2020-04-06, 15:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell kanske menar att det "värsta" är över om ca 3 veckor när vi har nått kulmen (i Stocholm). Sen kommer det värsta även till andra ställen, men just nu koncentreras det väldigt mycket i huvudstaden.

Svetsaren pratar säkert inte bara angående Coronas hälsoeffekter utan ekonomi etc.

Tegnell har kommenterat detta offentligt tidigare.

29 mars 123 döda, räknar en fördubbling var fjärde dag...

29 mars 123
2 april 250
6 april 500. Stämmer ganska bra idag
10 april 1000
14 april 2000
18 april 4000
22 april 8000
26 april 16000
30 april 32000

Då dör det 4000 per dag när Tegnell räknar med att det planar ut... (Slutet av april)

Jag hade räknat med att det fördubblas var tredje dag...

29 mars 123
1 april 250
4 april 500. Är ungefär 500 idag 6 april...
7 april 1000
10 april 2000
13 april 4000
16 april 8000
19 april 16000
22 april 32000
25 april 64000
28 april 128000

I början fördubblades det ju var tredje dag, utan några åtgärder, kanske har våra åtgärder fått ner fördubblingstakten till fyra dagar, samtidigt tänker jag att snart har vi fyllt våra IVA platser, då borde dödligheten naturligtvis öka en del...
Senast redigerad av Enydrion 2020-04-06 kl. 15:22.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Tegnell svara som vanligt kort, koncist och tydligt ...

Rubriken på Expressens framsida (går ej att kopiera utan länkar vidare till artikeln):
Fler tester hade kunnat minskat smittan på äldreboenden

Tegnell får en fråga om detta och svarar såhär:
Citat:
Under presskonferensen får Anders Tegnell frågan om smittan på äldreboenden hade kunnat motverkas, om man testat fler i personalen.
Då svarar han så här:
Det finns indikationer på att det kunde ha varit så. Jag har pratat med mina norska kolleger och de har testat fler på äldreboenden, och de har mindre problem. Så vår linje är absolut att så fort vi kan testa fler, så är testning av personal och patienter på äldreboenden högt prioriterat.
Han har för säkerhets skull frågat sina norska kolleger.

Skyddsutrustning är onödigt, menar han på. Bättre att stanna hemma.
Citat:
Anders Tegnell säger att skyddsutrustning inte är den avgörande faktorn på äldreboendena.
– Skyddsutrustning kommer aldrig att lösa några problem, allra minst på äldreboenden. Det avgörande är att vara hemma när man är sjuk. Vill man stoppa smittspridningen är det de basala hygienrutinerna som är viktiga.
Så det är onödigt att läkare etc bär skyddsutrustning? Notera att han uttrycker sig generellt och sen understryker att det är det på äldreboenden.
Citera
Avslutad
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hinner begravningsbyråer, begravningsförrättare och krematorier med?
Ska ytterligare prover tas på kropparna?
Ska kropparna rent utav till annan ort?

Allt är inte icke-kristnas och icke-sekulariserades fel.

det är vanligt att innan kremering har man en ceremoni i kyrkan med kistan därefter fraktas kistan till krematorie eller kyrkogård för riktig jordfästning .det är i kyrkan man tar ett sista farväl samma med borgelig begravning det är sista farväl .
Citera
2020-04-06, 15:20
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightclaw
1 miljon svenskar kommer dö det går inte prata bort. tror man på john hopkins och Baghdad Tegnell är man en lämmel utför stupet. ju fler som smittas desto större dödstal & ingen absolut ingen kan undvika covid19, många har inga symptom, det är just nu ca 2 miljoner smittade i Sverige & 10% dör. sen kan man bli återsmittad och det finns ingen flock immunitet på ett corona virus. kurvan peak jämnar snarare ut sig i Juni sen börjar folk dö som flugor.

I tråden har räknats ut att minst 13 miljoner svenskar kommer dö . Jag orkar inte hitta källa kolla i tråden ,,,
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Forskning visar att SARS-CoV-2 ofta smittar flera dagar innan symtomen uppstår, och upp till en vecka efter.

Att Sverige fortfarande tror att viruset bara smittar under symtom är helt fantastiskt?

Även i normala samtal finns det mängder av aerosoler som kommer ut ur munnen, man kan smitta andra genom att bara prata med dem utan att hosta eller nysa

En till feltolkning av rang för att driva en agenda. Om du lyssnade på vad han sa så sa han att en liten del av dom asymptomatiska smittar.

Så att då säga "Sverige tror fortfarande viruset bara smittar under symtom" är propaganda.

Dom säger ju att asymptomatiska smittar. Till viss grad. Klart och tydligt.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Måndagens Tegnell.

"Tegnell: Väldigt svårt att tro det
I en intervju med Sveriges Radio säger dock statsepidemiologen Anders Tegnell att den tidigare eftersläpningen inte väntas bli lika stor framöver.

