2020-04-06, 20:13
Medlem
Sweden 47 deaths 1mpop
Iran 45 deaths 1mpop
Hur fan kan vi gå om iran och sen påstår människor i denna tråd att det är lungt?
Citera
2020-04-06, 20:13
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Bara jag som märkt av att domedagsprofeternas aktivitet i tråden minskat? vart är han professorn som för en vecka sedan trodde att jorden skulle gå under??? Han med en Epstein eller vad fan han hette? . Inte lika kul längre när vi bara har 300 nya fall och fler länder blrjar köra svenska taktiken?

Du har tydligen dålig koll. Vi har lägre antal nya fall idag pg.a att fler blir ombedda att stanna hemma av 1177 pg.a att sjukhusen börjar bli fulla. Man får inte bli testad om det inte finns plats på sjukhus att läggas in. Stolpskott.
Citera
2020-04-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluecoma
Ja, du har noen gode poenger der, samtidig så har menneskeheten fått seg en vekker nå, en strak høyre... jeg er ganske sikker på at de fleste nordmenn, passer bedre på hygiene, folkemengder og andre steder der det kan være smitte. Jeg tror stenginga, har hatt en effekt på folk, og at smitten ville spredd seg tregere nå, hvis man åpnet alt, enn den gjorde før folk begynte å ta det på alvor.

Å ikke gjøre noe, ser jeg på som en kjemperisiko, og det er ikke helt sånn mennesker tenker. Man lever NÅ og de færreste land og ledere vil ignorere en slik trussel, basert på at resultatet blir det samme til slutt uansett, det bare tar lenger tid... Jeg tror heller ikke det vil skje, jeg tror det vil komme effektive behandlingsformer, gode måter å hindre smitte på og en vaksine til slutt. Ved å bremse, kan man også bygge opp helsevesenet underveis.

Ved å ikke gjøre noe, vil man effektivt drepe helsevesenet, og man vil slite med kapasitet selvom man kjapt er kvitt dette viruset ( som ikkeer sikkert man blir, dersom man ikke blir immun for evig og alltid etter å ha hatt det) .

Jo, vi får se hur allt kommer att te sig. Jag hoppas det bästa för både Norge och Finland, och självklart Sverige.
Både när det gäller att hantera pandemin, och den efterföljande ekonomiska kris som om vi har otur kan åstadkomma större problem än vad själva pandemin gör.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressant reflektion hur omvärlden ser på Sverige:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittiska-medier-om-sverige-och-coronaviruset/

Man inser också hur sanslöst laddad denna fråga håller på att bli, inte minst inrikes. Om Sverige går in en katastrof med kollapsad sjukvård osv, så blir ju detta helt samhällsomstörtande. Klyftan mellan folk och regering/myndigheter kommer att bli irreparabel.

Därför kommer århundradets propagandaapparat att gå igång, och det är nog den vi ser sedan slutet av förra veckan.

Alltså jag fattar fortfarande inte din prognos om Italien. Inte den om Sverige heller. Räknar du med de rapporterade siffrorna, eller har du lagt till ett mörkertal???

""Italy: the real number of COVID-19 cases in the country could be 5,000,0000 (compared to the 119,827 confirmed ones) according to a study which polled people with symptoms who have not been tested, and up to 10,000,000 or even 20,0000,000 after taking into account asymptomatic cases, according to Carlo La Vecchia, a Professor of Medical Statistics and Epidemiology at the Statale di Milano University.

This number would still be insufficient to reach herd immunity, which would require 2/3 of the population (about 40,000,000 people in Italy) having contracted the virus [source].

The number of deaths could also be underestimated by 3/4 (in Italy as well as in other countries) [source], meaning that the real number of deaths in Italy could be around 60,000.

If these estimates were true, the mortality rate from COVID-19 would be much lower (around 25 times less) than the case fatality rate based solely on laboratory-confirmed cases and deaths, since it would be underestimating cases (the denominator) by a factor of about 1/100 and deaths by a factor of 1/4.""
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag antar att du vet att dödsraten får du genom att ta döda+tillfrisknade / döda?

Ja det vet jag, kanske uttryckte mig oklart för vissa. Vissa tror att man får det genom att räkna döda+smittade / döda. I slutändan så har dom smittade antingen dött eller blivit friskskrivna.
Citera
2020-04-06, 20:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Bara jag som märkt av att domedagsprofeternas aktivitet i tråden minskat? vart är han professorn som för en vecka sedan trodde att jorden skulle gå under??? Han med en Epstein eller vad fan han hette? . Inte lika kul längre när vi bara har 300 nya fall och fler länder blrjar köra svenska taktiken?
Lägg av med att tramsa. Varför måste du boosta dig själv på det här sättet.
Sverige har väl inte stängt ner nåt?
Och tvättar händerna med tvål och vatten gör man ju överallt ...
Väx upp!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, jag vet att du anser så. Jag delar inte den uppfattningen eftersom jag är helt övertygad om att smittan inte längre går att stoppa. Enbart att skjuta framför sig, en stund.

Hör här nu. Covid-19 kommer finnas kvar när jag går i pension. (Är 38) så länge vi ej får ett vaccin.

Vi måste lära oss leva med den.

Edit: snart 38. Viktigt sånt.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-06 kl. 20:18.
Citera
Medlem
Jag sa det redan 13 e mars att det här skulle nästan bli över innan valborg.. Mycket kan hända på tre veckor och eftersom det mesta har sjunkit i bla Italien kanske regeringen släpper lite på tyglarna lagomt till. Kristi himmelS eller vad säger ni?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressant reflektion hur omvärlden ser på Sverige:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittiska-medier-om-sverige-och-coronaviruset/

Man inser också hur sanslöst laddad denna fråga håller på att bli, inte minst inrikes. Om Sverige går in en katastrof med kollapsad sjukvård osv, så blir ju detta helt samhällsomstörtande. Klyftan mellan folk och regering/myndigheter kommer att bli irreparabel.

Därför kommer århundradets propagandaapparat att gå igång, och det är nog den vi ser sedan slutet av förra veckan.

Sverige skulle följt WHO, då skulle man kunna hänvisa till dessa.

Personligen tror jag att WHO har rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Förnekarna hävdade att samhällen skulle öppnas upp.
. I Frankrike rapporteras ytterligare 833 dödsfall det senaste dygnet. Nu har 8 911 personer dött av covid-19 i landet.
Italien 100 dödsfall ökning sen igår.

Förnekarna? Tror du att Italienarna kommer sitta inspärrade livet ut? Självklart kommer de börja öppna upp snart då samhället inte klarar av att hålla nuvarande läge.

Med det sagt förstår jag att de inte kan öppna upp just nu. Förstår att de paniksatte sin karantän men det hade förstås kunnat göras bättre och räddat många liv
Citera
2020-04-06, 20:16
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Sweden 47 deaths 1mpop
Iran 45 deaths 1mpop
Hur fan kan vi gå om iran och sen påstår människor i denna tråd att det är lungt?

Nu tror jag (och de flesta med mig) att man bör ta Irans siffror med många nypor salt. Och de allra flesta här tycker nog inte att det är lugnt ändå, en och annan idiot, nåt troll och några hoppfulla kanske. Jag hoppas också men räknar med en dyster april.
Citera
2020-04-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomeline
Berätta, vilka länder börjar köra den svenska taktiken?
Flera länder har gått ut med det. Att dom kommer börja göra det inom kort. Exempelvis Danmark som harr 300 nya bekräftade fall idag och som har öika många dödsoffer som oss sett till folkmängd. Har även hört fler länder. Österrike har också varit inne på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in