2020-04-06, 22:04
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Aha, en anekdot, då måste du ha rätt. Jag backar
Nej det är ingen anekdot. Fakta att Nya Zeeland har problem med en snabb ökning av sjuklig övervikt. 200-300 kg
Kolla själv.

Jag ville bara påpeka att även Nya Zeeland har enormt många sjukligt överviktiga och att det då också borde vara fler dödsfall än endast ett dödsfall kopplat till covid-19, om man vill påpeka att dödssiffror i USA blir högre på grund utav fetma.
Det stämmer inte riktigt. Nya Zeeland måste ha gjort något mycket bra i den här pandemin.
Deras dödsstal har stått på en person i fler veckor.
Citera
2020-04-06, 22:04
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
The study said most of the patients in the study had underlying conditions like diabetes or kidney problems.

Samma resultat som femtioelva liknande undersökningar jorden runt.

Alla svaga dör och de starka blir kvar. Låter ju som en jättebra ide!
Citera
2020-04-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Den text som citeras kommer härifrån: https://komonews.com/news/coronavirus/early-uw-study-says-critically-ill-covid-19-patients-had-high-mortality-rate
Och kommer i sin tur härifrån: https://newsroom.uw.edu/news/early-study-covid-19-patients-shows-high-mortality-rate
Hoppas du inte tar den för sanning? 24 patienter med medelålder på 64 år kan knappast betraktas som supervetenskapligt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Ser du några problem med att räkna fel på ungefär en miljon på en månad? Tycker du att det eventuellt påverkar din trovärdighet? Det blir ju ganska lätt att komma med facit just i efterhand, håller du med?

Du svarade däremot inte på att du tidigare ikväll skrev att ”denna katastrof är nog större än vi ens kan föreställa oss”. Du räknade ju exempelvis fel på en miljon på en månad, så höjd kan du ju inte förneka att du tagit från början?

Med en pandemi är det lite som en väderprognos. Man KAN veta ungefär hur allvarligt det kommer att bli. Däremot är tidsaspekten svårare att uppskatta.

Du kan ju fundera på vem som har högst trovärdigehet:
a) Den som i slutet av januari sa att covid-19 aldrig skulle nå Sverige, eller aldrig få spidning här.
b) Den som i slutet av januari sa att det skulle bli miljontals döda i världen och tusentals döda i Sverige i mars, men det blev april istället.

Jag röstar på b.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Uppenbart att Boris är multisjuk. Kolla hur han rör sig - som en 80-åring.

Otroligt tråkigt att han nu kämpar för sitt liv, har hört mycket gott om den här mannen från olika britter.

It ain't over until the fat lady sings

Kämpa Boris!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag har för mig att han röker eller har varit rökare, det är inte på plus sidan.
Sant, och lite knubbig. Men förhoppningsvis har han rätt goda chanser att överleva. Men även den med goda chanser kan ju dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att rökare har en högre risk får sägas är klarlagt. Och jag har väl inte fel i att Johnson är rökare? Kanske inte 17 paket om dagen, men inte heller en feströkning vartannat år.

Du kollade inte ens va?

Repeterar med samma källa.

European Journal of Internal Medicine.

Fyra medicinska studier av fem, finner inte det samband alla hävdar.

Men jag förstår att det är skönt att tro att eländet bara drabbar rökare.

” Therefore, 5 studies could finally be included in our meta-analysis, totaling 1399 COVID-19 patients, 288 of whom (20.6%) with severe disease [6–10]. The essential characteristics of the five included studies are shown in Table 1, whilst the individual and pooled OR of smoking for predicting severe COVID-19 is shown in Fig. 1. Overall, in only one study [8] active smoking was found to be a significant predictor of COVID-19 severity, whilst in the other four studies the association was not statistically significant. Despite a trend towards higher risk was appreciable, no significant association could neither be found between active smoking and severity of COVID-19 when data of individual studies were pooled (OR, 1.69; 95% CI, 0.41–6.92; p=0.254). No significant association could also be found when the large study by Guan et al. (89.5% of all samples size) [6] was excluded from statistical analysis (OR, 4.35; 95% 0.86–21.86; p=0.129; I2, 29%, p=0.24).”

https://www.ejinme.com/article/S0953-6205(20)30110-2/fulltext
Citera
2020-04-06, 22:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Därför att sådana restriktioner som skulle behöva användas för att helt stoppa viruset skulle vara värre för folkhälsan än att låta det spridas i rimlig takt så sjukvården inte kollapsar.

Varken Taiwan eller Sydkorea har lock down men klarar det fint utan att ha ihjäl massa medborgare.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Börjat hämta mig.

Enda nyheten under dagen som sticker ut är.....
https://metro.co.uk/2020/04/06/nyc-begin-burying-bodies-mass-graves-dug-public-parks-12517337/

Fortfarande scary shit i Kina...
En till larmande läkare försvunnen...

""Dr Ai Fen is a doctor at the Wuhan Central Hospital.
She was perhaps among the first doctors to discover the Wuhan virus.
After speaking out against the authorities, Dr Ai Fen has gone missing.""

Sanningen om Wuhan känns som långt borta och begravd.
Citera
Medlem
Såg att Thanos redan börjat bortförklara Sveriges kommande höga dödssiffror med att vi har unik förmåga att tracka dödsfall av Corona pga personnummer etc.
Haha!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Bra av folk som såg igenom rapporteringen igår där johnson bara skulle göra "test"
Det var den information som fanns att tillgå då.
Men ytterst kvalificerad gissning att det var vilseledande information.
Citera
Medlem
Arnold-Gregers avatar
Jag undrar vad media kommer hitta på för att lugna/avdramatisera det hela ifall Boris Johnson avlider? Kanske övervikt, stress eller att han arbetade för hårt under den tidiga fasen av sjukdomen bidrog till försämringen. Alternativt att det hänvisas till någon bakomliggande sjukdom som inte klassificeras annorstädes.

Kanske får vi läsa i pressen: "Ett europeiskt lands premiärminister avled till följd av covid-19, han var över 50 år och led av en bakomliggande sjukdom"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in