Citat:
Ursprungligen postat av
Pappersvargen
Bra poäng. Jag har reflekterat över det när jag sett utländska versioner av programmet också. Ett problem med matchningarna är att de ofta uppfyller mannens förväntningar bättre än kvinnans. I flera säsonger i USA, England och Australien t ex har det varit uppenbart när experterna förklarar varför de parar ihop två personer, och mannens önskelista och behov blir uppfyllda medan kvinnan mer får acceptera och gilla läget eftersom HON ju är en så perfekt match för honom. Sen om han är motsatsen till hennes preferenser, det är inte lika noga.
Det skapar "kräsna" kvinnor och när de inte attraheras av männen begriper inte tittarna varför. Håller med dig om att det var tydligt i förra svenska säsongen när den äldsta kvinnan var väldigt tydlig med att hon inte attraheras av män som är mindre än henne fysiskt, men ändå matchades med honom. Då har hon ändå byggt upp en smak för vad hon gillar och inte i över 50 år. Det går inte att ändra på fyra veckor bara för att mannen "är snäll".
Edit: Säger dock inte att det gäller för alla. Tror till exempel knappast att Elinas personlighet stod på Albins önskelista.
Dessutom är experterna medvetna om att kvinnor är mer kräsna. Paykologen sa det rakt ut i senaste avsnittet. Så det är klart de förstår hur det kommer sluta men frustrerade kvinnor som är missnöjda med sina män gör bra TV.
För män räcker det med ett skapligt yttre, kvinnorna vill däremot ha en attraktiv personlighet vilket är mycket svårare.
Som jag sagt tidigare tror jag att Elahe har en bättre personlighet än programmet visar. Att hon tar fram sina sämsta sidor i sin frustration.
Elina däremot verkar vara allmänt odräglig. T.o.m. så odräglig att gemene man skulle välja bort henne. Jag kan verkligen inte tänka mig att Albin skulle acceptera henne i långa loppet. Så dålig självkänsla får jag inte intryck av att han har.
Elina och Elahe är förövrigt sådana som blir sålda på män som läst och praktiserar boken "the game". Just för att de männen gör allt för att maximera sitt utstrålande värde. Med kritik blandat med komplimanger får Elina & Elahe det motstånd de behöver för att kunna känna attraktion.
P.S. Analysen om att Elina började närma sig Albin för att inte verka sämre än Maxine var intressant. Kan mycket väl vara så.