2020-04-06, 12:16
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Flera länder ändrar sina råd om munskydd! MÅNDAG 6 APRIL 2020

Experten: Inga sådana indikationer i Sverige
Den svenska rekommendationen från Folkhälsomyndigheten är fortsatt att munskydd inte behövs i vanliga situationer i samhället. I stället rekommenderas att hålla avstånd till andra och vara noga med att tvätta händerna.

– Just nu har vi inga sådana indikationer utan vi ser att det är viktigt med den sociala distanseringen, att man håller avstånd och att man fokuserar på att vara hemma när man är sjuk, det är där vi har de stora vinsterna. inte skapa falsk trygghet att folk ger sig ut med munskydd, säger Karin Tegmark Wisell vid Folkhälsomyndigheten.
KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8Gpr/flera-lander-andrar-sina-rad-om-munskydd

Medans hon igår 5 APRIL 2020 sa:

Munskydd kan hjälpa

Ytterligare nytt från myndigheten är att munskydd, som Folkhälsomyndigheten fram till nu vidhållit inte fungerar som skydd mot sjukdomen kan ge ett skydd.

– Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell.
KÄLLA.SVT.(Se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-04-06 kl. 12:19.
Citera
2020-04-06, 12:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag vill ha källa på det du skriver förstås. Jag vill veta varifrån du har hämtat uppgiften att det i princip bara är 80+ vars grundhälsa är betydligt sämre än genomsnittet för åldersgruppen som dör. Att de är multisjuka räcker inte, eftersom de är normalt för en 80+ att ha några krämpor av det slag som anges som riskfaktorer.

Genomsnittsåldern på de hittills avlidna i Sverige är 81 år.

I följande artikel har du ett diagram:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experten-sverige-nar-toppen-av-coronafall-om-tva-veckor/
Citera
2020-04-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Då är det erkännande på att den "Svenska modellen" har misslyckats. Stort politiskt pris följer med det. Sen så fast den svenska sjukvården är nog ansträngd, så har man inte kört in i väggen, än skall tilläggas.

Men man börjar nog bli orolig för den närmaste framtiden, regeringens önskan om utökad makt är ett tecken på det.
Mener du at Sverige av den grunn ikke ønsker å spørre Norge eller andre land om hjelp, og at Sverige synes at det er bedre at noen i befolkningen i Sverige som kunne ha fått medisinsk hjelp ikke får denne hjelpen og at de dør?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Antall pasienter på respirator med corona i Norge er nå 85.
I går var det 89. På lørdag var det 98.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav

Jeg tror at Norge absolutt har kapasitet til å hjelpe pasienter fra andre land
Troligen skulle Spanien tacka och ta emot, även om effekterna av utegångsförbudet börjar märkas i dämpad smittspridning och något mindre dystra framtidsutsikter för sjukhusen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Jag har personligen gett upp att nån i konungariket Sverige kan fixa skydd till svensk vårdpersonal,

... faktiskt ... skulle väl va kungen möjligen som fixar det!

Alla andra verkar sakna bollar,

Jag såg ett reportage från IVA på ett sjukhus i Stockholm. De hade de bästa skydd jag någonsin har sett.

Det var som en heltäckande genomskinlig mask av plexiglas som satt fast med remmar runt nacken.
Sedan hade den en liten låda i pannan som innehöll en fläkt och filter så att det blev övertryck inne i masken. En sådan mask är i stort sett 100% säker. Kan man desinfektera den och byta filter då och då kan man säkert använda den mycket länge. Undrar vilka som tillverkar den.
Senast redigerad av climasol 2020-04-06 kl. 12:19. Anledning: fel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kungen uppmanar alla i Stockholm att stanna hemma - själv har han åkt till Stenhammars slott i Södermanland..

Samtidigt får andra avgå när de ertappas med dubbelmoral:

"Scotland's chief medical officer, Dr Catherine Calderwood, has resigned after being criticised for not adhering to social distancing advice by visiting her second home."
Halva Stockholm ligger i Södermanland och den andra halvan i Uppland.
Citera
2020-04-06, 12:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, jag vill inte heller att mina 80+ släktingar ska dö av Covid. Flertalet är pigga o aktiva så att bara säga att det är ok de dör är sjukt.