På frågan om de aktuella dödstalen egentligen kan ligga närmre 500 personer säger Tegnell att han har ”väldigt svårt att tro det”.

– Jag tror att det handlar om ett tiotal hit eller dit. Vi vet att de sista dagarna är osäkra, men går vi tillbaka två, tre dagar så blir siffrorna väldigt säkra.

Vidare förtydligar Anders Tegnell att de aktuella dödstalen speglar hur läget såg ut för två-tre veckor sedan, och att mer aktuella dödsfall alternativt intensivvårdsfall ger en ännu bättre signal om vart epidemin nu är på väg."

c19.se redovisar just över 500 personer nu.

Vart är alla som påstod att det skulle gå ner nu igen?

Vecka efter vecka så påstår likatänkande att det ska gå ner och inte bli värre.

Det är 4e veckan nu det går uppåt.

Han har förlorat sina trovärdighetspoäng, de ligger ganska långt minus just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vi har fortsatt "ledig kapacitet" på IVA. Antalet nyinlagda håller sig på en hanterlig nivå.

Är du en hobby-epidemiolog?
Om inte, i vilka internationella sammanhang har du arbetat med smittspridning?

Pedagogiskt för att folk och journalister ska förstå så brukar man visa en bild på det man pratar om. Det här ingen betydelse vad jag jobbar med, jag ber bara att få se kurvorna han pratar om

'Vi har fortsatt ledig kapacitet" - Bra, betyder det att efterfrågan minskar? Vi har dessutom ökat kapaciteten. Säg att du har 500 platser, varav 10 är fyllda dag 1, 50 dag 2, 100 dag 3. Mycket kapacitet kvar, men avtar kurvan?
Att den är hanteerlig håller jag med, men avtagande eller platt?

Är du mer expert än jag, så visa bara kurvan han hänvisar till.
Citera
2020-04-06, 15:21
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vi har fortsatt "ledig kapacitet" på IVA. Antalet nyinlagda håller sig på en hanterlig nivå.

Man håller lediga platser för olyckor och vip med hjälp av morfin.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Tyvärr har ekonomin tagit stryk, och många har förlorat allt. Men det är något vi kan börja bygga upp nu när vi snart ska ut och spendera våra pengar istället för att hamstra hemma

Jag spendera bara pengar på det jag behöver. Har alltid tyckt konsumtionshysterin som ersatt industrijobben som sysselsättning för folket varit en galen väg för Sverige och världen.

Jag tror den får en knäck nu. Det kommer inte längre säljas 2 miljoner latte fika i veckan á 75 spänn. Inte lika många hotellnätter. Inte köpas lika många toppar, lika mycket smink etc.

Många får söka sig till andra näringar i stället, från att varit en barista eller receptionist på hotell till systemutvecklare, kretskortsdesigner.
Citera
Medlem
Finland kan tydligen väcka döda... (se deras statistik på worldometers)
Citera
2020-04-06, 15:22
Medlem
Zenophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Man får hoppas det, kommer aldrig uppnå flockimmunitet annars. Jag är orolig över att vi enbart har 40k-80k smittade i Stockholm. Låååång väg framför oss innan man når flockimmunitet och kan öppna upp samhället igen.

Ja, att vi snart har uppnått flockimmunitet är nog tyvärr rent önsketänkande. Av allt att döma har vi i Stockholm hittills bara ett antal lokala utbrott. Det finns inget som tyder på att smittan är allmänt spridd eller jämt fördelad bland stockholmarna. Lokaltidningarna skulle t ex vara fulla med coronaberättelser om så var fallet.

Jag börjar luta åt ett lågt mörkertal och en lång pandemi. Tyvärr.
Citera
2020-04-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
1 miljon är nog något i överkant. Du kan nog räkna med 0.5% av befolkningen som ett absolut max. Och då pratar vi om ett år framåt.

Mycket mojligt att 0,5% ar det totala maxet. Det beror saklart dock pa ett flertal saker. Inte allra minst, hur fort viruset sprider sig, vilka som blir sjuka, om folk kan fa hjalp eller bara lamnas till sitt ode.

Medans alla 'positiva svenskar' pratar om flockimmunitet som nagon slags losning, sa ar det ju sa att den hogst troligt inte alls finns har i detta virus. Du ar dock hogst troligt 'raddad' nagra manader om du haft corona nu. Men sen da?
Det finns de som sager att det ar fullt mojligt att Covid-19 del 2 kan komma att vara nagot nytt, oerhort mycket varre. Aven om det alternativet inte kan anses vara favorit att intraffa, vore det nog naivt att tro att tro att Chinos-byxans flockskydds-losning ar losningen.......

Det som jag last mig till, fran 'experter' som jag litar mer pa an Tegnell, ar att ett vaccin ar den enda slutgiltiga losningen mot detta virus. Sa vi ska nog alla halla vara tummar att vi, vara nara o kara o sa manga medmanniskor som mojligt klarar sig igenom den forsta stormen och att ett fungerande vaccin kan komma innan det tar annu mer liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in