2020-04-06, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Låsa in folk i sina hem i ett år? Ja. Jag behöver nog inte förklara hur det skulle vara sämre. Det är vad som krävs om du ska stoppa det helt. Du måste låsa in folk tills vaccin kommer.

Det går att ha mycket hårdare restriktioner än vad vi har i Sverige. Det går att lösa många av de problem som uppstår, bara man vill. Men viljan finns inte hos den svenska Folkhälsomyndigheten verkar det som. Allt tyder istället på att de har valt den slappa vägen, och att de har haft andra politiska intressen än att minska antalet döda och svårt sjuka.

Men man behöver inte ha utegångsförbud, om det stämmer att viruset inte sprids med vinden. Då kan det räcka tex att man förbjuder människor att gå för nära andra människor, som inte är deras närstående. Det krävs två människor för att gå för nära en annan människa, och det räcker därför att en av dem väljer att följa lagen för att förhindra närkontakten!

Men jag upprepar den här frågan ang. huruvida virus sprids med vinden, som jag inte har fått något svar på:

Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
I den här artikeln står det att virus inte flyger med vinden någon längre sträcka:

https://www.chinadaily.com.cn/a/202002/14/WS5e45f35ca31012821727779d.html

Men i den här artikeln står det att sand kan flyga från Sahara till Amazonas:

https://time.com/3721808/nasa-sahara-amazon-sand/

Om sandkorn kan flyga så långt med vinden, då borde väl virus kunna flyga minst lika långt med vinden?

Om viruset sprids med vinden, då är det ju farligt att gå ut också!
Senast redigerad av vemsa 2020-04-06 kl. 22:59.
Citera
2020-04-06, 22:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Vad menar du med insinuerande frågor? Insinuerande angående vad? Om du nu (som du själv uttrycker det - faktiskt) tagit dig tiden att göra beräkningar som felar på miljoner så är det väl inte mer än rätt att du får stå till svars för dem? Tycker du att Flashback ska ha en sådan standard att man låter monumentala felberäkningar passera obemärkta förbi?

Eftersom du nu reviderar till april så går det ju inte riktigt att jämföra stadsepidemiologens 0 med dina "miljontals i mars" längre, du har ju bara slätat över det hela och då spelar det igen roll vad du tycker är en bättre prognos. Eller har jag fel? Om det nu inte blir "miljontals" döda i april (vilket det i teorin är aktuellt, att det blir alltså), kommer du då att trumma vidare till maj med hänvisning om att "pandemier är som att vara skitnödig utan tillgång till toalett, till slut skiter man på sig"?

Hur hade du med din ursprungsprognos (Excel-arket med stort E) "miljonerna i mars" tänkt att det skulle se ut om du nu ikväll påstår att detta kommer bli en större katastrof än vad du hade räknat med från början? Vi ligger mao en månad efter den numera revidera prognosen, och ändå påstår du 6/4 2020 att du tror att detta blir värre än vad du räknat med. Du får ursäkta ifall jag är trög i detta fallet men jag förstår - faktiskt - inte hur du menar med just det uttalandet?

Detta funkar inte, dina frågor sprider sig ju exponentiellt som viruset. Räknade till sammanlagt 8 frågetecken i inlägget ovan. Det går inte att hänga med i takten (missförstå mig inte, jag vill svara).

Jag sammanfattar med att upprepa det jag gjort i ett antal inlägg nu:
- Jag räknade med att det skulle gå snabbare för viruset att få fäste i Europa och USA, än vad det gjorde.
- De siffror jag tidigare presenterade för mars (i slutet av januari) verkar bli sanna i april.
- Jag vågar iallafall påstå att jag (och många andra här i tråden) hela tiden haft mycket mer rätt om förloppet, spridningen och dödstal mm än vår egen högt avlönade statsepidemiolog. Det är rätt anmärkningsvärt.
Citera
2020-04-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Får en känsla att det INTE kommer sluta bra för Boris.
Välkommen till coronatråden, här frodas magkänslorna och inte sällan hänvisas dessa som "källor".
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja. Det är ju klockrent. Om sjukvården hänger med trots våra få ingrepp i samhället, så når vi ju immuniteten snabbare än något annat land. Jag tror du missuppfattat Svenska målet med åtgärder.

