, the epicenter of the viral outbreak in the United States, new coronavirus hospitalizations dropped by about 75 percent, from 1,427 four days ago to 358 on Sunday.

Highlighting the drop in new hospitalizations in NY, the state hardest hit (131,239 cases; 4,758 deaths as of Monday) by the coronavirus, Alex Berenson, former New York Times reporter who has been following the U.S. outbreak closely, observed on Twitter on Monday: “It’s over, guys. It’s already over.”
https://www.breitbart.com/politics/2020/04/06/u-s-coronavirus-hospitalizations-lower-than-predicted-ny-marks-75-drop/
Citera
2020-04-07, 07:37
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Den 55-åring som avled i Kalmar i helgen är en mycket gammal bekant till mig. Rökte inte, drack mycket sparsamt, motionerade regelbundet. Stor och stark och kry, max 5 trivselkilon. Risken må vara liten men helt säker är nog ingen.

Precis och ännu värre är att vi vet fotfarande inte om den sk "immunity" var det en ren chansning ? eftersom man trodde det var en influensa först det hade varit helt ok om de kan komma med något slags underlag för det påstående att dom inte chansade tänk nu om detta hade varit farligare än vad vi anade då leker dom med människor liv för att man "chansade"det blir folkmord i en lag term vilket också visar att pengar går före i Sverige Men det kommer vi aldrig att få reda på, eller satt Sverige på någon slags information som ingen i världen hade tillgång till ? Varför inte dela med sig isf? Tänk till nästa pandemi för det kommer bli en det är oundvikligt ska man chansa igen ? Det är ju det som gör människor upprörda för det finns ingen ordentlig information vad Sverige försökte göra från början eller om det var en ren chansning då en influensa inte är så farlig men nu är detta ett lite farligare virus som ändå kan ha konsekvenser. En influensa kan också ha konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in