Men om de dör i något annat då, är det bara covid-19 du oroar dig för?
Citera
2020-04-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Mener du at Sverige av den grunn ikke ønsker å spørre Norge eller andre land om hjelp, og at Sverige synes at det er bedre at noen i befolkningen i Sverige som kunne ha fått medisinsk hjelp ikke får denne hjelpen og at de dør?

När alla andra länder har blivit av med smittan så kan Sverige skicka sina patienter dit. Kanske är det billigare att hyra plats efter behov än att ha egen beredskap.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har skrivit + 80 år med andra sjukdomar.

Det tröttsammaste argumentet är sådana som du som tydligen inte begriper att det är 70000 + 80 som dör varje år i genomsnitt. Du begriper inte heller att det är i denna grupp som huvuddelen döda i covid-19 kommer att finnas.

Tror du att de multisjuka + 80 kommer att vara mindre utsatta än de 80-åringar du hänsvisar till med återstående livslängd om 8,3-10,5 år? Jag kan säga dig att det inte är de senare som dör i covid-19. Det är de multisjuka + 80 som annars ändå skulle tillhöra de 70000 som dör varje år.

Och bara för att det dör 70 000 varje år så gör det inget att några tusen till dör ? är det detta du vill förmedla eller vad är det egentligen du vill få fram med ditt eviga tjat om detta ?

Du verkar ha funnit en egen personlig trygghet i att förneka att andra än 80+ dör och genom att älta detta i vecka eftervecka så hoppas du på din egen odödlighet..

Du måste vara oerhört rädd för att dö för din egen del..Jag natar att du heller inte skulle drömma om att ge dig ut i samhället och hjälpa till som vi andra gör. Du tycks vilja varatrygg på pojkrummet undangömd bakom dina siffror.

Du kan väl göra som jag och många andra.. Anmäla dig som frivillig till länsstyrelsens frivilligregister och eller röda korsets..Där finns både jag och mina grannar med..Dessutom är vi aktiva i byalaget.

Vi sitter inte och skakar och gömmer oss bakom några trygghets siffror i hemmet.. vi är ute och hjälper till.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag tror det är arbetsgivarens (möjl.chefens) ansvar att se till att ha rätt skyddsutrustning för personalen och att även införskaffa den. Vi lär nog få veta mer om detta i veckan?

Stipuleras skyddsutrustning för jobbet är det närmsta chefens ansvar att se till att det finns. Annars måste jobbet avbrytas. Tommy Iseskog anser att ansvaret kan gälla ändå upp till de politiskt ansvariga.

Men domstolarna dömer för de allra mesta bara de lägsta cheferna. Efter att vi gick kurs hos Iseskog delegerades arbetsmiljöansvaret uppifrån högst chefen ända ner till den lägsta chefen. Man fick skriva under ett papper att man förstått och hade kompetens att ta ansvaret.

Men det är ganska ovanligt. Ofta måste man som chef chansa och ta risker för att hinna med att klara jobbet. Inom sjukvården chansar alla just nu. Konsekvenserna skulle bli omfattande om man vägrar vårda på grund av avsaknad av skyddsutrustning. Men dör en sköterska och hennes anhöriga går till domstol kan det bli fängelse hela vägen upp.

Rent teoretiskt i alla fall.
Citera
Medlem
I Agenda säger Karin Tegmark Wisell:

"Vi har kapacitet till 40 000 tester i veckan."
"Vi använder 12 000 av kapaciteten."
"Vi använder inte hela kapaciteten för vi måste ha extra kapacitet i labben".

WHAT???

Kan någon förklara logiken?

Kapacitet per dag som inte används är ju förlorad för alltid.

Intervjuaren nickar och säger "ja, ja.. mmm".

Jag blir tokig på FHM. Dom säger så mycket ofattbara saker.
Citera
2020-04-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ett tanke-experiment:
Om vi antar att antal döda fortsätter att fördubblas var 3:e dag, när kommer då regeringen vidta liknande åtgärder som tex Norge har gjort nyligen? Aldrig?

Då tror jag att det blir nedstängning som i Norge. Sveriges strategi är att eskalera efter behov. Just nu kan vi upprätthålla samhällsfunktion genom att inte tvinga föräldrar att stanna hemma med barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in