2020-04-06, 22:59
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Stora delar av Kina är återigen i lockdown...så tillverkningen är väl inte på en hög nivå kan man tänka.
Du läser inte så himla mycket nyheter utöver aftonbladet va???

Lol, om du följt vad jag skriver skulle du inte behöva göra bort dig sådär. Vad får dig att tro att jag ens läser Aftonbladet?

Nej, det är ju ett litet land Kina, måste vara svårt för plastens mecka att knåpa ihop lite liksäckar. Så bättre be Taiwan, som ju aaaaaldrig skulle läcka en sån sak.

Vad du än läser bör du bredda dina kunskaper och lära dig källkritik.
Citera
2020-04-06, 22:59
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Det går att ha mycket hårdare restriktioner än vad vi har i Sverige. Det går att lösa många av de problem som uppstår, bara man vill. Men viljan finns inte hos den svenska Folkhälsomyndigheten verkar det som. Allt tyder istället på att de har valt den slappa vägen, och att de har haft andra politiska intressen än att minska antalet döda.

Men man behöver inte ha utegångsförbud, om det stämmer att viruset inte sprids med vinden. Då kan det räcka tex att man förbjuder människor att gå för nära andra människor som inte är deras närstående. Det krävs två människor för att gå för nära en annan människa, och det räcker därför att en av dem väljer att följa lagen för att förhindra närkontakten!

Men jag upprepar den här frågan ang. huruvida virus sprids med vinden, som jag inte har fått något svar på:

Om viruset sprids med vinden, då är det ju farligt att gå ut också!

Varför tycker du vi ska införa hårdare restriktioner även om sjukvården klarar av det? Det motarbetar ju bara målet, flockimmunitet så snabbt som möjligt.
Citera
2020-04-06, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Finns flera fall som inte är officiella ännu.

För en foliehatt är sanningen alltid inofficiell.

"Finns inofficiella uppgifter om att viruset planterats av sossarna". Osv.

Det blir inte mer sant för att du skriver att det finns "inofficiella uppgifter", även om det kan få dig att känna dig viktig.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I nuläget blir det ingen påverkan i någon riktning då flyg och gränser är nedstängda.

Framleds borde det vara en fördel att vara svensk då vi förmodligen uppnått en något högre grad av immunitet i populationen, vilka inte för smittan vidare.

Hmm, var har du fått denna villfarelsen från? Det fortgår fortfarande transporter utav både material och människor från många delar av de värst drabbade områdena. Medborgare skall flygas hem, trots att dessa kommer belasta sjukvården när dessa kommer hem, så att gränserna skulle vara stängda kan du glömma...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det har jag inte sett någonting om. Det får du belägga att det stämmer i så fall.

Då kan jag, som blivit anklagad för att vara förnekare svara.
Huvudstadsregionen hade runt 2,6-2,7%
Den andra regionen man börjat testa var Midtjylland. Där var, om jag minns rätt 0 av 244 negativa
Citera
2020-04-06, 23:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Ska du hävda något sådant så får du länka till de experter/forskare du skriver om. Men det gör du ju aldrig.
Länkar finns redan i tråden, långt bak. Korspostar inte för din skull.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
...vilket inte är sant för fem öre.
Det är INGEN som har korrekta uppgifter på vem som har störst risk att dö av detta och inte. Säger sig väl lite självt eftersom det inte har gått tillräckligt lång tid. Eller menar du att det är på plats med en utvärdering redan i början av utbrottet? Med såpass stort mörkertal?
Baserat på hittills konstaterade dödsfall. Alternativet är att vänta på en SOU som kan komma tidigast om något år.
Citera
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har haft en känsla sen vi hade en smittad i Sverige att detta inte kommer sluta bra för NÅGON.
:/ Slutar bra gör det nog trots allt för de andra flesta, i alla fall om vi snackar sjukdomsförloppet. Läskigt som fan dock när även yngre dör, flera gånger utan vidare förklaring också (tänker på eventuella bakomliggande sjukdomar).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Det går att ha mycket hårdare restriktioner än vad vi har i Sverige. Det går att lösa många av de problem som uppstår, bara man vill. Men viljan finns inte hos den svenska Folkhälsomyndigheten verkar det som. Allt tyder istället på att de har valt den slappa vägen, och att de har haft andra politiska intressen än att minska antalet döda och svårt sjuka.

