2020-04-06, 11:54
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Tanken är att vi ändå inte har varken medicin eller personal som krävs för att använda en respirator. Så skillnaden är noll.

Socialstyrelsen har beställt 200 styck av Getinge.
Citera
2020-04-06, 11:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Breaking

Även Danmarks tidigare statsminister går nu ut offentligt och kräver flockimmunitet.

Tegnell äger snart hela jordgloben

För att en tidigare statsminister säger så...

Jo-jo..
Citera
2020-04-06, 11:55
Medlem
Tantradyss avatar
Enligt rysk (hm) media har Boris Johnson nu lagts i respirator.
Citera
2020-04-06, 11:55
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Hann någon spara ner artikeln på aftonbladets förstasida där det stod något i stil med ”Folkhälsomyndigheten backar munskydd skyddar”.
Det var en artikel med intervju med en kvinna från folkhälsomyndigheten som berättade att de ändrat sig till att munskydd visst funkar och att de fått ny information.
Publiceraeför 2 timmar sedan men för 30 min sen uppdaterades artikel till att handla om munskydd i andra länder.

Jag tycker detta var skumt. Varför ändra deras artikel helt plötsligt?

Mina funderingar är rent spontant,
Varför är de så emot munskydd?
Vad skadar de att rekommendera att folk ska bära munskydd om de har tillgång till det?
Det är ju självklart att de skyddar mer än inget munskydd alls.
Vad tror ni?
Jag hittade artikeln här(Se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan
Citera
2020-04-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Min poäng var att det krävs väldigt speciella omständigheter för att införa diktatur med folkligt stöd. Frivilliga karantänvakter tror jag inte heller på.
Det är sant. Jag tror bara att det skulle bli svårt i Sverige. Däremot kan vissa nya religiösa folkgrupper lyckas. De är tillräckligt många för att kunna överraska med en plötslig beväpnad kupp.
Citera
2020-04-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Korkat resonemang. Man lever tills man dör och så länge man lever skall man betraktas som en fullgod medborgare med samma mänskliga och juridiska rättigheter som alla andra. Förväntad livslängd har ingen som helst betydelse.

Exakt. Det är detta jag tycker att är så obehagligt, att flera här i tråden tycker att det är okej att bestämma att äldre får dö hur som helst. Att sätta sig till doms över det.

Det finns många variationer inom ett genomsnitt av ålder och hur länge man lever. Min släkting levde till ca 100 år. Och var pigg. Med dagens resonemang från ättestupan-förespråkarna, så skulle man alltså slängt bort 20 sista åren av hennes liv!

Och ända fram tills nu har vi inte ens tillåtit aktiv dödshjälp i Sverige. Även fast man kanske vill det själv i vissa fall om man är väldigt sjuk och gammal. Men nu helt plötsligt, för att staten varit kass på att förbereda inför en kris, så ska man bara välja bort de äldres liv, åt dem?

Det hela är inget annat än skamligt. Och jag tror eftervärldens dom blir hård.

Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement.

(J.R.R Tolkien )
Citera
2020-04-06, 11:57
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Agnes Wold påstår att handsprit saknar effekt mot virus och hon brukar även kasta all handsprit som hon påträffar.

Finns det belägg för att handsprit inte skyddar emot virus?
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Agnes Wold påstår att handsprit saknar effekt mot virus och hon brukar även kasta all handsprit som hon påträffar.

En märklig kvinna.
Är det en alkoholist eller, vad är det för människa?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Företaget som tillverkar respiratorer säljer till kund som betalar bäst eller snabbast runt om i världen som de alltid gjort. Sverige skulle kunna gå in med export förbud men då kan vi räkna med att andra länder gör likadant mot oss och då kan vi få andra problem istället som kan vara minst lika stora.

Andra länder gör det redan. Självklart ska vårt exportförbud endast gälla dessa länder. Tyskland ska exempelvis inte ha en enda respirator från oss, även om de så var villiga att betala 25 miljoner styck för dem. Om de släpper sin skyddsutrustning till oss kan vi så klart ändra uppfattning i frågan.
Citera
2020-04-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om Sverige kunde spela sina kort rätt,

så kanske vi kan få hjälp av Tyskland om de har lediga sjuksängar,

vi kunde handlat utrustning tillsammans med Polen från Kina,

vi har tidigare skänkt hela fältsjukhus till baltiska länderna, vi kunde ju fråga om de har nån utrustning över vi kan låna, eller varför inte ett av sjukhusen vi skänkte?

Var är utrikespolitiken? Vi har väl en utrikesminister?

Läser inte utrikesministern på Flashback hur han ska sköta sitt jobb menar du?
Jeg vet ikke Men jeg mener at det ville vært veldig positivt at dere stiller spørsmål og kommer med gode forslag til løsninger av problemer til utenriksministeren og til andre politikere.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Företaget som tillverkar respiratorer säljer till kund som betalar bäst eller snabbast runt om i världen som de alltid gjort. Sverige skulle kunna gå in med export förbud men då kan vi räkna med att andra länder gör likadant mot oss och då kan vi få andra problem istället som kan vara minst lika stora.

Ja man kan ju med bestämdhet säga att marknadens logik fungerar dåligt i kris iallafall.
Nuff said.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Läste ett reportage i Expressen, där man skriver att vi har brist på respiratorer åt alla som inom en snar framtid kommer att vara i behov av dessa. Ändå tillverkas det tusentals nya respiratorer, som vi istället skickar till andra länder.

Vad är tanken bakom detta?
https://www.expressen.se/nyheter/qs/risk-for-respiratorbrist-da-sands-nya-utomlands/

Marknadsekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in