2020-04-07, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det ska bli fantastiskt intressant att se hur den absurda vänstersidan med MP, FI och co. kommer utvecklas efter detta. De är ett resultat av att vi haft det för bra, det har gett utrymme för vissa att lalla iväg med flummiga teorier om hur vi borde leva.

Nu när allt kommer till krita, när den världen förhoppningsvis får en kalldusch, ett uppvaknade att vi är fan människor där naturen sätter reglerna. Ja då hoppas jag deras rörelser försvinner.

Vem kommer efter detta vara sugen på att ösa in pengar i absurda projekt rörande bipoläras rättigheter, könsneutral utveckling eller för den delen kamel-farmar i göteborg.

Jag hoppas väst vaknar upp efter detta, men samtidigt glömmer människan snabbt.

Hur kom du fram till de här konstiga slutsatserna gällande Corona? Oavsett var du står politiskt och kanske har bra argument för det så är det här ett illa valt tillfälle att föra fram den här typen av åsikter. Det var knappast genus eller miljörörelsen som skapade det här problemet.

Tvärtom hade vi inte haft det här problemet om Kina inte haft sin fruktansvärda djurhållning och syn på natur och miljö. Det finns anledningar till varför de flesta virus uppstår i Kina. Inte är det för att det är miljömuppar iaf.

Om den absurda vänstersidan haft mer makt i sverige så hade vi inte haft akut brist på IVA-platser eller sköterskor. Det är högern som decentraliserat och privatiserat. Om det är något vi kan hoppas på är det större förståelse för att vi inte ska våldta naturen och att vi inte kan decentralisera alla viktiga samhällsfunktioner till kortsiktiga vinst intressen.
Citera
2020-04-07, 03:24
Medlem
En liten fascinerande reflektion i detta;

Många skriker efter karantän, nedstängning av ditt och datt, ut med militär, upp med JAS-flyg osv. osv.
Vilket i sig är en naturlig reaktion. När något farligt och okänt sprider sig, och som även utgör ett hot mot dig själv, så tenderar man att inte tänka klart utan vill kasta in vad som kastas kan.

Alla har helt plötsligt glömt alla problem som fanns innan början av Mars, men de finns kvar.
Migrationsproblem, instabil världspolitik, sviktande konjunktur, sjukvård som går på knäna, sprängningar snudd på varje dag osv. De problemen finns kvar, och har förvärrats. Verkligheten är inte så enkel att bara vi nu kan sakta ner spridningen så är allt frid och fröjd igen, och det kommer vi med råge att bli varse när detta är över.

Om människor tycker det är förskräckligt nu, vänta bara tills vi möter vardagen efter detta. Den kanske inte kommer innehålla stigande dödssiffror från Coronan eller kännas lite dramatisk, men den långvariga ekonomiska kris kommer elda på alla problem vi tidigare haft med ofantlig kraft.

Vad vi nu gör är att vi blåser ut obegripligt mycket resurser för att stoppa denna spridning. Utan att ta ställning till om det är rätt eller fel, men man måste förstå att det är många många år av upparbetade resurser som nu försvinner.

Jag tror att konsekvensen av detta kommer att bli att vi sätter bra mycket mer människor i misär och indirekt orsakar bra mycket fler dödsfall än vad viruset själv hade gjort.

I skrivandes stund så har 74,000 personer omkommit i relation till Corona världen över. Det är ungefär lika många dödsfall som normalt sker under 12h i världen.
Det är även hälften av det antal människor som under Mars månad dog av svält, något man med en bråkdel av resurserna hade kunnat rädda.

Tar ingen ställning till vad som är rätt eller fel, konstaterar bara vilken jävla situation vi är i.
Senast redigerad av trumpetfanfar 2020-04-07 kl. 03:38.
Citera
2020-04-07, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag också om vi inte byter strategi.... Det måste vara slutdaltat nu, om vi skall få ett slut på detta.
Trodde aldrig att jag skulle säga detta, men staten måste peka med hela handen och ta kontrollen.
Sen får dom sluta att importera valboskap och slänga iväg pengar till SIDA som sprider dem vidare obskyra diktaturer i Afrika. Istället får staten hjälpa svenska företag på fötter igen, på riktigt!
Som nu att erbjuda flygbolagen dyra lån för att skjuta på skatter och avgifter är ju ett skämt.
Ett skämt som idag fick mig varslad.
Men jag tar det, folk skall inte resa just nu... Även om det kostar mig jobbet!

Tråkigt att höra om ditt varsel! hoppas det löser sig snarast, en tröst kanske är att du är låååångt ifrån ensam
Citera
2020-04-07, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ang. mat- och medicinbrist

Nu vill jag verkligen inte sprida nån panik men har ni tänkt nåt på hur Coronan påverkar kring detta? Nu och framöver. Jag tänker på sånt som redan nämnts i tråden,
(att Sverige endast kan vara självförsörjande på mat till 50% och att flera länder lagt exportförbud på bl.a. vete. Samt att Sveriges mediciner i huvudsak kommer från andra länder som Kina, Indien).

Jag har aldrig haft panik kring sånt men lite fundersam blir man när ser vissa tendenser i samhället nu. Hemkörning från ICA finns inte lediga datum förrän om 3 veckor, flera av deras varor är slut i lager, ravioli, mjöl, jäst, etc. (Bor i Sthlm). Min medicin fick jag inte hämta ut mer än viss ranson, osv.

