2020-04-06, 21:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Där har du ditt svar vad som händer vid ett stort utbrott. Är inga stora mörkertal.

Så du läste artikeln och klippte ut den värsta siffran ur sitt sammanhang. Wow. Underkänt
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Jag såg precis för mitt inre en hel rad med unga somaliska män på en avdelning.
Hur har det gått med dem? Ett tag var somalierna på tapeten, men nu kanske det inte rapporteras längre, det blev ju en hatstorm (eller så)?
Frågorna är inte specifikt riktade till dig.

Har ingen aning. Mycket kan man ju säga om Boris Johnson t.ex. Men han ser inte så jätte-somalisk ut.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Hade inte Angela Merkel också Corona? Två europeiska ledare i sådana fall, det säger en del om denna sjukdoms utspridning.

Om flera världsledare åkt på C-19 tror jag att flera miljoner måste ha fått det bara i Europa.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Att Boris Jonsson nu ligger i respirator hoppas jag kommer att få många medelålders och yngre att sluta tro att de är odödliga. Eftersom denna grupp är så stor så är det viktigt att dessa håller sig till FHM rekommendationer. Annars så kommer sjukvården att braka samman, vilket drabbar alla!

Vad man hör från engelska medier är han (ännu) inte på/i en respirator. Guardian:
The prime minister is understood to be conscious and to have been moved as a precaution in case he needs ventilation.
Sa de på Sky News också.
Citera
2020-04-06, 21:51
Medlem
Sextiopluss avatar
BBC: Boris Johnson får intensivvård.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ööh va? Alla riktlinjer som gäller nu är ju just för att minska smittspridningen, och inte stoppa den. För att sjukvården ska hänga med. Men att stoppa den går inte. Det loppet är kört överallt förutom Kina en gång i tiden. Nu har det börjat ploppa upp nya fall även där dock.

Varför skulle det inte gå att stoppa smittspridningen med hårdare riktlinjer?
Minskningen av smittspridningen beror ju på att människor ser till att inte bli smittade. Så varför skulle man inte kunna göra ännu mer så, och se till att inte bli smittad livet ut?
Och om alla människor ser till att inte bli smittade livet ut, då stoppar man väl smittan?

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är väl en jävla skillnad på att strypa smittvägar, och att helt utrota viruset. Du har väl sett idag att det dykt upp flera fall i Wuhan igen, trots att folk suttit inspärrade i månader. Det om något är väl ett bevis på att det helt enkelt inte går att får bort skiten helt.
Vad alla länder gör just nu är ju att försöka hitta balansen emellan öppet samhälle och vårdens kapacitet.
Om det inte hade varit så, så hade väl ex Österrike inte börjat öppna igen, utan fortsätta tills smittan var helt borta..

Att det dyker upp fall i Wuhan igen beror ju på att de har smittats på något sätt, alltså har de misslyckats med att se till att inte bli smittade livet ut!

Att vi inte behöver lika hårda restriktioner här i Sverige, som de behöver i tex Italien och Spanien, det kan bero på att vi i allmänhet inte är lika närgångna andra människor som de är i Italien och Spanien.

Så du kan ju tänka dig hur det kanske kan bli, om dessa länder skulle följa Sveriges metod för att hantera Coronaviruset. Och flera länder verkar ju titta på Sverige och vill testa våran metod.
Det kan bli total katastrof i tex Italien och Spanien då, alla kanske blir smittade på några dagar!

Och jag hoppas därför att Sverige är tydliga med det, att svenskar i allmänhet troligen är mindre sociala än andra folk i världen. Annars kommer världen kanske hata oss efteråt, för att vi har "lurat" dem!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Vad är oodsen att överleva om man hamnar på IVA/Under respirator?

Boris odds? Det ska vara dåliga odds hörde jag? 50%?
Han är "bara" 55 och tillräckligt frisk för att vara premiärminister så han bör ha en hygglig chans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har redan sagt att sjukdomen tog ca en månad längre på sig att få fäste i Europa och USA än jag uppskattade. Det har jag inga som helst problem att erkänna, den tiden underskattade jag (väldigt få, speciellt förnekare, här i tråden som någonsin skulle erkänna något sådant).

