2020-04-06, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Fast anledningen till att han fick jobb på Klarna kan så klart ha å göra med att rätt socioekonomisk bakgrund. Grundarna av Klarna gick på handels, och har rekryterat mycket därifrån - och på handels går personer med rätt socioekonomisk bakgrund, dessa personer har såklart i sin tur rekryterat i vänkretsen...

Jacob har varit med i MUF och gått utbytesår i USA, båda tyder på att han inte växt upp fattigt...

Innan Klarna jobbade han på Movestic. ett bolag inom kapitalförvaltning och försäkring. Där började han jobba extra redan på gymnasiet. Knappast ett jobb man får utan kontakter

Hans mamma bor på Östermalm.

Det är en kombo naturligtvis. Samtidigt skulle jag vilja hävda att hans karriärval är typiskt för någon i de lägre klasserna. En överklasspojk hade fixat den där utbildningen. Om inte på Handels i Stockholm så på Harvard eller dylikt. Ska du nå riktigt långt behöver du det.
Citera
2020-04-06, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Bra poäng. Jag har reflekterat över det när jag sett utländska versioner av programmet också. Ett problem med matchningarna är att de ofta uppfyller mannens förväntningar bättre än kvinnans. I flera säsonger i USA, England och Australien t ex har det varit uppenbart när experterna förklarar varför de parar ihop två personer, och mannens önskelista och behov blir uppfyllda medan kvinnan mer får acceptera och gilla läget eftersom HON ju är en så perfekt match för honom. Sen om han är motsatsen till hennes preferenser, det är inte lika noga.

Det skapar "kräsna" kvinnor och när de inte attraheras av männen begriper inte tittarna varför. Håller med dig om att det var tydligt i förra svenska säsongen när den äldsta kvinnan var väldigt tydlig med att hon inte attraheras av män som är mindre än henne fysiskt, men ändå matchades med honom. Då har hon ändå byggt upp en smak för vad hon gillar och inte i över 50 år. Det går inte att ändra på fyra veckor bara för att mannen "är snäll".

Edit: Säger dock inte att det gäller för alla. Tror till exempel knappast att Elinas personlighet stod på Albins önskelista.

Dessutom är experterna medvetna om att kvinnor är mer kräsna. Paykologen sa det rakt ut i senaste avsnittet. Så det är klart de förstår hur det kommer sluta men frustrerade kvinnor som är missnöjda med sina män gör bra TV.

För män räcker det med ett skapligt yttre, kvinnorna vill däremot ha en attraktiv personlighet vilket är mycket svårare.

Som jag sagt tidigare tror jag att Elahe har en bättre personlighet än programmet visar. Att hon tar fram sina sämsta sidor i sin frustration.

Elina däremot verkar vara allmänt odräglig. T.o.m. så odräglig att gemene man skulle välja bort henne. Jag kan verkligen inte tänka mig att Albin skulle acceptera henne i långa loppet. Så dålig självkänsla får jag inte intryck av att han har.

Elina och Elahe är förövrigt sådana som blir sålda på män som läst och praktiserar boken "the game". Just för att de männen gör allt för att maximera sitt utstrålande värde. Med kritik blandat med komplimanger får Elina & Elahe det motstånd de behöver för att kunna känna attraktion.

P.S. Analysen om att Elina började närma sig Albin för att inte verka sämre än Maxine var intressant. Kan mycket väl vara så.
Senast redigerad av Mafia 2020-04-06 kl. 02:46.
Citera
2020-04-06, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Dessutom är experterna medvetna om att kvinnor är mer kräsna. Paykologen sa det rakt ut i senaste avsnittet. Så det är klart de förstår hur det kommer sluta men frustrerade kvinnor som är missnöjda med sina män gör bra TV.

För män räcker det med ett skapligt yttre, kvinnorna vill däremot ha en attraktiv personlighet vilket är mycket svårare.

Som jag sagt tidigare tror jag att Elahe har en bättre personlighet än programmet visar. Att hon tar fram sina sämsta sidor i sin frustration.

Elina däremot verkar vara allmänt odräglig. T.o.m. så odräglig att gemene man skulle välja bort henne. Jag kan verkligen inte tänka mig att Albin skulle acceptera henne i långa loppet. Så dålig självkänsla får jag inte intryck av att han har.

Elina och Elahe är förövrigt sådana som blir sålda på män som läst och praktiserar boken "the game". Just för att de männen gör allt för att maximera sitt utstrålande värde. Med kritik blandat med komplimanger får Elina & Elahe det motstånd de behöver för att kunna känna attraktion.

P.S. Analysen om att Elina började närma sig Albin för att inte verka sämre än Maxine var intressant. Kan mycket väl vara så.
Jag fattar inte varför Elina bor i en så liten lägenhet. Hon har TRE jobb hon borde ha råd med en större. Dessutom har hon katter som borde få större yta att leva på. Jag tycker det ser så stökigt ut hos henne och skulle aldrig klara av att bo så.
Citera
2020-04-06, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trymexx4
Jag fattar inte varför Elina bor i en så liten lägenhet. Hon har TRE jobb hon borde ha råd med en större. Dessutom har hon katter som borde få större yta att leva på. Jag tycker det ser så stökigt ut hos henne och skulle aldrig klara av att bo så.

