2020-04-06, 18:28
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK tack. Det var ju inte någon enorm epidemi bland hundar då . . .

Nej, tror katter är mer mottagliga. Men en av hundarna ska ha dött. Dock hänvisade det till hundens höga ålder
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Vad sjutton nu har dödstalen stigit i Italien igen.
Det låg lite över femhundra igår och är lite över sexhundra idag dessutom har serious critical ökat idag också enligt worldometer.
Nu får det vara färdigdött i Europa tycker jag.
Inte alls kul att se hur Europa blöder.
USA har stigit över tiotusenstrecket. Inte heller roliga siffror.
Blivit lite mer dödsfall i Afrika men inte så märkbart.
Sveriges siffror gillar jag definitivt inte. Ligger långt före Nordiska länderna.
Hoppas verkligen att våra dödssiffror inte blir alldeles åt helvetet för mycket.
Vill inte att vi skall slå något slags världsrekord i värdens bästa dödsstatistik som Tegnell pratade om igår.
Fan sjukt att tänka så. Ja men vi är i allafall duktigast på att redovisa dödsstatistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Var precis ute på stan här på västkusten och klippte mig. Det sprudlar av liv i den härliga staden på den här underbara vårdagen. Under tiden sitter ni blekfeta sorgliga individer här och beklagar er över att folk lever och är besvikna över att antalet döda över helgen inte stämmer överens med er domedagsfantasi.

Nu ska jag ut i skogen och springa. Föreslår att ni gör detsamma, det är helt underbart!

Jag tog också en 3h lång promenad i Stockholms centrum. Massor med människor på uteplatser. Nästan inga äldre dock och många butiker och restauranger/kaféer informerade om att man kan beställa via någon app och personalen kommer ut med maten utanför lokalen. Man kunde också beställa egen tid i butiker för att kunna shoppa loss utan att riskera smitta.

Jag hoppas verkligen att de flesta företag klarar sig igenom den här fasansfulla tiden.
Citera
Bannlyst
Citat:
Nej gör inte det! Håll honom på avstånd och var noga med handhygienen, istället.

Jag tog precis in en stor sten att avliva honom med om han skulle få fler symptom.
Ska jag tvätta hans tassar med?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Är det klarlagt att katter kan smittas med SARS-CoV-2?

Hundar är ju känt från Asien. Katter på Zoo i USA blev ju smittade.
En artikel har varit i tråden att en corona smittades katt i UK dog.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Twittrar hårt från respiratorn helt enkelt. Dom har väl också slut på narkosmedel, så han ligger vaken där
https://www.bbc.com/news/uk-52180223

Så du tror att det är Boris som ligger och twittrar från sjukhussängen?

Bara det faktum att han är inlagd på sjukhus under dessa tider indikerar på att han är riktigt illa däran. (IVA eller ej).

Men håll ut, om 5-10 dagar borde vi ha facit.
Citera
2020-04-06, 18:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hela världen är i princip lockdown. Men i Sverige är allt fortsatt öppet. Man hoppas ju den "svenska vägen" får rätt men varför skulle just Sverige ha rätt medan alla andra har fel? Hela New York är ju nedstängt.
Vi har andra förutsättningar: vi ligger avsides, är ingen turistmagnet och är inte så tätbefolkade.
I både New York Och London bor det väl fler än i hela Sverige...

Det är inte tack vare den svenska vägen om vi klarar oss bättre, det är trots den.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tigern tros haft blivit smittad av djurskötaren på ett zoo i Bronx. Inte vet jag hur det gått till. Det är ju inte direkt ett klappvänligt djur.
Kanske via maten djurskötaren tagit på, om man nu tar på stora blodiga köttbitar med händerna, eller också har han hostat eller nysit för nära tigern. Eller luftsmitta från besökare, ellet nått annat.
Inte vet jag.

vad anser du mest troligt om du gissar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det gäller ju för alarmisterna att hitta varje litet svart hål som kan befästa katastrofen. Den här tråden skulle ju dö annars. Om man så mycket som andas att virusets nettoeffekt inte är detsamma som antalet döda och definitivt inte detsamma som överdödlighet, då stormar det värre än en orkan. Det MÅSTE helt enkelt vara KATASTROF.

När någon å andra sida hävdar att siffrorna är mörkade och säkert 3-5 gånger högre i verkligheten då sluts det upp i full enighet. Det gäller att vårda KATASTROFEN.
Ska sanningen vara svår? Vi ska vårda sanningen och det är inte vissa "alarmisters" fel att FHM gör för lite, döljer sanningar och räknar "fel", alternativt långsamt. Det hela ger ju upphov till alternativa "sanningar".

Jag tycker det är svårt att titta bort medans människor dör och sjukvården möjligen kollapsar bara för att veta att vi kunde ha varit bättre och haft bättre beredskap.

Men vi ska alla acceptera det som händer, långsamt ska allt normaliseras. Vad gör det om det dör 50 och fler extra om dagen då det bara gäller några månader. Framför allt om de som dör är oviktiga för samhället och bara belastande. Hade den mest drabbade gruppen varit 20-40 år hade det varit annorlunda och vi får hoppas att vi har tur så inte detta virus kommer i en sådan andra våg som Spanska sjukan gjorde.

Det är ju en katastrof oavsett hur många döda det sedan spekuleras i. Den sjunkna Estonia är en liten katastrof i jämförelse och här drabbas även ekonomin svårt.

Orsaken att det gapas så högt från "alarmister" är ju att det görs så lite och en del förmiskar det hela för ekonomins skull, helt naturligt. Jag tror inte det gapas så mycket i Spanien eller Italien utan alla gör vad dom kan nu även om det är svårt. Blir det som i Italien så blir det nog ganska tyst här med, det finns liksom inte mycket mer att göra.
Citera
2020-04-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
7590 fall i Sverige och Stockholm har peakat om 2-3 veckor? Vilken verklighet lever du i?

7500 registrerade fall, fall som kräver sjukhusvård. Mörkertalet är närmare 100 gånger högre, 500.000-700.000 människor.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men inte ens sådan här information kommer att stoppa förnekarna. De kommer fortsätta att hävda att coronaviruset är mildare eller lika mild som en vanlig förkylning eller en säsongsinfluensa.

Massgravar i New Yorks parker... Jisses...

Annars är det helt normalt att vi i Sverige:

Sveriges bårhus så fulla att liken stoppas i matkylar
https://www.friatider.se/sveriges-barhus-sa-fulla-att-liken-stoppas-i-matkylar
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I princip hela Kalifornien är nerstängt. Såg en bekants video från hans hundpromenad häromdagen, allt var stängt i centrala San Diego.

New York är ännu värre enligt en bekant som bor där. Paniken är total men de verkar dock i NY ha väldigt många vårdplatser på olika sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in