Citat:
Ursprungligen postat av
Kvantskallen
Korkat resonemang. Man lever tills man dör och så länge man lever skall man betraktas som en fullgod medborgare med samma mänskliga och juridiska rättigheter som alla andra. Förväntad livslängd har ingen som helst betydelse.
Exakt. Det är detta jag tycker att är så obehagligt, att flera här i tråden tycker att det är okej att bestämma att äldre får dö hur som helst. Att sätta sig till doms över det.
Det finns många variationer inom ett genomsnitt av ålder och hur länge man lever. Min släkting levde till ca 100 år. Och var pigg. Med dagens resonemang från ättestupan-förespråkarna, så skulle man alltså slängt bort 20 sista åren av hennes liv!
Och ända fram tills nu har vi inte ens tillåtit aktiv dödshjälp i Sverige. Även fast man kanske vill det själv i vissa fall om man är väldigt sjuk och gammal. Men nu helt plötsligt, för att staten varit kass på att förbereda inför en kris, så ska man bara välja bort de äldres liv, åt dem?
Det hela är inget annat än skamligt. Och jag tror eftervärldens dom blir hård.
Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement.
(J.R.R Tolkien )