2020-04-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
I början var det en läkare från IVA. Hon var ställd över att dom får in så pass många unga friska män som behöver respirator. Det är många säger hon.

Så det lät ju inte så bra.

Ja inte bra. Även om jättemajoriteten av dom klarar sig så håller dom ju upp respiratorer för dom äldre.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Nej. Tiden har två riktningar, framtid och det förflutna. Jag vet hur utvecklingeb skett i det förflutna, därför kan jag räkna bak. Framtiden vet jag inget om.

Du vet inte hur det har utvecklat sig matematiskt. Du räknade bakåt med chanssiffror, då kan jag gissa framtiden med dessa siffror. Ditt sätt räkna ger vid hand 30000 döda svenskar om tre veckor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Att du kanske tvingas motivera din ståndpunkt eller belägga den med källor är inte ett hån.
De som ogillar regeringen och Tegnell har i regel en ganska trist attityd med beskyllningar om mord och diverse hot.

Det vore underbart om en sådan saklig debatt kunde föras!
Jag har hitills bara blivit hånad med konstiga kommentarer som "tror du att du är epidemiolog eller" eller "sen när vart du expert" osv.
Dessutom är det horribelt att jämföra med influensa och trafikolyckor- debatten dras ner på sandlådenivå...
Det är typiskt att debatten blir såhär polariserad i Sverige i vanlig ordning. Tröttsamt.
Skönt att höra om du inte är sån!
Fortsätt så
Citera
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad jämför du med?

I New York ska de börja gräva massgravar i stadens parker för att begrava alla döda.

När gjorde man det senast?

Men fortfarande. Matte är matte. Så kan man säga om allt man kan dö av, det beror bara på hur stort landet är, hur många gamla som smittats, hur tätbefolkat landet är, och hur många som är sjuka i t.ex en andningssjukdom - som har smittats. Det är därav klart att om du smittar en person eller smittar 1 miljard människor med det så kommer dödssiffran att skilja sig. Men faktum kvarstår. Det är inte farligt för de som är unga och friska eller åtminstone som inte har en multisjuka. I USA är 350 000 smittade. 10 000 har dött. Det är, mig veterligen, inte en enda ung och frisk som dött. De trodde att där fanns en men den personen var också sjuk.
Citera
2020-04-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tror dom sätter in ivermectin och hydroxiklorokin.

Det verkar onekligen vara faktorn feber som driver på och försämrar hälsan för för patienterna. Jag antar att så länge man inte får hög feber så ska man vara tacksam?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Vad är oodsen att överleva om man hamnar på IVA/Under respirator?

Boris odds? Det ska vara dåliga odds hörde jag? 50%?
Han har väsentligt högre chans. Han är trots allt bara 55 år.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vi har idag 500 döda i Sverige, med en deathrate på 0,15% så skulle det innebära att vi idag har över 300,000 i Sverige som är eller har vart smittade. Det är väl inte en orimlig siffra eller?

Det finns ju tom. de som tror vi har så mycket som över 1m smittade i Sverige idag

A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Där har du ditt svar vad som händer vid ett stort utbrott. Är inga stora mörkertal.
Citera
2020-04-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det verkar onekligen vara faktorn feber som driver på och försämrar hälsan för för patienterna. Jag antar att så länge man inte får hög feber så ska man vara tacksam?
Ja, varför skulle man vara tacksam för feber?
Citera
Medlem
Hade inte Angela Merkel också Corona? Två europeiska ledare i sådana fall, det säger en del om denna sjukdoms utspridning.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Vad är oodsen att överleva om man hamnar på IVA/Under respirator?

Boris odds? Det ska vara dåliga odds hörde jag? 50%?

Han är överviktig och ser inte ut att ha den bästa hälsan. Enligt nätet spottar han inte glaset. Det förbättrar väl inte oddsen
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
På vilket sätt är det en dålig idé?
Om man har studerat det hela visste man också att det skulle bli många döda. Så de var förberedda på det.
Ingen kunde ge lite mer exakt data för ingen har nån aning hur det kan bli.
Men de kanske har räknat en spann:
"Det kan bli allt mellan 10 tusen till 100 tusen. Är det försvarbart? För det mesta är aldre aldre (cit.) samt i första hand folk som har andra mer eller mindre allvarliga sjukdomar. Nån ung vuxen eller till och med ungdom kan stryka med men bara sällsynta fall. Ska vi köra?"

