2020-04-06, 18:38
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tegnell har skött sig utmärkt beträffande att se till att vi får en folkimmunitet i Sverige. Det gynnar vår ekonomi.

Men. Han har inga svar på vad som pågår inom äldrevården, och i dag på presskonferensen erkände Anders Tegnell att skyddandet av äldre och svaga misslyckats. Han verkade förvånad över att det fanns frågor om folk som ändå brukar dö i hög ålder när de drabbas av virus och flunsor. Han skulle återkomma med siffror.

Han medgav idag att smittspridningen bland äldre i statens vård är ett bekymmer. Jag undrar vad som bekymrar honom mest.

Det jag vill veta konkret om någon i 80-90 årsåldern med Corona symptom har fått intensivvård och aningshjälp i Sverige. I Italien var det en dam i 90 årsåldern som blev frisk efter intensivvård. När hon släpptes ut, applåderade personalen. Det var ett rörande inslag på nyheterna. Kan det ske i Anders Tegnells rationella Sverige?

Sverige 76 död idag. Norge 3 döda.

Behöver vi, över huvud taget fundera på om FHM gjort ett bra jobb...
Citera
2020-04-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://twitter.com/Anton_Vikstrom/status/1247144673321377792
De har aldrig försökt skydda äldre. Det är en efterkonstruktion till ursäkt. Att de försöker ljuga om vad som hände för 1-2 månader sedan är helt otroligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Sveriges taktik har varit usel från första början. Nu har smittan spridits till äldreboende, som var prio att skydda, inte ens det har man lyckats med.

Samtidigt skriv massa tokstollar här på FB att FHM gjort ett bra jobb. Undrar vilken deras preferenser är för ett lyckat jobb...

Är det den nedre betygskalan som är målet?
När man har som mål att döda så många pensionärer som möjligt så får det väl ändå ses som ett bra jobb. Ut med gamla svenskar, in med 30-åriga högstadieelever från Afghanistan.
Citera
2020-04-06, 18:52
Bannlyst
Anders Tegnell har skött sig ypperligt, stor cred till honom.
Citera
2020-04-06, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Anders Tegnell har skött sig ypperligt, stor cred till honom.

Genom att döda pensionärer och sänka samhällets utgifter eller vad har han gjort som är bra?
Citera
2020-04-06, 19:02
Medlem
Citat:

Om du läser min poshistorik i denna tråd, är det jag som varit mest kritisk mot Anders Tegnell från första början. Jag fick vittring direkt på vilka sorts filur denne byråkrat är.

När man påstår att man vill skydda gamla och svaga men inte tar personals skyddsutrustning på allvar, och mot bättre vetande är det en rå kalkyl.

Folkimmunitet är den enda rätta vägen eftersom vi inte har vaccin. Men det handlar om den friska delen av befolkningen som skulle smittas i en takt sjukvården kan hantera. Min uppfattning baseras på att jag tror man måste gilla läget när man inget har att sätta emot. Corona återkommer likt andra Pandemier i olika intervaller, och smittspridningen försvinner när viruset inte kan få fäste längre hos människor. Det sker när ca 60% av befolkningen haft smittan.

Jag insåg tidigt att staten inte är att lita på när det gäller liv och död. Därför är det upp till varje person att ta eget ansvar för att inte bli smittad. Särskilt om det blir kaos i vården och man tillhör en åldersgrupp (fläskberget), som staten tycker har levt för länge.

När man har folkimmunitet som strategi betyder det att man måste skydda alla som riskerar dö av Corona, en sak som var utlovad men som inte har skett. Det pågår i stället en systematisk avlivningsprocess av de människor om är inlåsta i statens boenden eller beroende av hemtjänst. Det är en likgiltighet inför att folk dör i förtid, så länge man håller skenet uppe med att den importerade arbetskraften var en succé.

Många av de som nu jobbar i vården kan inte ens svenska, de har ingen utbildning, eller ens förutsättningar att förstå innebörden av smittspridning, eller använda skydd på eget initiativ.

De har inte fått skyddsutrustning när de vårdar gamla och svaga. Trots att de själva bor trångt, reser kommunalt, och har drabbats av stor smittspridning själva där de bor.
Senast redigerad av Vresrosen 2020-04-06 kl. 19:16.
Citera
2020-04-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Var det någon som tittade på Agenda igår? FHM deltog. Det handlade bl.a. om att bära ansiktsskydd och att bl.a. USA uppmanar befolkningen att bära det för att minska spridningen och att de har funnit uppgifter som tyder på att 25% av coronafallen sprids asymptomatiskt.

