2020-04-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Vi kommer inte att sluta med det, men det är redan inprisat. He he he ... men jag tror inte att folk kommer att sluta stanna hemma eftersom trycket på vården då blir för stor.

Ja det är knappast rationellt att fortsätta karantän i det här läget, det skadar både ekonomin och orsakar fler dödsfall.
Citera
2020-04-06, 18:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Hur går det för Flashbacks bottenfiskare som sitter och väntar på lägre bottnar? Måste kännas ganska svettigt efter dagens uppgångar, speciellt om man dessutom hoppade av nära botten. Då är nog ångestnivån ganska hög nu. Själv tjänar jag både på ned- och uppgång.

Ni som skriver om att rekordmånga företag går i konkurs, hur många av dessa är börsnoterade? Genuin fråga, för jag har ingen aning. Man måste komma ihåg att ökade konkurser inte nödvändigtvis är negativt för börsbolagen då dessa kanske istället senare fyller ett hål efter en mindre konkurrent som kursat. Samma sak med arbetslöshet, billigare arbetskraft är mumma för de flesta börsbolag. Sen att det gräver djupa hål i statens fickor är en annan historia.

De som bottenfiskar (som jag gjort) började högst förmodligen när vissa indikatorer nådde extrema nivåer och började i det läget (dvs inte nu...) köpa in sig. En extrem nivå nåddes t ex den 16 mars när veckodatan för RSI14 för indexet DJI (Dow Jones Industrial Average) la sig på 16, en historiskt signifikant låg nivå. Man kan tänka sig att de något mer kloka människorna inte endast ser till den dagliga datan eller tar en enskild dag som någon typ av bevis på att det t ex endast bär av åt ett visst håll. Det är annars sällan det går upp eller ned, det är betydligt mer gråblaskigt än så.

Bottenfiskande är dock förknippat med rejält hög risk då det ofta innebär att man på kort sikt får stå ut med ett par rejäla pungsparkar.

Man bör också inte heller 'ropa hej förrän...'. Bara för att index idag gick bättre innebär det trots allt inte att den kommande veckan endast går spikrakt uppåt.

Jag sitter med andra ord still i båten då jag inte ser något som tyder på något särskilt gynnsamt köpläge just nu. Hur det förändrar sig framåt får man se. En möjlig förändring kan t ex vara stängningar över dagliga EMA21 eller att världens börser i större mån får ett guldkors på dagliga.

Ditt stycke om företag kontra börsnoterade sådana är inte särskilt intressant, det får någon annan bita i. :)
Citera
2020-04-06, 18:12
Medlem
Surtrutens avatar
Vad har förbättrats under helgen? Ingenting!
Inget har blivit bättre i Sverige och inget har blivit bättre i USA, men börserna går upp.

Vilka felbedömning av coronavirusets effekter på samhället har marknaden gjort tidigare som nu justeras? Ingenting!?

Senast redigerad av Surtruten 2020-04-06 kl. 18:16.
Citera
2020-04-06, 18:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Hur går det för Flashbacks bottenfiskare som sitter och väntar på lägre bottnar? Måste kännas ganska svettigt efter dagens uppgångar, speciellt om man dessutom hoppade av nära botten. Då är nog ångestnivån ganska hög nu. Själv tjänar jag både på ned- och uppgång.

Ni som skriver om att rekordmånga företag går i konkurs, hur många av dessa är börsnoterade? Genuin fråga, för jag har ingen aning. Man måste komma ihåg att ökade konkurser inte nödvändigtvis är negativt för börsbolagen då dessa kanske istället senare fyller ett hål efter en mindre konkurrent som kursat. Samma sak med arbetslöshet, billigare arbetskraft är mumma för de flesta börsbolag. Sen att det gräver djupa hål i statens fickor är en annan historia.

Det borde kännas svettigare för dig. Dagens höga kurser kan inte motiveras med fundamenta.

