2020-04-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Jag har efterfrågat detta sedan länge...
Varför skrivs det så lite om personer som varit smittade med covid-19 och friskförklarats?
Hur länge var dom sjuka, vad var jobbigast, hur länge tog det innan du var helt symtomfri, hur mår du idag, har du märkt några skillnader hos dig själv före och efter Coronan, har du fått några bestående men, känner du dig 100% återställd osv????
Därför att tidningarna inte vet vilka det är, sekretess kallas det. Så de måste självmant ge sig tillkänna och du måste vara bra mediakåt för att vilja bli uthängd som fd coronapatient i t.ex. Aftonbladet. Du får vänta tills någon ”kändis” som drabbats känner ett behov av att vika ut sig.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Pressträff strax Svt play.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det tar upp till 2 veckor efter en infektion tills immunförsvaret har utvecklat ett fullständigt immunsvar.
Dessa slumpvis valda personer i Danmark, kan man se när beräknas ha varit smittade?
Som vanligt med Marcus facebook-sida så kastar han ut en text, men utan källa.
https://www.berlingske.dk/samfund/nu...-flockimmunitet original.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När kommer FHM börja rekommendera "munskydd" när vi går i butiker eller åker buss nu när de lärt sig någonting nytt

Folkhälsomyndighetens nya bud: ”Munskydd kan hjälpa”
Dom har ändrat sig flera gånger ang munskydd, dom kommer garanterat säga något om deras inställning till munskydd vid presskonferansen 14.00

Flera länder ändrar sina råd om munskydd! MÅNDAG 6 APRIL 2020

Experten: Inga sådana indikationer i Sverige
Den svenska rekommendationen från Folkhälsomyndigheten är fortsatt att munskydd inte behövs i vanliga situationer i samhället. I stället rekommenderas att hålla avstånd till andra och vara noga med att tvätta händerna.

Just nu har vi inga sådana indikationer utan vi ser att det är viktigt med den sociala distanseringen, att man håller avstånd och att man fokuserar på att vara hemma när man är sjuk, det är där vi har de stora vinsterna. inte skapa falsk trygghet att folk ger sig ut med munskydd, säger Karin Tegmark Wisell vid Folkhälsomyndigheten.
KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ad-om-munskydd

Medans hon igår 5 APRIL 2020 sa:

Munskydd kan hjälpa

Ytterligare nytt från myndigheten är att munskydd, som Folkhälsomyndigheten fram till nu vidhållit inte fungerar som skydd mot sjukdomen kan ge ett skydd.

Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell.
KÄLLA.SVT.(Se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...soner-i-veckan
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej. Vänta till efter 2 och kolla in c19 då.
Jag hoppas att vi slipper måndagarnas förbannelse denna veckan, men känns tyvärr inte troligt

Det är 10 dödsfall rapporterade hittills idag av regioner. Finns en risk att Stockholm kommer med 30+, Sörmland har inte heller rapporterat än.

FHM kommer antagligen ange en total på runt 440-450. Är det på den nivån skulle det inte vara någon markant ökning, är det mer blir jag orolig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Öh... Hur fan drar du den slutsatsen? Och hur fan drar den idioten den slutsatsen?

Han skriver att 2% är immuna.

Det innebär endast att:
- Man kan bli immun
https://www.berlingske.dk/samfund/nu...-flokimmunitet
Japp för att uppnå flockimmunitet krävs de att 60% är immuna. Går ej att nå denna siffra utan vaccin.
Citera
2020-04-06, 13:55
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du tycker inte det är märkligt att man avlider på några sekunder av en lunginflammation?
Har man en svår infektion kan man få blodtrycksfall och svimma. Googla sepsis.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Tom britton är de eran gud?
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2604821012957858&id=591566134 283366 eran flockimmunitet dröm är krossad.
Du jämför äpplen med päron. Hitta en undersökning från ett land där man inte har stängt ned hela landet.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Det borde varje normalfuntad medborgare sannerligen ha gjort. Det gör det ännu mer obegripligt att du med sådan emfas hävdar att yngre människor inte i någon betydande utsträckning kommer att dö av covid-19. Men visst, den som lever får se. Min lunginflammation verkar äntligen ge med sig, så jag har goda förhoppningar om att en dag få ta del av statistiken.

I Italien har ytters få människor under 50 år dött även då sjukvården varit hårt belastad. Förväntar du dig ett värre utbrott i Sverige än Italien? Antal personer i åldrarna 0-39 år som dött av covid-19 i Italien är extremt litet sett till totalt döda.

Allt tyder på att sjukdomen i regel är skonsam för yngre, även om dessa lider av underliggande sjukdomar.
Senast redigerad av TemaSweg 2020-04-06 kl. 13:58.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har sett listan med döda italienska läkare när det var ca 60 stycken.
De flesta var gamla. Någon enstaka i femtioårsåldern.

Måste dessutom ha varit massivt utsatta för virus utifrån. Man vet ju hur snabb och häftig en förkylning blir när någon nyst en rakt i facet. Nej, jag har inga medicinska bevis på detta men det har drabbat mig några gånger.
Citera
2020-04-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Sedan tror jag du menar en logaritmisk kurva . . .

Nä. En logistisk kurva är en mycket användbar kurva (eller funktion för den delen) som används i ekonomi, biologi o.s.v. och förklarar exempelvis pandemier väldigt väl. I början är derivatan extremt stor för att sedan i slutet vara i princip noll, varför 100% av befolkningen är svår att få immun. Det är också förklaringen till varför man börjar se stora skillnader i smittspridning när bara 60% av befolkningen är smittad. Man anpassar S-kurvan till datan så man får ut när derivatan börjar bli ganska mycket avtagande och då kommer smittspridningen minska avsevärt.
Citera
2020-04-06, 13:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hah! Den dsgen de gör det får staten nog dela ut munskydd, jag menar andningsmasker. Munskydd som tandhygienist använder är inget skydd mot covid-19.

Andningsskydd/masker är slut överallt.

Om alla bär munskydd så hjälper det. Mycket lättare fånga virus på väg ut från en person än att hindra någon att andas in. Dvs munskydd är ju tänkta att hindra bäraren att sprida smitta medan en mask ska skydda bäraren från att andas in skit.

I USA så uppmanas folk sy enkla munskydd i tyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in