Hur tänker ni kring detta, är det nåt som oroar er och hur hanterar ni det?
Det är en uppenbar och reell konsekvens av de ageranden vi ser. Det är dock såklart svårt att säga hur långt det kommer gå, men vi ser nu vissa problem och Sverige är som du nämner mycket sårbart härvidlag. De flesta verkar tyvärr inte prioritera denna fråga, alternativt vara omedvetna om den.
Citera
2020-04-07, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag också om vi inte byter strategi.... Det måste vara slutdaltat nu, om vi skall få ett slut på detta.
Trodde aldrig att jag skulle säga detta, men staten måste peka med hela handen och ta kontrollen.
Sen får dom sluta att importera valboskap och slänga iväg pengar till SIDA som sprider dem vidare obskyra diktaturer i Afrika. Istället får staten hjälpa svenska företag på fötter igen, på riktigt!
Som nu att erbjuda flygbolagen dyra lån för att skjuta på skatter och avgifter är ju ett skämt.
Ett skämt som idag fick mig varslad.
Men jag tar det, folk skall inte resa just nu... Även om det kostar mig jobbet!
Du kan lätt få jobb i vården, så det ordnar sig ska du se.
Citera
2020-04-07, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Hur kom du fram till de här konstiga slutsatserna gällande Corona? Oavsett var du står politiskt och kanske har bra argument för det så är det här ett illa valt tillfälle att föra fram den här typen av åsikter. Det var knappast genus eller miljörörelsen som skapade det här problemet.

Tvärtom hade vi inte haft det här problemet om Kina inte haft sin fruktansvärda djurhållning och syn på natur och miljö. Det finns anledningar till varför de flesta virus uppstår i Kina. Inte är det för att det är miljömuppar iaf.

Om den absurda vänstersidan haft mer makt i sverige så hade vi inte haft akut brist på IVA-platser eller sköterskor. Det är högern som decentraliserat och privatiserat. Om det är något vi kan hoppas på är det större förståelse för att vi inte ska våldta naturen och att vi inte kan decentralisera alla viktiga samhällsfunktioner till kortsiktiga vinst intressen.

Nä du har rätt, lite fel läge att spinna iväg kanske. Men skönt att diskutera något annat än bara den mörka misär med Corona vi har just nu.

Och ja, vi borde haft mer IVA-platser, bättre förhållande för vårdpersonal, mer pengar till sjukvård. Ja världen borde vara mer decentraliserad, ialf när det gäller för nationen kritiska områden.
Stora världsomfattande katastrofer brukar leda till sundare och mer långsiktigt hållbara förhållanden, hoppas att detta gäller även nu.
Citera
2020-04-07, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det är en uppenbar och reell konsekvens av de ageranden vi ser. Det är dock såklart svårt att säga hur långt det kommer gå, men vi ser nu vissa problem och Sverige är som du nämner mycket sårbart härvidlag. De flesta verkar tyvärr inte prioritera denna fråga, alternativt vara omedvetna om den.
Vi får börja äta mer Svensk insjöfisk. Det är en resurs som utnyttjas dåligt i landet.
Citera
2020-04-07, 03:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Ska du hävda något sådant så får du länka till de experter/forskare du skriver om. Men det gör du ju aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Säger dom inte alls?

Här är en länk till ” silent carriers”, jag ska leta efter att barn är superspridare. Det stämmer att b la italienska läkare har uttalat sig om detta.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3076323/third-coronavirus-cases-may-be-silent-carriers-classified
Citera
2020-04-07, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos

Ja. Jag lyckades till slut hitta en annan av de stora matkedjorna som hade mer normala tider, behövde bara vänta några dagar på hemkörning från dem. Men även den kedjan hade slut på en del typer av varor, främst vissa sorters pasta, ris och en del konserver. Och gräddfil, av någon konstig anledning.

Jag försökte att inte "överreagera" men det var ändå lite obehagligt, har aldrig varit med om det under hela mitt liv. Verkar som att folk bunkrat verkligen, här i Sthlm. Nu handlade jag inga extrema mängder själv utan bara så jag klarar mig ett par veckor (ifall jag blir sjuk).

Jo det känns som om vi är rätt sårbara i Sverige här, kommer nog bli att vi ställer om en del produktion till inhemsk, kan man hoppas...
Citera
2020-04-07, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vore ju inte direkt första gången. Ett exempel när västvärldens ledande experter rekommenderade en invasion i Irak stod Sverige, till skillnad från tex Danmark, på sig och avfärdade dumheterna. Vad var resultatet? Inga massförstörelsevapen. Ett vakuum uppstod som skapade Isis och Syrienkriget. Som tack fick vi ett par 100 000 syrier i våra förorter. Jag betackar mig för utländska "experter" som allt som oftast är styrda av klåpare till politiker.

Du kan med andra ord inte ge ett enda exempel på något som Tegnell&co gjort som man kan kalla för exemplariskt...
Citera
2020-04-07, 03:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Du menar att han kan ha blivit konsult som Johan Giesecke. Han blev konsult på FHM sen förra veckan. Det är möjligt att B Olsen också vill tjäna lite pengar där istället för via MSM.

Det intervjuades för övrigt en läkare i Rapport för någon dag sedan, han hette ... Giesecke i efternamn, hur stor är chansen när Johan Giesecke har tre barn som är läkare.

Rygg dunkandet med tjänster och gentjänster lyser igenom, så du kan ha rätt.
De hann inte debatera då nyheten om Boris J plötsligt kom. Det sa ju till och med nyhets uppläsaren.
Citera
2020-04-07, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror huvudsakligen på att alla begravningar är uppskjutna.
Nä, begravningar är inte uppskjutna.
Vad har du får det ifrån?
Möjligen för de som dött pga covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in