Utifrån det så är följande saker uppenbara gällande FHM:

* Vill inte minska spridningen, speciellt inte bland våra äldre.
* Tvätta händerna och håll avstånd är ett uselt råd till personer som jobbar inom äldreomsorgen.
* Myndigheten kan inte erkänna att de har fel.
* Ger politikersvar

https://twitter.com/lindbergpolemik/...34859383177216
Kvartoft:"… behöver man inte munskydd?"
Tegmark Wisell (FHM):"… är man sjuk och utsöndrar stora mängder virus då har man sett senaste dagarna i publikationer att faktiskt kan munskydd ge ett visst skydd, tidigare har vi tryckt väldigt hårt på att andningsskydden är viktiga då det bildas vad vi kallar aerosoler riktigt små partiklar eller kommer ut att man hostar eller nyser … nu finns det data som visar att munskydden faktiskt också kan hjälpa"

Karin Tegmark Wisell var helt sanslös. Hal som en ål.
Senaste dagarna? Det har för tusan gjorts metasstudier på om munskydd hjälper.
Citera
2020-04-06, 19:31
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om du läser min poshistorik i denna tråd, är det jag som varit mest kritisk mot Anders Tegnell från första början. Jag fick vittring direkt på vilka sorts filur denne byråkrat är.

När man påstår att man vill skydda gamla och svaga men inte tar personals skyddsutrustning på allvar, och mot bättre vetande är det en rå kalkyl.

Folkimmunitet är den enda rätta vägen eftersom vi inte har vaccin. Men det handlar om den friska delen av befolkningen som skulle smittas i en takt sjukvården kan hantera. Min uppfattning baseras på att jag tror man måste gilla läget när man inget har att sätta emot. Corona återkommer likt andra Pandemier i olika intervaller, och smittspridningen försvinner när viruset inte kan få fäste längre hos människor. Det sker när ca 60% av befolkningen haft smittan.

Jag insåg tidigast staten inte är att lita på när det gäller liv och död. Därför är det upp till varje person att ta eget ansvar för att inte bli smittad. Särskilt om det blir kaos i vården och man tillhör en åldersgrupp (fläskberget), som staten tycker har levt för länge.

När man har folkimmunitet som strategi betyder det att man måste skydda alla som riskerar dö av Corona, en sak som var utlovad men som inte har skett. Det pågår i stället en systematisk avlivningsprocess av de människor om är inlåsta i statens boenden eller beroende av hemtjänst. Det är en likgiltighet inför att folk dör i förtid, så länge man håller skenet uppe med att den importerade arbetskraften var en succé.

Många av de som nu jobbar i vården kan inte ens svenska, de har ingen utbildning, eller ens förutsättningar att förstå innebörden av smittspridning, eller använda skydd på eget initiativ.

De har inte fått skyddsutrustning när de vårdar gamla och svaga. Trots att de själva bor trångt, reser kommunalt, och har drabbats av stor smittspridning själva där de bor.

Tycker personligen att många politiker, journalister, byråkrater, och den yngre generationen har en fruktansvärd syn På de äldre i vårt samhälle. De kan avvaras! Inställning.

Folk glömmer bort att många av våra äldre har byggt upp detta land, och vad får de som tack?

En del skribenter här på FB skriver, ungefär; succé bara 60- 70 död per dag. Anders Tegnell har gjort ett dunderjobb.

Saknar större delen av FHM anhängarna förmåga till empati?”
Citera
2020-04-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
En fråga, har Tegnell haft rätt om ett enda uttalande han gjort hittills?

Ja, i det mesta. Det som han haft fel om är huruvida smittsamt viruset är.
Strategin är klockren. Vi kommer ur detta först av alla.
Citera
2020-04-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ja, i det mesta. Det som han haft fel om är huruvida smittsamt viruset är.
Strategin är klockren. Vi kommer ur detta först av alla.

Kan du nämna några exempel på saker han haft rätt i?
Citera
2020-04-06, 21:33
Medlem
Citat:

Norge är stängt. Tänkte du på det?

Vad händer när dom öppnar upp tror du?
Frid och fröjd
Citera
2020-04-06, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Genom att döda pensionärer och sänka samhällets utgifter eller vad har han gjort som är bra?

Ja exakt det är ju en av grejerna han gjort bra.
Citera
2020-04-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Ja exakt det är ju en av grejerna han gjort bra.

Lite grand som Hitler då, dödade Judar och ta deras pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in