2020-04-06, 20:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Danskarna öppnar förskolor och skolor upp till klass 5 efter påsk:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/mette-f.-praesenterer-foerste-fase-af-genaabning/8082257
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Lol!!!

Det där påminner mer om den finska linjen än den svenska linjen.
Citera
2020-04-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Var har du drömt detta? Bårhusen fulla i Stockholm, ett dödstal som sannolikt ligger på ca 900 och drygt 110-120 per dag nu. Det kan du inte förneka om du förstår att tolka denna graf:

https://imgur.com/a/NrF9KTQ

(tips: minskningen de senaste 4 dagarna är inte för att färre har dött, utan på grund av en stor eftersläpning i rapporteringen. När de väl rapporteras så sätts detta på den riktiga dagen för döden).

Och Johan Giesecke som brukar vara försiktig i sina uttalanden sa idag att det ska bli mycket, mycket värre i Stockholm de kommande 2-3 veckorna, sen kommer vändningen. Inser du vad det betyder?
Jag får inget svar på mitt inlägg från 20.00? Säg till ifall det var för avancerat språk så får jag försöka omformulera mig, försökte använda ett så enkelt språk som möjligt.
Citera
2020-04-06, 20:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Ytterligare ett tillfälle när du uttalar dig tvärsäkert samtidigt som du inte vet vad du pratar om.

Du har förvisso rätt i att man räknar ut dödligheten på fallbasis (Case Fatality Rate, inte "dödsrate") så som du anger. Men som den du citerar skriver så finns det ett enormt mörkertal med smittade med lindrig sjukdom som tillfrisknat men som vi inte vet om. Därmed, precis som på samma sätt som med 42 mutationer som du yrade om innan, så säger det talet du räknar ut med den data du väljer till din hemmasnickrade CFR INGENTING om den verkliga dödligheten.

Ska du förresten svara på det andra jag skrev till dig? Eller blev du kränkt för att du hade fel?
Vad har jag ljugit om? 40+ covid-varianter på 10 personer på Island är korrekt!

Jag skrev för länge sedan ett ps och ursäkt att jag hade mindre koll på förkylningsvirus. Läste du inte det? Det är det enda jag kommer ta upp angående det. Du får ingen personlig ursäkt.
Citera
2020-04-06, 20:33
Medlem
Bravo Norge. Karantän hjälper!!

Norway announces it has 'brought coronavirus under control' after rate of new infections plummets
Norway has confirmed 5,760 cases of coronavirus and 74 deaths from the virus
Health minister said rate of infection had plummeted following lockdown
Citera
2020-04-06, 20:34
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jo man dör i förtid om man dör av sjukdom när man är tex 50 år. Man kan leva mycket längre än så, över 100 år!

Och naturens vilja är inte att man ska dö vid tex 50 år. Naturen har nämligen ingen vilja!

Och det finns människor som har blivit över 100 år, utan att ha haft någon hjälp av sjukvården i sitt liv!

Det finns orsaker till att man dör i förtid, och det är bla Folkhälsomyndighetens uppgift att ta bort de orsakerna. De får betalt för det!

Men Folkhälsomyndigheten verkar ju inte ens förstå hur väldigt många färre cigaretter som skulle rökas i Sverige varje dag, om tobak förbjöds. Så det blir nog svårt för dem att ta bort orsakerna till att människor i Sverige dör i förtid, tyvärr!
Nu börjar du bli aningen filosofisk.

Vi har fri vilja i Sverige. Alla vet vilka nyttigheter vi bör göra för att få ett långt och friskt liv men inte alla klarar detta.

Man kan bli hundra, som du skriver, men det kan också vara att ens tjugofem sista år endast består av smärta och isolering. Demens och sängliggande.

Inte så roligt för alla men inget som går att påverka där och då, man vänjer sig vid allt.

Tror inte det hade varit något trevligt samhälle om FHM hade gått in och styrt över hur folk skulle bete sig för att få upp medelåldern i landet.
Men det är nog där vi tänker väldigt annorlunda.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Bravo England. Karantän hjälper!!

Britain's daily deaths and new infections drop by almost a THIRD: Signs of hope as 439 fatalities are recorded in a day - the lowest 24-hour toll in almost a week - and UK records 3,802 new cases - 2,000 less than yesterday
Källa: Daily Mail

Så skall en slipsten dras.

