2020-04-07, 00:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
ROTFL vadå hemsnickrad. Gjorde en logisk resonemang, men förstår att alla kan inte vara klippor på logiken.

Ja, det är just det som räddar Sverige för tillfället. Sjukhus kan fortfarande ta hand om sina patienter.
När det börjar bli som Italien att man inte kan ta hand om patienterna samt att siffran på antal döda stiger, då kommer man hamna här också i total panik.
Det kommer hända snart. Antar inom max 5-10 dagar.
Folk här verkar ha bråttom att det inte är panik än.
Men det här är inte filmen contagion där folk dör efter halvtimme de blivit smittade.
Som för de flesta andra länder tar det lite tid (och det är olika från fall till fall) innan det exploderar.
I Sverige kan det hända när som helst. Det finns en massa som tyder på det. Även inom ett par dagar.
Senaste dagar har man hört en del saker som bådar inte alls gott.

Vi får helt enkelt se. Det finns många i den här tråden som trodde att vi skulle gå under för flera veckor sen. Jag är beredd på det värsta men så länge sjukvården klarar av biffen kommer jag i nuläget inte oroa mig mer än nödvändigt.
Citera
2020-04-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Förvisso, men det spreds på samma typ av platser, skidorter i Alperna, inte tätbefolkade städer, iaf initialt. Och Schweiz införde som sagt restriktioner långt tidigare än Österrike dessutom.

Ja helt klart verkar slumpen vara inblandad, om smittan hamnar tidigt i riskgrupper och så vidare. Frågan är om riskgrupperna i dessa länderna som varit skonade klarar sig när samhället öppnar upp igen, det kan ju jämna ut sig i slutändan.

Men känns ändå som tätbefolkning är en ganska drivande faktor som utgångspunkt, det blir mycket svårt att smittspåra i tid.
Citera
2020-04-07, 00:52
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Så denne sydkoreanske expert har alltså fel?

https://youtu.be/gAk7aX5hksU

Dr. John Campbell berättar att dödstalen av bekräftade smittade ökar nu i sydkorea och har nått 1,8%, vilket är högre än overall symptomatic case-fatality risk of COVID-19 i Wuhan som var 1.4% enligt WHO. Logiken är att om man testar många innan de hunnit bli sjuka måste man förvänta sig en fördröjningseffekt innan folk dör som har testat positivt för covid-19. Den fördröjningseffekten har passerats i sydkorea. 1,8% är mycket högt antal döda med tanke på hur omfattande sydkorea testat.

sydkorea

confirmed: 10284
186 deaths (1,8%)

Citat:
This research, led by the WHO Collaborating Centre for Infectious Disease Epidemiology and Control, estimate that the overall symptomatic case-fatality risk of COVID-19 in Wuhan was 1.4%. That is, people with COVID-19 who develop symptoms have a 1.4% chance of dying.

— Nature Medicine

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0822-7

Källa:

Dr. John Cambell, Monday 6th April, Global update, https://www.youtube.com/watch?v=dB0U9Fbh0tM
Citera
2020-04-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Någon mer än jag som tycker det jamsas för mycket om riskgrupper hit och dit. Minst 1/4 i Sverige tillhör riskgrupper. Blir det inte ganska irrelevant då?

Verkligen! Väldigt många är i s.k. riskgrupper och det har tjatats till leda om dessa riskgrupper. Om jag minns rätt har i princip 1/3 av Sveriges befolkning högt blodtryck. Mängder av folk har diabetes. Många är äldre osv. Det handlar alltså om flera miljoner människor i Sverige.

Genom att prata i termer av "det är bara riskgrupper", så tonar man ned och bagatelliserar det hela på ett i mitt tycke väldigt farligt sätt.
Citera
2020-04-07, 00:54
Medlem
AussieRedMans avatar
Nu får inte inte ens Boris Jonsons fru besöka/vaka honom på intensiven. Hur fasen tänker man hon har tillfrisknat och får inte besöka sin man.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nej, det är inget nytt. Det är ett känt faktum att Italien var epicentrum i Europa. Viruset fick sprida sig i det tysta under lång tid. Vilka ursäkter har vi som har kunnat stå och se på med stormen närmat sig.
Ja, Italien hade ju många kontakter med Kineser, tidigare. Jag antar att det var frågan om turister som ville se Venedig etc. . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Verkligen! Väldigt många är i s.k. riskgrupper och det har tjatats till leda om dessa riskgrupper. Om jag minns rätt har i princip 1/3 av Sveriges befolkning högt blodtryck. Mängder av folk har diabetes. Många är äldre osv. Det handlar alltså om flera miljoner människor i Sverige.

Genom att prata i termer av "det är bara riskgrupper", så tonar man ned och bagatelliserar det hela på ett i mitt tycke väldigt farligt sätt.

True!
Citera
2020-04-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi får helt enkelt se. Det finns många i den här tråden som trodde att vi skulle gå under för flera veckor sen. Jag är beredd på det värsta men så länge sjukvården klarar av biffen kommer jag i nuläget inte oroa mig mer än nödvändigt.

Vad menar du med klara biffen? Jag har varit på akuten 5-10 gånger de senaste åren. Jag har kommit ut på andra sidan eller dött alla gånger men vid en handfull tillfällen har överbelastningen lett till förhållanden ovärdiga ett västerländskt land.
Citera
2020-04-07, 00:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Detta har jag också talat om i månader- vi går oundvikligen mot en lockdown- varför inte göra den genast? Argumentet att vi inte orkar hålla på så för länge har ju redan gått förlorat då vi redan haft restriktioner i en månad som folk redan tröttnat på- att då införa en 4-6 veckors lockdown känns fan omöjligt...
Det skulle ruska om folk. Känns inte som att folk riktigt tagit in detta på allvar, utan beter sig överlag ”osäkert”. Alla vimsiga besked från våra krishanterare och vår tramsiga medier har inte gjort det hela bättre.
Men visst, en viss mättnad och likgiltighet finns det säkert hos folk.

Man skulle ha agerat skarpt från början. Inte nödvändigtvis med en lockdown, för denna hade då kunnat bli ett slag i luften. Men visat på allvaret och ställt folket på tå.

Notera också grälande t ex här på FB. Och det under pågående kris.
Tänkt dig om det var krig (för att ta ett drastiskt men likartat exempel). Halva befolkningen vill plocka blommor och ge till motståndarna, och andra halvan vill ta till bomber och granater. Inom dessa grupper tjafsar man sen om vilka blommor man ska plocka, eller om man ska använda studsare eller hagelbössa. Sen finns det de som vill börja med blommor, men har en kniv i bakfickan utifall ...
Krigsledningen håller sig undan, framträder dock ibland och säger att nu har nog kriget börjat för att till nästa framträdande säga att kriget nog var över redan innan förra framträdandet.
Citera
2020-04-07, 00:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Nu får inte inte ens Boris Jonsons fru besöka/vaka honom på intensiven. Hur fasen tänker man hon har tillfrisknat och får inte besöka sin man.

Alltid trevligt med en källa..

(men det är natt nu, varför skall hon dit nu ?)
Citera
2020-04-07, 00:59
Medlem
Norge
- Stängda gränser och hade social distansiering tidigt. - 74 dödsfall. - Hälsoministeren säger att coronaviruspandemin nu är under kontroll.

Sverige
- Vägrat att stänga någonting. - 500 dödsfall
https://twitter.com/rubin_patru/status/1247218586193743875
Citera
2020-04-07, 01:01
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan

Standardprotokoll vid corona.

I corona dör man ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in