Alternativet hade varit det mest uppenbara, dvs göra som alla andra länder och lägga näringslivet på is med massa ekonomiska konsekvenser. Utöver det hade man behövt lägga pengar på att rusta upp militärer som man gjort i andra länder.

Så de har kunnat ta två flugor i en smäll. Inte förstöra ekonomi på samma sätt som alla andra länder. Utöver det bli av med massa oönskat folk som "bara äter upp massa resurser". Vilket ypperligt tillfälle.

Så som de tänker är det inte en dålig idé. Visst behöver man vara extremt cynisk för att göra nåt sånt.
Men i så fall är de det.

Det som kan göra att det var en dålig idé är att Sverige för en enorm förlust i form av människoliv.
När det varje dag blir lika många döda som vid Estonia-katastrofen kommer alla eller de flesta av 46% eller vad det är som nu stöder Löfven att kräva att regeringen ska få betala för det.

Så jag tror de "hoppas" att det bara dör max ett par hundra om dagen. Men blir det värre, ja, då håller jag med att det kommer visa sig vara en dålig idé.
Det finns massor av frågetecken om huruvida en brant kurva kan fungera. Ja, detta virus är inte jätte dödligt om man kan ge vård till de som blir allvarligt sjuka. Men utan vård kommer de också att dö och då blir det helt plötsligt ett mer dödligt virus. Det handlar inte bara om vårdplatser även om de också kan ta slut, utan det handlar om att ha personal som är friska medicin och utrustning. Som jag förstår det ökar behovet för utrustning för varje dag som går i världen med produktionen ökar inte lika fort. Det enda sätt att vara helt säker är att ha en stor inhemsk produktion, vilket vi inte har. Här finns det katastrof möjligheter. Det är bara att använda fantasin. Nästa problem blir kropparna. Detta borde ses över redan nu. Förvarningsplats för dom och möjlighet att hämta dem. Här krävs också utrustning för att på ett lagligt och säkert sätt hämta, frakta och ta hand om kroppar. Här finns potential att det kommer låsa sig för Sverige med den lagliga biten och då också katastrof möjligheter. Sedan finns också frågan huruvida man blir immun och i så fall hur länge. Tänka får man också då på att alla insjuknade som blivit friska är som tickande bomber, då de kan helt plötsligt insjukna igen och skapa en ev ny smittspridning, hur länge det är så vet vi inte. Sedan har vi den känslomässiga biten, som jag inte tycker man ska förneka. Jag har aldrig behövt handskas med döda människor, aldrig behövt kliva över en osv. Sedan är ju många av våra makthavare i risk gruppen, feta män över 50. De kommer bli betydligt färre. Det kanske finns fler problem som inte jag ser också. Det ända sättet att handskas med detta virus är att kväva det så tidigt som möjligt. Men kanske har det tåget redan gått.
Min uppfattning och erfarenhet är att planer med så många frågetecken och katastrof möjligheter aldrig lyckas men jag hoppas att jag har fel och under kan ju ske.
Citera
2020-04-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag backar upp den prognosen iallafall.
Det verkliga dödstalet i Kina är ohyggligt stort. Det kommer rapporter om det nu. Googla får du göra själv.
Afrika har länge haft en stor smitta, men hur det har gått vet ingen, då det är krig och svält och allehanda misär som gör vettig rapportering omöjlig.
Situationen i sydamerika är inte mycket bättre.. slumområden till exempel, vem vet vad som händer där?
Som jag länkade förut, mörkertalet av döda i Italien kan vara enormt.
Så flera mijoner döda i mars låter väldigt trovärdigt i mina öron iallafall.
Det finns experter som backar upp detta.
Vilket år vill du få det till miljoner döda i mars? Nästa år? Senare? Nästa pandemi?

Du sitter med magkänsla och hänvisningar till ”experter” och ”rapporter”, vilket givetvis är lika illa som Excel-proffsen hemma i pojkrummet men ändå på en helt annan nivå. Vad som låter trovärdigt i dina öron kan man, just baserat på din magkänsla, ”experter” och ”rapporter” tyvärr inte ta på allvar.

”Vem vet” och ”kan vara enormt”, herregud...

Tror jag vet hur ditt försvar kommer se ut, men det tar vi när det kommer.

Förresten: mars är slut, vi är i april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in