Kämpa Boris!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Artikeln är mycket intressant. De sitter och kollar Sverige. Blir som att Sverige endera blir en förebild i hur man skall agera vid en pandemi eller också blir vi ett skräckexempel på vår enorma tilltro till " doktorshattar"
Farligt också att utgå från att den svenska metoden är perfekt i pandemier. Nästa pandemi kan vara värre än pesten och då krackelerar Sveriges agerande direkt.
Tegnell sitter kanske och väntar på att få tio doktorshattar ytterligare. Eller också är han helt enkelt en fin man som endast ville hjälpa folket. Eller också är han ett nervrak och ber till Gud att inget skall gå fel i hans uträkningar. Stefan däremot oj, oj, oj han kommer att jäsa upp som en riktig träskpadda och säga att det är han ensam som har fixat allt.
Och folket kommer att kyssa hans fötter.
Inte jag. Då tackar jag hellre Tegnell eftersom det är han som fått stå i skottgluggen. Stefan har inte gjort något.

Tänk bara på att alla pandemier inte är likadana.
Det jag främst vänder mig mot i FHMs hantering är att man byggt modeller utifrån siffror från kina, och till viss del från Italien. Dessa siffror är så färska att man måste gissa till stor del. Min oro är att man har fel på en eller två parametrar, och då hamnar helt jävla fel i beräkningarna.
Dessa små skillnader kan vara skillnaden mellan genialitet och galenskap.
För mycket chansning för min smak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Dumhucvud.

Man beräknar dödstraten gennom att dela antalet döda med antalet smittade.

Det finns ju fler än 1,5 miljon som smittats i Sverige.

500 / 1 500 000 = 0,03 procent !!

Och samtliga döda var multisjuka 85-årinbgar som skulle ha dött inom 2 månader i vilket fall som helst, om inte annat av förkylning.
Nja, det finns två sätt att göra.

Döda / (Döda+Friska)

Eller

Döda / (Smittade för 20 dagar sedan)

Den sista kan du byta ut 20 mot så länge det i snitt tar att dö. Det pga att om du tar döda/smittade så är det en del sjuka som smittades nyligen och som inte "hunnit" dö ännu.

I dagsläget har vi för övrigt ingen aning om varken antalet friska eller smittade, då det likt du skriver finns ett enormt mörkertal.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du missade detta: Uppskjutna begravningar gör saken värre. Men huvudorsaken är fortfarande de höga dödstalen pga coronaviruset.

Det handlar givetvis om en snedfördelning i Stockholm som inte sysns i övriga landet, men att det skulle vara som uppgiftlämnaren säger att det »rasar in« är ju att handskas vårdslöst med språket.

Det är dock inget nytt att man inte hinner med. Det har hänt tidigare:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7245030

https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/plats-for-fler-pa-barhuset/

https://www.bblat.se/artikel/barhuset-ar-for-trangt

Det handlar som så ofta mest om kapcitet.
Citera
Medlem
Nog för att det snart är påsk, men man blir ju lite förvånad ändå när Finland idag (på worldometers) redovisar -1 dödsfall. Ser ut att vara nytt världsrekord..

Generellt är det som vanligt Sverige som utklassar sina grannländer i grenen coronadöda på en måndag:

Sverige +76
Danmark +8
Norge +5
Estland +4
Island +2
Litauen +2
Lettland 0
Grönland 0
Färöarna 0
Finland -1

Sammanlagt:
Sverige +76
Övriga Norden+Baltikum: 21 (eller 20, om man skall tro att en finne har återuppstått)

Slänger vi in Polen också, så har vi:
Sverige +76
Övriga Norden+Baltikum+Polen 34

Vi ligger därmed på dubbla dödstalet jämfört med grannländer som sammanlagt har 60 miljoner invånare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Dumhucvud.

Man beräknar dödstraten gennom att dela antalet döda med antalet smittade.

Det finns ju fler än 1,5 miljon som smittats i Sverige.

500 / 1 500 000 = 0,03 procent !!

Och samtliga döda var multisjuka 85-årinbgar som skulle ha dött inom 2 månader i vilket fall som helst, om inte annat av förkylning.

Fan va skönt 1.5 miljoner smittade.... mitten på nästa vecka har vi nått flockimmunitet och allt är över.......
Citera
2020-04-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Dom har t.o.m förlängt det två veckor.

Har du link på att underleverantörer gått i konkurs?
Nej då outar jag mig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in