Citat:
Ursprungligen postat av
LetMomSleep
Hur går det för Flashbacks bottenfiskare som sitter och väntar på lägre bottnar? Måste kännas ganska svettigt efter dagens uppgångar, speciellt om man dessutom hoppade av nära botten. Då är nog ångestnivån ganska hög nu. Själv tjänar jag både på ned- och uppgång.
Ni som skriver om att rekordmånga företag går i konkurs, hur många av dessa är börsnoterade? Genuin fråga, för jag har ingen aning. Man måste komma ihåg att ökade konkurser inte nödvändigtvis är negativt för börsbolagen då dessa kanske istället senare fyller ett hål efter en mindre konkurrent som kursat. Samma sak med arbetslöshet, billigare arbetskraft är mumma för de flesta börsbolag. Sen att det gräver djupa hål i statens fickor är en annan historia.
De som bottenfiskar (som jag gjort) började högst förmodligen när vissa indikatorer nådde extrema nivåer och
började i det läget (dvs inte nu...) köpa in sig. En extrem nivå nåddes t ex den 16 mars när veckodatan för RSI14 för indexet DJI (Dow Jones Industrial Average) la sig på 16, en historiskt signifikant låg nivå. Man kan tänka sig att de något mer kloka människorna inte endast ser till den dagliga datan eller tar en enskild dag som någon typ av bevis på att det t ex endast bär av åt ett visst håll. Det är annars sällan det går upp eller ned, det är betydligt mer gråblaskigt än så.
Bottenfiskande är dock förknippat med rejält hög risk då det ofta innebär att man på kort sikt får stå ut med ett par rejäla pungsparkar.
Man bör också inte heller 'ropa hej förrän...'. Bara för att index idag gick bättre innebär det trots allt inte att den kommande veckan endast går spikrakt uppåt.
Jag sitter med andra ord still i båten då jag inte ser något som tyder på något särskilt gynnsamt köpläge
just nu. Hur det förändrar sig framåt får man se. En möjlig förändring kan t ex vara stängningar över dagliga EMA21 eller att världens börser i större mån får ett guldkors på dagliga.
Ditt stycke om företag kontra börsnoterade sådana är inte särskilt intressant, det får någon annan bita i. :)