2020-04-05, 23:36
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Vart visas bild ?

Boris-bild
Finns såklart ingen dagsfärsk bild. Men där han meddelade att han hade Covid-19, såg han inte så pigg ut.
Citera
2020-04-05, 23:37
Bannlyst
Här sägs att Boris kommer ligga i respirator. Vet dock inte hur pålitlig källan är:

https://sputniknews.com/amp/uk/202004051078847841-uk-prime-minister-johnson-admitted-to-hospital-for-tests-due-to-persistent-sympto ms-of-covid-19/?__twitter_impression=true
Citera
2020-04-05, 23:38
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ja vette fan. Till en viss gräns. Men om det exploderar blir det ju värre? Om det imorgon redovisas 200 döda, då kommer de troligtvis säga att det inkluderar döda under helgen.
Men oavsett det. Hur länge kan man lägga på locket? Om det börjar blir 200-300 om dan på vardagar, då blir det kaos vill jag tro. Vad hjälper det att hålla in information ett tag? När det sedan blir värre? Eller så försöker de bara vinna tid. Vet inte till vad men ändå.

Nej så är det, korthuset man bygger kommer att rasa.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Boris-bild
Finns såklart ingen dagsfärsk bild. Men där han meddelade att han hade Covid-19, såg han inte så pigg ut.

Han har inte sett pigg ut på 40 år. Och jag överdriver inte ens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Vi kommer nog ha 50-65 döda per dag nästa vecka. Vi har nu ca 500 nya bekräftade fall dag. När dom här 500 börjar dö så har vi nog runt 70 döda per dag. Men det blir nog inte värre ön så som tur ör.

Vi kan alltid hoppas. De flesta länderna i Europa har nu signifikant minskning av antal nya smittade. Vi får se om de åtgärder Sverige har vidtagit tillsammans med folks ändrade beteende räcker för att få en nedåtgående kurva här också. Nu börjar vi i alla fall komma så långt att vi kan se utvecklingen och resultat av åtgärder i olika länder. Fortsätter Sverige uppåt och samtidigt som nästan alla andra minskar så måste restriktionerna skärpas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
I kvällens Agenda sa kvinnan på Folkhälsomyndigheten att vi bara är i början än så länge. Lyssnar man på Tegnell så börjar kurvan planas ut. Wold pratar om året ut och Svetsaren om månader.

Alla säger olika hela tiden.
Jag tror att de pratar om olika skeenden. Tegnell tror jag ser att så många som möjligt har hunnit bli smittade utan att hela landet ska kapsejsa. Nu är det dags att dra i bromsen. Dags för nya inskränkningar med andra ord.

Hon på folkhälsomyndigheten tror jag pratar om att vi ska se lidande, överfulla sjukhus och döda närstående innan det är över. Lövet tror jag siktar in sig på att vi ska klara av en sväng i höst innan vi kan andas ut.
Senast redigerad av MissBobby 2020-04-05 kl. 23:41. Anledning: Ändring
Citera
2020-04-05, 23:40
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Han har inte sett pigg ut på 40 år. Och jag överdriver inte ens.

Sant, men hans kropp ser inte direkt ut att kunna överleva viruset. Men han lår ju få ta någons respiratorplats om lungorna börjar svikta allt för mycket.
Citera
2020-04-05, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Helgfenomen.

Människor går väl i kyrkan på söndagar i Italien och Spanien, eller iallafall ägnar mer tid åt att tänka på Gud och leva "rätt" då. Det kanske kan påverka.
Och många ber troligen till Gud att de själva och deras anhöriga ska bli friska.
Det kan ju dock antagligen vara bra också att veta hur man ska leva för att leva "rätt" enligt Gud. Nästa vecka är det tex påsk, dvs det osyrade brödets högtid.

Jag läste också i en artikel om ortodoxa judar, att de inte följer Israeliska statens regler om tex folksamlingar under Coronakrisen:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7444264

Jag tycker det är lite märkligt, eftersom det finns väldigt hårda regler i Torahn/Bibeln om renlighet, och spetälska mm, tex:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=3+Moseboken+13&version=NUB

Jag vet dock inte om denna tråd är rätt plats att diskutera detta, men det känns väldigt jobbigt att man inte får diskutera Guds påverkan när det gäller medicin och hälsa. Hur resonerar de kring detta med Coronaviruset i länder som Italien och Spanien undrar jag, där Gud troligen är ett mycket vanligare samtalsämne än här i Sverige.

Och om man ligger döende i respirator, eller döende utan respirator, då kan man kanske inte göra så mycket mer än att be till Gud om att få fortsätta leva, och lova att försöka bli en bättre människa.
Senast redigerad av vemsa 2020-04-05 kl. 23:48.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Krisen verkar vara över nu, dödstalen har vänt nedåt i både Italien och Spanien. Även i Sverige och USA pekar kurvorna åt rätt håll, enligt TV4 Nyheter ikväll.

Bara för att det är ett lägre dödstal i USA idag jämfört med igår, så betyder det inte att det fortsatt är på nedåtgående.. från 31/3 - 3/4 låg dödsantalet på ungefär det samma som idag, så det lär snarare hoppa upp igen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Italiens nedåtgående trend kan verka rimlig för tillfället, men sedan får vi se hur det går när de provar släppa på karantänen..

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Spanien däremot ser riskfylld ut fortfarande eftersom det finns så många kritiska fall där just nu, så jag tror att det kommer hoppa upp igen..

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

Slutligen när det gäller Sverige, så föreligger risken för en chocksiffra relativt stor av uppenbara skäl!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Enligt the Guardian har det gått rykten om att Boris J varit sjukare än vad man varit beredd att erkänna.

The Guardian was told last week that Johnson was more seriously ill than either he or his officials were prepared to admit, and that he was being seen by doctors who were concerned about his breathing.

https://www.theguardian.com/politics/2020/apr/05/boris-johnson-admitted-to-hospital-with-coronavirus

"Johnson is reported to be in an NHS hospital in London where he will stay for “as long as needed”."

Andra veckan brukar vara värre än den första..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Den här videon lärde mig många detaljer om varför detta viruset är så jäkla framgångsrikt, varför (inte bara om) det är farligare än vad vi stött på hittills

https://youtu.be/NRzddVgSyho

Det är, som de säger i videon, ett nära nog perfekt virus om virusets mål hade varit att maximera antalet döda. Man inser varför detta nog det farligaste viruset vi stött på, hittills

De förklarar t.ex. ner på molekylnivå orsaken till att detta viruset kräver mycket färre viruspartiklar för att orsaka en infektion och hur (inte bara om) det kombinerar flera olika metoder för att generera så mycket skada som möjligt

Viruset har flera av de värsta egenskaperna möjliga. Utöver saker som smittsamhet, dödlighet och uthållighet så har det t.ex. en för virus ovanlig egenskap — den har en kontrollmekanism för att korrigera mutationer. Så vi drömmen om att den ska sänka dödligheten av sig själv kan vi nog glömma

”Ett ondskefullt geni” kallas viruset i videon

Frågan är nu vem skapade det?
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
KatastrofHörde nu att det sannolikt dött 187 svenskar lördag och söndag inräknat. Detta kommer redovisas imorgon.

Så länge folk fortsätter tro att det bara är gamla och sjuka som dör så kommer vi få tugga i oss 1-2-3-hundra döda per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in