April är helt enkelt mars i denna beräkning. Ja, till och med USA talar om "upp till 2.4 miljoner döda" och en stor del av detta blir under april-maj. Totalt i världen: "Miljoner döda i april", ja det skriver jag under på varje dag i veckan.
Tack för svaret, den som väntar på något gott...

Ser du några problem med att räkna fel på ungefär en miljon på en månad? Tycker du att det eventuellt påverkar din trovärdighet? Det blir ju ganska lätt att komma med facit just i efterhand, håller du med?

Du svarade däremot inte på att du tidigare ikväll skrev att ”denna katastrof är nog större än vi ens kan föreställa oss”. Du räknade ju exempelvis fel på en miljon på en månad, så höjd kan du ju inte förneka att du tagit från början?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vad fan vad de skriver olika saker överallt eller också är det jag som återigen läser mattespråket helt galet. Då kanske det var tvärtom.
Men killen jag känner som jobbade i Nya Zeeland sa att fetman var enorm där och det var inte svenskt fet utan uppåt 200 kg klassen. Inte bara det. De rökte braja och drack när de jobbade också. Inte alla men många.
Svensken är normalt fet när den är fet för det mesta.

Eftersom fetma verkar vara en slags egen riskgrupp så borde ju Nya Zeeland ligga risigt till också.
Läste någonstans att de agerade stenhårt direkt. Vet inte mer. Man nämner inte Nya Zeeland. Jag tycker att det är konstigt. De borde ju titta på varför.

Aha, en anekdot, då måste du ha rätt. Jag backar
Citera
2020-04-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oinbjuden
Medicinskt är det inte någon som säger att fler smittade är bättre. Tegnell bryter mot sin Hippokrates ed när han ger politiskt grundade råd istället för medicinskt grundade råd.
Jag håller med. Tegnell och gänget borde göra en Boris Johnson och visa att man inte ska vara rädd för att smittas. Det gör dom inte utan håller sig undan och låter folket riskera livet för deras väg till flockimmunitet. Själv hade jag valt lite smitta och färre döda samt inväntat vaccin. Taiwan och Sydkorea visar att man kan åtminstone försöka så att vården hinner med och ändå hålla ekonomin igång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
De ligger strax efter mexikaner och amerikaner.
Ca 65 % lider av fetma i Nya Zeeland.
Exploderat av snabbmatskedjor. Billigare för många utav dem att proppa i sig äckliga pommesfrittes och andra oljiga äckelsaker.
Frågade en kille jag känner om det fanns många feta där när han bodde där. Ja massor överallt. Minst 200 kg.

Men jag är förvånad över att Nya Zeeland har klarat sig så bra i den här pandemin.
Vad gjorde de som ingen annan har gjort. Varför tittar man inte på dem.

Nu har inte jag specialstuderat vad NZ gjort i pandemin, men vill ändå delge en tanke utifrån att jag har varit där och sett deras agerande i en "normal" situation. Vid gränsen in till landet så minns jag att jag fick fylla i ngt formulär med en del frågor, bl.a. om ifall jag hade vistats på bondgårdar nyligen och liknande frågor (i sådana fall förstod jag från en tjänsteman att de kunde t.ex. beslagta ens skor). Vidare hade de starka restriktioner på vad man fick föra in i landet, nu minns jag inte exakt vad det var men det kändes väldigt mkt mer reglerat än här hemma. Jag tyckte det var lite konstigt först.

Förklaringen från folket i NZ jag pratade med, var att de är rädda om sitt natur- och djurliv och har därför ganska stränga regler vid sina gränser, så att de inte får in saker som kan störa/kontaminera djurlivet. Därifrån går min tanke till att om de redan i normaltillstånd är restriktiva utåt, så kan det ju rimligen förstärkas ytterligare, vid en pandemi. Bara mina tankar utifrån min erfarenhet, men men.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar vem som smittade honom och om den personen kommer att hängas om han dör.

En vecka innan han insjuknade gick han runt och skakade hand med människor på ett sjukhus, minst 200st skröt han om

Finns video, orkar inte leta upp den nu dock. Sök så hittar ni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in