Men man behöver inte ha utegångsförbud, om det stämmer att viruset inte sprids med vinden. Då kan det räcka tex att man förbjuder människor att gå för nära andra människor, som inte är deras närstående. Det krävs två människor för att gå för nära en annan människa, och det räcker därför att en av dem väljer att följa lagen för att förhindra närkontakten!

Men jag upprepar den här frågan ang. huruvida virus sprids med vinden, som jag inte har fått något svar på:

Om viruset sprids med vinden, då är det ju farligt att gå ut också!
Folk blir ju redan av med sina arbeten. Med ännu kraftfullare åtgärder skulle arbetslösheten stiga enormt.
Citera
2020-04-06, 23:02
Medlem
kansascityshuffles avatar
Ca 74 dagar sedan nyheten släpptes.

Antal döda (Internationellt)
22 januari: 17
5 april: 69427

Antal döda (Sverige)
13 mars: 1
5 april: 477

Vi vet att det är betydligt många fler som har dött men nu utgår vi från officiell data.
Nån matematiker som kan göra en ungefärlig bedömning på hur siffrorna ser ut till sommaren?
Eller liknande exempel. 22/01-2020 till 22/01-2021.

Det har inte ens gått en månad i Sverige sedan första personen dog och människor som dör har till regel haft viruset i minst en månad.
Varför säger man nåt så dumt som DET ÄR LUGNT, VI HAR NÅTT PIKEN, STATISTIKEN KOMMER PLANAS UT vid sånt tidigt skede?
Tegnell verkar inte titta närmare på data för den delen heller och det finner jag ännu konstigare. (Det är sannolikt att den mannen har nån form av autism.)

Statistiken kommer planas ut med tiden om färre människor befinner sig i riskgrupper alt. att de som insjuknar förses med mediciner som kan bromsa ner sjukdomen. Många kommer dock inte få tillgång till den och även det skulle ta tid. (Bara några få länder som prioriteras)
Det är också naivt att påstå att världen är full av friska människor som är hälsosamma och tränar regelbundet.

Enligt asiatiska experter (De som har mest erfarenhet och kommer ha lägre antalet döda i deras hemländer) kommer vi förmodligen inte se röken av vaccin förens 2022. Slutet av 2021 som tidigast om allt går som planerat. Ingen kan veta säkert men om man tittar på alla omständigheter, det är bara spekulationer. Världen har aldrig sett något som ter sig liknande.

Mina sympatier går till alla som avlidit pga coronaviruset och deras anhöriga. Ett fruktansvärt sätt att dö på.
Tänk på att de flesta känner någon som befinner sig i riskgruppen.

Tegnells/regeringens bitchar som visar upp sig som provokatörer på Flashback borde vi ta med en nypa salt. Man kan bara hoppas att de avlider på samma sätt för världen skulle må mycket bättre utan dem. De bryr sig inte om sina medmänniskor utan hånar dem och riktar sig främst mot resonliga kritiker som ifrågasätter objektiva omständigheter med logiskt tänkande.

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-06 kl. 23:05.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Vad kommer de siffrorna ifrån? FMH säger ju 477?

Länken ser du ju direkt i posten som du citerade.

Sen var c19.se fått de ifrån exakt får du kolla på deras sida. Men det lär vara riktiga uppgifter då de hela tiden legat långt före FHM, 2 dagar före är inte ovanligt.

Det är egentligen snarare FHM som är seg och har konstiga siffror. De eftersläpar ibland så mycket som 2 dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Då kan jag, som blivit anklagad för att vara förnekare svara.
Huvudstadsregionen hade runt 2,6-2,7%
Den andra regionen man börjat testa var Midtjylland. Där var, om jag minns rätt 0 av 244 negativa
Jag vill fortfarande ha en länk till orginalkälla innan jag köper det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in