Hon lider ju solklart av psykisk ohälsa. Pga detta har hon dålig ekonomi. Byter sannolikt ofta jobb pga hon får sparken pga konflikter med arbetskamrater och chefer.

Riktigt skadade kvinnor de letat upp denna säsong.
Citera
2020-04-06, 07:05
Medlem
Citat:
Det är en kombo naturligtvis. Samtidigt skulle jag vilja hävda att hans karriärval är typiskt för någon i de lägre klasserna. En överklasspojk hade fixat den där utbildningen. Om inte på Handels i Stockholm så på Harvard eller dylikt. Ska du nå riktigt långt behöver du det.

Utbildning behövs för att få jobben, om man är oprövad.

Men denna kille hade redan jobb, redan en fot inne, ett nätverk. Att då börja plugga är onödigt såväl som idiotiskt, såvida man inte pluggar pga att man gillar studentlivet.
Citera
2020-04-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Utbildning behövs för att få jobben, om man är oprövad.

Men denna kille hade redan jobb, redan en fot inne, ett nätverk. Att då börja plugga är onödigt såväl som idiotiskt, såvida man inte pluggar pga att man gillar studentlivet.

Den sociala statusen ska inte underskattas.

Idiotiskt eller inte. Valet han gjort är inte något man förväntar sig om han hade varit en överklasspojk.
Citera
2020-04-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Elina blev ju otroligt attraherad av Emil. Hon kunde verkligen inte dölja hur kåt hon var. Därför hoppade hon på Albin för att hon minsann inte skulle var sämre än Maxine.

Tävlingsinstinkten kickade in helt enkelt.
Intressant. Jag tänkte faktiskt aldrig på att Elina blev uppkåtad av Emil (utom möjligen när han spelade gitarr, men då ville ju ALLA i rummet ligga med Emil!). Nästan så att jag får lust att se avsnittet igen och kolla noggrannare.

Däremot tänkte jag också på att Elinas tävlingsinstinkt vaknade: uppenbarligen ville hon ta upp kampen med Maxine om att vara "bästa och kramigaste frun". Jag antog att det var det som spelade in i de sista klippen i avsnittet, när hon kom hem i porriga tajts och genast slängde sig i knät på Albin. Liksom, var kom DEN tillgivenheten ifrån?

Angående Elinas ekonomi, så antar jag att hon bränner alla pengar på sin häst. Det är inte heller omöjligt att hennes lägenhet kostar mer än vad som syns (innerstad eller närförort är inte billigt i Sthlm).
Citera
2020-04-06, 14:47
Medlem
Citat:

Tror Jakob inte ser tillräckligt bra ut för Elahe. Hon är en åtta och han 4-5.
Citera
2020-04-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass

Elahe kanske var hyfsat snygg en gång i tiden men nu ser hon bara märklig ut. Vad är det med tjejer och anknäbbar nuförtiden? Hon kan ju inte ens le på ett naturligt sätt.

Jacob ser väl inte alls så dålig ut? Däremot kanske hans utseende inte passar just henne?
Citera
2020-04-06, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass

Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Elahe kanske var hyfsat snygg en gång i tiden men nu ser hon bara märklig ut. Vad är det med tjejer och anknäbbar nuförtiden? Hon kan ju inte ens le på ett naturligt sätt.

Jacob ser väl inte alls så dålig ut? Däremot kanske hans utseende inte passar just henne?
Håller med. Hon kanske var vacker en gång i tiden.
Nu ser hon bara ut som en porrstjärna/strippa/bordellarbetare. Inget man precis vill visa upp som sin partner.
Citera
2020-04-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

Tvivlar att hon sett bra ut tidigare (då skulle hon inte opererat sig pga dålig självkänsla). 99 procent av "snygga" persiska kvinnor har fixat kroknäsan (minst). Elahes tvillingsyster tycks dock haft en bättre plastikkirurg för hon var ju riktigt söt!

Snarare är Jacob mer "värd" på dejting-marknaden, verkar söka ett seriöst förhållande och har god ekonomi.
Senast redigerad av Duck-Lips 2020-04-06 kl. 16:38.
Citera
2020-04-06, 16:44
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duck-Lips
Tvivlar att hon sett bra ut tidigare (då skulle hon inte opererat sig pga dålig självkänsla). 99 procent av "snygga" persiska kvinnor har fixat kroknäsan (minst). Elahes tvillingsyster tycks dock haft en bättre plastikkirurg för hon var ju riktigt söt!

Snarare är Jacob mer "värd" på dejting-marknaden, verkar söka ett seriöst förhållande och har god ekonomi.

Haha, du måste vara kvinna. Jakob har ett uselt värde på dejtingmarknaden pga hans wimp skull utseende -> https://www.youtube.com/watch?v=hb1MXQ5TqtM

Jacob är 3/10 i utseende. Elahe ca 6/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in