2020-04-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
I början var det en läkare från IVA. Hon var ställd över att dom får in så pass många unga friska män som behöver respirator. Det är många säger hon.

Så det lät ju inte så bra.
Jag såg precis för mitt inre en hel rad med unga somaliska män på en avdelning.
Hur har det gått med dem? Ett tag var somalierna på tapeten, men nu kanske det inte rapporteras längre, det blev ju en hatstorm (eller så)?
Frågorna är inte specifikt riktade till dig.
Citera
2020-04-06, 21:48
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
4 timmar före

Hoppsan!
Vad var det jag sa
Citera
2020-04-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tyvärr, jag har ingen länk. Gå in på svt-play?

Då gör vi så här då: https://www.svtplay.se/video/24741290/aktuellt/aktuellt-6-apr-21-00-3

Mycket klar läkare från IVA. Och nytt är att det är såpass många unga män som blir svårt sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Mmm, skandalöst hur folk uppför sig i Sthlm. Jag var ute en promenad på lunchen och inte en j*vel visar hänsyn. Möter man ett gäng på tex fyra personer som går i bredd på en smal gångväg, så fortsätter de gå i bredd rakt emot mig. Om man vill undvika deras vidriga andedräkt, får man försöka hitta en väg vid sidan om snabbt som bara den, men ibland går det ju inte.

Dessutom är det betydligt mer folk ute nu i alla parker. De sitter i stora klungor, sitter på serveringar. Svenskar är så frutkansvärt aningslösa och egoistiska att man bli mörkrädd.

Sen den trötte Tegnell i Aktuellt som knappt verkar bry sig utan svamlar på som vanligt. Han anger att "vi byggt ut sjukvården" som skäl för att hans koncept "fungerar". Hur hänger det ihop logiskt?
Jag tycker inte Tegnell kan hållas ansvarig för Stockhomare..
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
30,9% av nyazeeländarna har fetma.
Vad fan vad de skriver olika saker överallt eller också är det jag som återigen läser mattespråket helt galet. Då kanske det var tvärtom.
Men killen jag känner som jobbade i Nya Zeeland sa att fetman var enorm där och det var inte svenskt fet utan uppåt 200 kg klassen. Inte bara det. De rökte braja och drack när de jobbade också. Inte alla men många.
Svensken är normalt fet när den är fet för det mesta.

Eftersom fetma verkar vara en slags egen riskgrupp så borde ju Nya Zeeland ligga risigt till också.
Läste någonstans att de agerade stenhårt direkt. Vet inte mer. Man nämner inte Nya Zeeland. Jag tycker att det är konstigt. De borde ju titta på varför.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar vem som smittade honom och om den personen kommer att hängas om han dör.

Han besökte sjukhus i England och skakade hand med folk.

Är nog många som kan ha smittat honom.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jag har hånat och skällt på tegnell men ikväll på aktuellt så var han fan i mig bra.
Visst med Björn Olsen bredvid så var han både blid och timid - den förväntade konfrontationsdebatten kom förövrigt av sig tack vare Boris försämrade tillstånd
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Hade inte Angela Merkel också Corona? Två europeiska ledare i sådana fall, det säger en del om denna sjukdoms utspridning.
Nej, hennes läkare hade det men hon själv testade negativt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Välkommen till coronatråden, här har de flesta ”hört” något, oftast har de också glömt var.

Researchers looked at the 24 most critically ill patients from the Puget Sound area in the early stages of the coronavirus pandemic and found their mortality rate was 50 percent.
Citera
2020-04-06, 21:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Du ljuger, Tegnell sa inte att skyddsmask inte skyddar, gör om och gör rätt. Det är väl inte konstigt att FoHM, inte Tegnell men du begriper väl inte skillnaden, måste revidera uttalanden efter att ny fakta inkommit, det är fullständigt naturligt när något nytt inträffar.
Det är dock fortfarande en väldigt liten del som smittar asymptomatiskt, det finns dessutom inte fastställt under vilken tidsperiod dessa smittar, att dessa inte smittar under hela tiden kan vi väl vara överens om, eller?
Vore bra om du bifogar en länk där det klart och tydligt framgår att Tegnell sagt att den inte smittar aerosolt, inget jag känner igen.

30% asymptomatiska fall i Sydkorea:
https://www.dw.com/en/up-to-30-of-coronavirus-cases-asymptomatic/a-52900988

78% i Kina:
https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375

Även med Sydkoreas statistik (30%) så är det inte en väldigt liten del asymptomatiska fall.
Att FHM med Tengell vägrar ta in denna statistik får stå för dem, de får gärna presentera sina egna tal men hitintills har jag inte sett någon egen statistik.

Och jo, man kan smitta även om man är asymptomatisk.

Och jo, man kan smitta under hela tiden som man bär på viruset tills dess att kroppen producerat nog antikroppar.

Skillnaden mot de som har symptom är dock att man inte vet när kroppen vunnit kampen mot viruset.

Bara för att man inte har symptom på viruset så betyder det inte att man inte bär på viruset.

"Aerosolsmitta, som det kallas, uppstår främst inom hälso- och sjukvården vid en del moment när patienter till exempel är intuberade, alltså har ett rör i luftstrupen, eller har annat andningsstöd. Det finns inget som tyder på att det skulle stå för en viktig smittväg bland allmänheten, säger Tegmark Wisell."
Aerosolsmitta, som det kallas, uppstår främst inom hälso- och sjukvården vid en del moment när patienter till exempel är intuberade, alltså har ett rör i luftstrupen, eller har annat andningsstöd. Det finns inget som tyder på att det skulle stå för en viktig smittväg bland allmänheten, säger Tegmark Wisell.
https://www.nyteknik.se/samhalle/folkhalsomyndigheten-reder-ut-smittar-coronaviruset-via-luften-6992811
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det mesta i samhället är dimensionerat efter ett relativt jämnt flöde, som man anpassat sig efter. Ofta av ekonomiska skäl. Just in time-tänkandet präglar det mesta.

Händer det något oförutsett - så att det blir en oväntad volymökning - då går man i taket nästan direkt.

Det är dyrt att vara förberedd på något - som kanske händer. Eller kanske inte.

Det mesta är underdimensionerat och klarar inte ens normalläge. minsta lilla frekvensförskjutning kan leda till proppar fast det är så små tal som bara något tiotals avvikelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Nu kommer Boris Johnssons ringa övervikt slås upp här inne. Kanske är han också en kedjerökande diabetiker med Downs Syndrom.

Vad jag förstår är han rökare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in