2020-04-06, 07:44
Medlem
Max3xs avatar
Först på Löpet på AB.

JUST NU: ”Munskydd kan faktiskt hjälpa”
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag har försökt att hitta masker, men hittar ingenstans där dom säljs.
Har du något tips om vart man kan köpa masker?

Går att sy själv. Använd "tyg" från dammsugapåse på insidan och vanligt tyg på utsidan. Finns instruktioner på youtube då väldigt många Amerikaner syr sådana på uppmaning av myndigheterna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ok här är en från Lancet som publicerades för en vecka sedan..

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext
Kan du vara så snäll och citera från din länkade studie det som stöder det du påstår?

Tack på förhand.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-04-06 kl. 07:46.
Citera
2020-04-06, 07:45
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men säg det till Tegnell, Giesecke, Carlson och Wold. Jag blir tokig!

Tja, fast det går inte att uppbringa en enda ffp3-mask i hela landet, detta minst en månad framåt. Så det skulle inte göra nån skillnad.
Citera
2020-04-06, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Stampa ut smittan", är du dum på riktigt? Den kan bara bromsas, i väntan på att hela mänskligheten haft covid-19. I bästa fall kan vi skydda våra äldre äldre genom flockimmuniteten, i väntan på ett vaccin som skyddar de sårbara. Alltså precis som under en vanlig säsongsinfluensa, vilket SARS-COV2 kommer att bli när tillräckligt många blivit immuniserade.

Norska politiker måste vara dumma i huvudet då de blint litat på en 30 sidig forskningsrapport som utgått ifrån brittiska och amerikanska förhållanden.

"

Att man skulle bli ÄNNU sjukare av att bli mer exponerad är dessutom totalt trams. Mina norska kollegor är redan galna över att ha barnen hemma och försöker jobba hemifrån samtidigt. Redan nu börjar folk där tröttna på karantänen. Och den tror folk går att uppehålla i ett år :-D
Citera
2020-04-06, 07:46
Medlem
Aftonbladet just nu:

Munskydd kan faktiskt hjälpa
Nya beskedet från Folkhälsomyndigheten

No fucking shit Sherlok??? Så det KAN alltså vara bra att bära munskydd när en pandemi härjar och vi bor mitt i epicentrum...

Det är skarpa knivar i lådan på Folkhälsomyndigheten, vi har tur som har så fina experter i Sverige. Man kan ju iofs undra varför sjukvården i hela världen skriker efter munskydd om de nu inte hjälper.
Citera
2020-04-06, 07:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Just nu på IVA från 21 år till 90 år medelåldern är 60,2

Medianåldern då? Den är egentligen intressantare.
Citera
2020-04-06, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Aftonbladet just nu:

No fucking shit Sherlok??? Så det KAN alltså vara bra att bära munskydd när en pandemi härjar och vi bor mitt i epicentrum...

Det är skarpa knivar i lådan på Folkhälsomyndigheten, vi har tur som har så fina experter i Sverige. Man kan ju iofs undra varför sjukvården i hela världen skriker efter munskydd om de nu inte hjälper.
Länk samt text
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-06, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Länk samt text
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det är som att detta är det första viruset FHM har sett. 'vi lär oss massa nytt varje dag'.
Citera
2020-04-06, 07:51
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Aftonbladet just nu:

Patetiskt, typ nyheter för efterblivna. Att munskydd hjälper har varit känt till sedan digerdöden, vi har forskat på det sedan 60-talet när bio-vapnen kom.

Här har ni en bra video om skydd: https://www.youtube.com/watch?v=VnoF6FduMII
Senast redigerad av Max3x 2020-04-06 kl. 07:54.
Citera
2020-04-06, 07:51
Medlem
Fran svt-chatten om corona-viruset , just in.

Quote :

Många här i liveflödet undrar om symptomfria personer kan vara smittsamma. Så här säger Johan Giesecke om saken i Morgonstudion:

- Det kan de (smittfria personer, reds. anm). Det finns en studie från Singapore där man har tittat på grupper av människor som blivit smittade och identifierat den personen som har fört smittan vidare. Då vet man att vid tillfället smittan överfördes så hade han eller hon inga som helst symptom. Det finns exempel att man kan smitta ett par dagar innan. Men det är extremt ovanligt och har egentligen ingen betydelse för själva epidemin, den drivs av personer som är sjuka, men det kan förekomma.

Är inte den här kunskapen viktig när det handlar om vilka som kommer in på äldreboenden?
- Det är så ovanligt, det är en försvinnande liten del.

Min kommentar nedan :

Herr Giesecke later valdigt saker pa sin sak. Det ar inte den tonen jag hor fran Australien nar det galler samma sak, inte heller fran andra experter.
Hur kan Giesecke vara sa saker pa detta, nar det finns en studie fran Singapore endast att titta pa detta fran?
Varfor ar Chinos-byxan Tegnell lika saker pa sin sak, nar alla andra inte ar inne pa det sparet?
Ar det verkligen sa ovanligt, en 'forsvinnande liten del', sa det inte spelar nagon roll for de gamla och sjuka pa aldreboenden (nar vi nu vet att manga har blivit smittade och avlidit redan) ?

Ar det bara jag som undrar vad i h-e dessa 'experter' haller pa med? Eller ar de inne pa ratt spar?
Citera
2020-04-06, 07:52
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Njaä, de gamla och sjuka hamnar inte alls på IVA utan får dö på boenden och hemma.
Medelålder är 60, det är ju nära pensionsålder. Var är de unga och friska som läggs in på IVA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in