På lite längre sikt skulle jag inte bli förvånad om vi får en maltusiansk ekonomi igen, d.v.s. obefintlig tillväxt per capita.
Senast redigerad av borskungen 2020-04-06 kl. 18:19.
Citera
2020-04-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inget har blivit bättre i Sverige och inget har blivit bättre i USA, men börserna går upp.

Vilka felbedömning av coronavirusets effekter på samhället har marknaden gjort tidigare som nu justeras? Ingenting!?

Eller så är det du som missar något som har skett under helgen, det är också ett alternativ som alltid bör övervägas när man inte förstår varför marknaden går i en viss riktning.
Citera
2020-04-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Fast det har blivit lite sämre för att det inte har blivit bättre om du förstår hur jag menar.

Det är många som vill sälja för de tänker att det går snart ner och många som vill köpa för de tror att det snart går upp. Jag är en av dem som tror det snart går ner.
Citera
2020-04-06, 18:25
Medlem
Snubchurps avatar
Rena fyndkalaset på börsen nu! Härliga tider
Citera
2020-04-06, 18:32
Medlem
Pengabingens avatar
USA visar vägen.

Dow jones upp 5,5% idag (än så länge)
Citera
2020-04-06, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Rena fyndkalaset på börsen nu! Härliga tider

Är väldigt tveksam till om börsen är rätt värderad.Visserligen positiva rapporter om något minskade fall i de värst drabbade områdena. Men, det finns ingen existerande ekonomi, länder är satta i karantän. Vi har heller ingen aning om vad som händer om vi börjar öppna upp isoleringen. Därtill har väldigt många jobb försvunnit för gott. Höga räntor förväntas om ett drygt år. Sammantaget tycker jag en ca 20 procent reducering är ganska lite. Jag är inte förvånad om vi får en V kurva, heller inte det minsta förvånad om börsen står på ytterligare 40 procent minus i höst
Citera
2020-04-06, 18:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det borde kännas svettigare för dig. Dagens höga kurser kan inte motiveras med fundamenta.

På lite längre sikt skulle jag inte bli förvånad om vi får en maltusiansk ekonomi igen, d.v.s. obefintlig tillväxt per capita.
De höga kurserna beror som alltid på att det finns mycket pengar att investera, och det saknas alternativ till börsen. Det skulle kännas tryggare om börsens värde verkligen speglade företagen vinster eller förväntade vinster, men så är det inte. Börsen har blivit ett "självspelande piano", som driver upp kurserna oberoende av omvärlden och företagen. Det pumpas oavbrutet in nytt kapital på börsen (i Sverige inte minst genom pensionssystemet), och det driver efterfrågan och värdet på aktier.
Citera
2020-04-06, 18:56
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
De höga kurserna beror som alltid på att det finns mycket pengar att investera, och det saknas alternativ till börsen. Det skulle kännas tryggare om börsens värde verkligen speglade företagen vinster eller förväntade vinster, men så är det inte. Börsen har blivit ett "självspelande piano", som driver upp kurserna oberoende av omvärlden och företagen. Det pumpas oavbrutet in nytt kapital på börsen (i Sverige inte minst genom pensionssystemet), och det driver efterfrågan och värdet på aktier.

Så är det. I västvärlden har börsen har gått upp med 10-20% med ett par avbrott de senaste åren medan den reala ekonomin har vuxit 1-4% per år. Mycket av detta är luft som centralbankerna pumpar in i systemen för att hålla dem igång. Det här är såklart inte särskilt hälsosamt för ekonomin på sikt.
Citera
2020-04-06, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Mycket av skadan tror jag redan är inprisad.

I övrigt så tror jag de flesta trodde att Corona skulle slå hårdare i dödlighet än vad den faktiskt gjort, hittills. Några hundratals gamla har strykt med i Sverige som ändå skulle dö inom några år.

Du förstår inte. Dödligheten hade varit betydligt högre om inte samhället stängts ned. Dessutom handlar det inte om hundratal, vi kommer ha tusentals. Absolut inte bara gamla som far illa. Många som IVA- vårdas är ju i arbetsför ålder. Rätt ska vara rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in