Landet ska uppnå immunitet så fort som möjligt utan att sjukvården kollapsar. Blev extra tydligt i kvällens Aktuellt.
Nej han sa inte att vi skall uppnå imunitet så fort som möjigt, utan snarare att vi måste se till att undvika att smittan sprider sig så snabbt att sjukvården inte klarar av det. Flockimunitet är en konsekvens när man inte lyckas stoppa smittan, oron han utryckte var att länder som öppnar upp för snabbt riskerar att få en snabbare spridning om de inte lyckas smittspåra fallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
....... Vilket också är helt jävla mongo-felaktigt. Barn smittas lika lätt och de blir oftast asymptomatiska, dvs utvecklar inga symptom, men däremot sprider de viruset som bara fan. "Superspridare" säger kinesiska och italienska experter /forskare.

Säger dom inte alls?
Citera
Medlem
CEO of deCODE genetics, the Reykjavik-based company that's been at the forefront of Iceland's testing Kari Stefansson reacts to Iceland coronavirus testing suggests 50% of cases have no symptoms.

https://www.youtube.com/watch?v=oRjrt-B64yY

7,7 % of population tested so far. 27.880 tests. 1.562 confirmed COVID-19 cases

Detta borde man tagit höjd för innan man släppte viruset fritt i Sverige. Att inte veta, att inte känna viruset, hur det muterar, hur det smittar, borde fått våra myndigheter att ta största möjliga försiktighetsåtgärder!!!

Detta innebär nämligen att världens humana stormakt, låtit asymptomatiska vårda våra gamla. Svenska myndigheter och vår regering har agerat på en synnerligen cyniskt sätt.

Ger mig vibbar från ett visst krig där man lät de äldre och svaga ledas in i döden.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Har haft en känsla sen vi hade en smittad i Sverige att detta inte kommer sluta bra för NÅGON.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
....... Vilket också är helt jävla mongo-felaktigt. Barn smittas lika lätt och de blir oftast asymptomatiska, dvs utvecklar inga symptom, men däremot sprider de viruset som bara fan. "Superspridare" säger kinesiska och italienska experter /forskare.
Ska du hävda något sådant så får du länka till de experter/forskare du skriver om. Men det gör du ju aldrig.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:

Han är ju en riskgrupp lönnfet troligen inte världens bästa kost(engelsman). Ja det ser inte ljust ut för han. Frågan är bara är det så att covid-19 bara försnabbade ett redan naturligt förlopp?
Citera
2020-04-06, 22:59
Medlem
Jag kan inte släppa BoJo.
Han var statsmannen som svängde, som övergav teorin om flockimmunitet, presenterad inför honom av ideologer. Svängde, medveten om priset det skulle följa.

Statsmannen som vägrade låta politiken kidnappas av teoretiker på en myndighet.

En som sa ifrån när han fick kalkylen: minst 120 000 döda.

Nu ligger han där.

Han som gjorde rätt.

Fy Fabian vad orättvist.

Sveavägen 68 lär väl återigen kontra med att han hade fel, vi har rätt. Trots att liken ligger skavfötters på bårhus i huvudstaden.

Tvi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Jag funderar på om han fått en plats i Folkhälsomyndighetens expertgrupp och från och med nu kommer uttala sig i linje med Folkhälsomyndigheten. Lite konspiratoriskt kanske. 😀

Du menar att han kan ha blivit konsult som Johan Giesecke. Han blev konsult på FHM sen förra veckan. Det är möjligt att B Olsen också vill tjäna lite pengar där istället för via MSM.

Det intervjuades för övrigt en läkare i Rapport för någon dag sedan, han hette ... Giesecke i efternamn, hur stor är chansen när Johan Giesecke har tre barn som är läkare.

Rygg dunkandet med tjänster och gentjänster lyser igenom, så du kan ha rätt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Här postats tidigare. Barn under 1 år har ca 0.10 % dödsrisk.

...vilket inte är sant för fem öre.
Det är INGEN som har korrekta uppgifter på vem som har störst risk att dö av detta och inte. Säger sig väl lite självt eftersom det inte har gått tillräckligt lång tid. Eller menar du att det är på plats med en utvärdering redan i början av utbrottet? Med såpass stort mörkertal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in